Artikel: Kïlauea Vulkaan Uitbarsting

Kïlauea Vulkaan Uitbarsting

Zoals inmiddels wel bekend is de Kïlauea vulkaan in Hawaï al enige dagen weer echt lava aan het spuwen. Op de Kïlauea is het vulcano observatory van Hawaï gebouwd, hierdoor wordt dus alles wat er op en rond de vulkaan gebeurt nauwlettend in de gaten gehouden. Deze vulkaan is al jaren lang een echt toeristische attractie omdat het een van de meest actieve vulkanen is in de wereld (al sinds 1983 is de Kïlauea voortdurend actief). Kïlauea is dan ook het Hawaïaanse woord voor ‘spuwen.’ Het wordt gezegd dat de Hawaïaanse Vulkaan Godin Pele van de Kïlauea haar thuis heeft gemaakt. Zij zou in een kwade bui verantwoordelijk zijn geweest voor de erupties die er waren voordat Europese missionarissen voet aan wal zette.

Tegenwoordig is om de vulkaan een park gebouwd, het “Hawaii Vulcanoes National Park”. Hier is ook de Mauna Loa vulkaan te vinden, wat de meest actieve vulkaan ter wereld is. Voor toeristen en Hawaïanen is de uitbarsting niet gevaarlijk, de lava stroomt recht naar de Grote Oceaan. Wel levert de uitbarsting die dit weekend begon spectaculaire beelden op.

[ame=“- YouTube”]YouTube - Erruptions from Kilauea volcano[/ame]

Ben je weleens op Hawaï geweest? Heb je de vulkaan of het vulkanen park bezocht? Laat het dan hieronder weten of plaats foto’s in het Amerika Reisfoto Album!

.

1 like

dat zal ik ooit ook nog wel eens mee willen maken.

Het lijkt mij ook indrukwekkend een keer een vulkaan in het echt van dichtbij te zien!

Ik ben er vorig jaar geweest en heb er een paar korte hikes gedaan. Toen was er overdag niet veel te zien (het rode zie je 's nachts het best), maar er werd wel verteld dat de vulkaan buiten het NP op zijn actiefst is.
Ook leuk, bouw je speciaal voor de vulkanen een NP, besluit de natuur vrolijk om zijn dingetje een eindje verderop te doen. :hihi: