Artikel: doden bij overstromingen in Vietnam!!

Enorme schade en 28 doden bij overstromingen in Vietnam

06 oktober 2010, 11:02

http://static-c.telenetportaal.be/tmp/410/290/r/2983/201010061102-1_enorme-schade-en-28-doden-bij-overstromingen-in-vietnam.jpg

Bij overstromingen in Vietnam zijn nu al minstens 28 mensen omgekomen. Zeven mensen worden nog vermist. Dat blijkt woensdag uit een nieuwe balans van de regering.
De meeste doden vielen in de provincies Quang Tri, Ha Tinh en Nghe An, met respectievelijk twaalf, zeven en zes slachtoffers te betreuren.
Alleen al in de provincie Ha Tinh werd minstens 8.400 hectare land overstroomd doordat plaatselijke rivieren buiten hun oevers traden. De hevige regenval heeft ook bijna 27.000 woningen beschadigd.
Meer dan duizend soldaten werden gemobiliseerd om de getroffen bevolking te helpen en de mensen te evacueren waar nodig. De militairen staan ook in voor de verdeling van voedsel, water en medicatie.
Als gevolg van het noodweer zijn ook heel wat wegen beschadigd en het treinverkeer verloopt verstoord. De regenval was woensdag minder hevig, maar het waterpeil blijft nog alarmerend hoog. Op de weerdiensten wordt gevreesd dat de situatie de komende dagen nog zal verslechteren wanneer een nieuwe tropische depressie zich aandient.bron:www.zita.be

Wanneer waren die overstromingen? is er een datum bij?
Gebeurt dit vaker, of is dit nieuw in vietnam?
Ik heb even geen kaartje bij de hand, is het in de delta bij Ho Chi Minh stad?

Deze overstromingen hebben afgelopen week (en volgens mij nog steeds) plaatsgevonden.

Van Vinh en iets daarboven tot aan Hue en wat naar beneden vinden deze overstromingen plaatst. Dus midden-boven Vietnam.

Bij de algemene informatie heeft Ton eerder ook een link geplaatst naar een artikel over de overstromingen. Hierin worden de provincies genoemd die zijn aangedaan.

Overstromingen komen vaker voor. Ik geloof dat twee jaar geleden DaLat en Hoi An onder water stonden en er doden te betreuren vielen. Laten we voor de mensen daar hopen dat het niet erger wordt…

Groetjes, Anne

ik vertrek volgende week zondag met mijn vriendin voor 4 weken naar Vietnam/Cambodja.

Kan iemand mij vertellen hoe de informatievoorziening in Vietnam zelf is? Wordt je gewaarschuwd om bepaalde gebieden te vermijden?

en…uhh…Moet ik me zorgen maken dat mijn vakantie in het water gaat vallen?

Hallo Luuk,

Maak je niet ongerust, je vakantie zal hierdoor niet in het water vallen; misschien zie je iets meer water dan verwacht.

Ik was ook in 2007, november in Hoi An. De gehele stad stond onder water, maar de inwoners hadden weer andere bronnen van inkomsten bedacht.
Je kon je laten rond varen door de oude stad zoals in bv Venetie, heel apart.
We hebben ook nog leedvermaak gehad om touristen in een bus. De chauffeur ging door een een straat die ook overstroomd was, maar hij was vergeten dat de koffers onderin de bus lagen. Het gevolg was dat toen de mensen hun koffers openden er liters water uitkwam en meteen verhaal haalden bij de chauffeur die met zijn handen omhoog niet verder kwam dan sorry, sorry…
Eigenlijk wel sneu voor beide partijen, maar had meer sympathie met de hulpeloze chauffeur.

Wat betreft informatie vind ik zelf je eigen verantwoording.
Hou jezelf een klein beetje op hoogte en laat je door boekingskantoors geen te positieve voorspellingen op de mouw spellen. Lees gewoon de actuele Engelstalige kranten en luister naar hun verhaal en maak dan je keuze. Kranten kun je in diverse cafe’s en hotels gratis lezen.

Let overigens wel op de prijs van die kranten wanneer je deze op straat koopt, want de meest voorkomende oplichterspraktijk gaat via de volgende methode.

Een krant kost 2000/3000 dong, maar vooral invaliden en kinderen zetten hier een " 0 " achter.
De meeste touristen vinden deze mensen zielig en kijken niet verder. Wil je wel deze mensen steunen dan vooral kopen ( zijn maar dubbeltjes verschil voor ons maar leuke bedragen voor hen ).

gr
Ton.

1 like

Plaats ook hier even het laatste nieuws omtrent de overstromingen. Men is druk bezig met het bieden van hulpverlening aan slachtoffers:

De provincie Nghe An is het ergst aangedaan (boven Hue).

Groetjes, Anne