Artikel:Vliegtuig moet noodlanding maken

Vliegtuig moet noodlanding maken nadat vrouw deur wil openen

08 juli 2010, 14:28
In Canada heeft een vliegtuig met 131 passagiers een noodlanding moeten maken nadat een vrouw tijdens de vlucht de deur probeerde open te krijgen.
Het cabinepersoneel van de WestJet die van Calgary naar Halifax zou vliegen, moest heel wat moeite doen om de vrouw te kalmeren. Barbara Loretta Morton, die om onduidelijke reden per se de deur wilde open wrikken, viel zelfs één bemanningslid aan en bracht een bejaarde medepassagier lichte verwondingen toe.
De 47-jarige vrouw werd bij de landing onmiddellijk in de boeien geslagen. Ze wordt beschuldigd van agressie en het in gevaar brengen van de veiligheid van het vliegtuig.bron: http://www.zita.be

Ja, las dit net ook ergens…

Alleen lukt het volgens mij niet om tijdens de vlucht de deur te openen…staat veel te veel druk op.

Maar neemt niet weg dat deze persoon goed gestraft moet worden…is echt niet helemaal goed.

Tja, niet de eerste keer dat een passagier dit probeert te doen… maar je hebt idd flinke spierballen nodig om de deur te openen vanwege drukverschil…

Volgens mij is de binnendruk juist hoger dan de buitendruk, dus is het een ‘piece of cake’ om de deur open te krijgen: ontgrendelen en de natuurkrachten doen de rest (die filmscène waarbij iedereen naar buiten wordt gezogen, zijn geen sprookje!)

Gelukkig zitten er nog een paar beveiligingen in de deur, waardoor het in een wandaad nog moeilijk wordt om snel en juist te handelen. Er is vast wel over nagedacht.

Wat ik juist op een aantal websites heb gelezen is dat het vrijwel onmogelijk is vanwege de druk. Al is dit wel afhankelijk van de hoogte waarop gevlogen wordt.
Moet overigens wel zeggen dat ik het zelf nooit heb geprobeerd…(en ben het ook niet van plan).

Wellicht zit er een extra drukcabine in de deur ingebouwd, die de deur weer terug naar binnen drukt? Dat zou wel die drukhendels verklaren die er op/naast de deuren zitten…

De binnendruk is inderdaad hoger dan de buitendruk. Een vliegtuig deur is meestal in breedte groter dan het ‘gat’ in de romp waar de deur is ingebouwd en daarom moet een deur eerst een stuk naar binnen toe getrokken worden, dan wordt de deur gedraaid en dan naar buiten toe geopend (of de deur wordt in z’n geheel naar binnen toe geopend).

De hogere binnendruk duwt de deur zegmaar in z’n plaats, extra hendels houden de deur op z’n plaats op de grond, waar je geen druk verschil hebt.

2 likes

Er gaan wel vliegtuigdeuren van hun eigen open, zonder aan de hendels te komen!!
2jaar geleden heeft een vliegtuig van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas een noodlanding moeten maken. De deur van het vliegtuig is namelijk in volle vlucht opengevlogen zonder dat er aan de deuren zijn geprutst,hoe verklaar je dit?
gegroet:georgessiam.

Ja er zijn altijd uitzonderingen op de regel! Hoogstwaarschijnlijk tijdens de take-off gebeurt, wanneer er nog geen of weinig drukverschil is, en de vergendeling niet goed was. Of een vrachtluik wat open is gegaan. Bij oudere vliegtuigen willen deze nog wel eens naar buiten toe openen ipv naar binnen. Volgens mij heeft United hier ooit een keer een ongeluk mee gehad ergens in de jaren 80. De vergrendeling van het vrachtluik begaf het waardoor deze opensprong en het druk verschil een groot gat in de rompsloeg. Er zijn toen daadwerkelijk mensen uit het vliegtuig gezogen…

Cavok had het onthullende antwoord! Ik kan vanavond weer wat minder dom naar bed. :slight_smile:

Haha, gelukkig maar. EN de volgende keer een zorg minder als je het vliegtuig instapt! :wink: