In oktober wil ik naar Rabat gaan om Arabisch te leren. Is er iemand die mij advies kan geven over scholen of leraren die Arabische lessen aanbieden voor een redelijke prijs?
Hallo Batata,
Ik vraag mij toevallig hetzelfde af.
Ik zie dat je lang geleden dit bericht hebt geplaatst, heb je ondertussen iets kunnen vinden?
Groeten,
Idealist
Hey idealist,
Ik ga eind februari voor 3 maanden naar marokko en begin met een talencursus in Rabat!
(www.qalamcenter.com) Wanneer wil jij gaan?
Hoi Idealist,
Ik heb verschillende dingen gevonden, je kan even kijken op de volgende websites. Zelf ga ik Arabische lessen bij Chantiers Sociaus Marocains, je kan direct met hen contact opnemen of via Stichting Via.
Volgens mij zijn verschillende organisaties aangesloten bij dezelfde talenschool (namelijk qalam wa lawh). In ieder geval sprachcaffe, deze heeft namelijk dezefde prijzen en zelfde locatie.
Chantiers Sociaus Marocains is een franstalige talenschool of niet?
Batata zit jij er nu al?
Hoi Ieke,
Ik vertrek volgende week naar Marokko en dan blijf ik ook eerst in Rabat.
CSM is een NGO, organiseren culturele uitwisselingsprogramma’s en vrijwilligerswerk, als je interesse hebt kan ik je het email adres sturen, laat maar even weten.
Groetjes
Hoi
Ik vraag me af hoe het is in Marrokko en met de organisatie CSM. Ik wil namelijk vrijwilligerswerk gaan doen bij deze organisatie. Ik heb de naam gelezen, hebben jullie hier ervaring mee?
Groetjes
Hoi,
Heeft iemand ervaring met die Sprachcaffe cursussen in Rabat? Of weet iemand een andere taalcursus ergens in Marokko? In verband met m’n werk kan ik nu niet langer dan een paar weken weg. Ik volg in Nederland al een cursus Arabisch, maar ik ben van mening dat je een taal het snelst leert in het land zelf.
He vitolina,
In Rabat ging ik naar Qalam wa law, dit is dezelfde school als sprachcaffe.
De site is www.qalamcenter.com , goede school die ook je accomodatie kan regelen.
Helaas is de school wel prijzig en toen er ineens veel meer studenten kwamen was niet altijd alles goed geregeld door een tekort aan leraren. Ik was er in maart/april/mei en was zeer tevreden met Hassan als leraar. (zijn achternaam ben ik vergeten).
Als je er meer over wilt weten kan dat natuurlijk!
Bedankt!
Interessante informatie. Want op de site van Sprachcaffe werd het me niet duidelijk wat voor soort Arabisch er eigenlijk onderwezen werd. MSA. CMA of Marokkaans Arabisch?
CMA… Ik bedoelde klassiek Arabisch.
En, ik blijf aan de gang… Kent iemand de cursussen van www.babtamesna.nl? Mooie site en er schijnen ook cursussen in Alhouceima gegeven te worden.
Hey vitolina! Wil je klassiek arabisch leren, marokkaans (darija) of berbers (tarifit)?
Als je berbers wil leren, dan moet je naar zo’n talenschool in het noorden gaan. Bijv. Al houceima.
Ik ken de talenschool niet en vind de site er goed uit zien, maar vind het raar dat de kosten niet op internet staan…
Hoi Ieke,
Op dit moment ben ik bezig Modern Standaard Arabisch te leren. De algemene schrijftaal van de moderne media en boeken en de gesproken taal van officiële mededelingen, zeg maar. Ik had aanvankelijk het plan om een basis Arabische spreektaal erbij te leren, waarmee ik me in alle Arabischtalige landen een beetje verstaanbaar zou kunnen maken.
Iemand raadde me Egyptisch Arabisch aan, omdat vrijwel alle series en films die op tv uitgezonden worden uit Egypte komen. Iedereen in de regio verstaat dus Egyptisch Arabisch. Ik heb in de eerste helft van dit jaar op Egyptisch Arabische les gezeten. Maar ik heb helemaal niks met Egypte. Wél met Marokko.
Ik ben er ondertussen achter dat de dialecten zich onderling verhouden zoals Nederlands en Vlaams of desnoods Nederlands en Zuid-Afrikaans. De basis blijft ongeveer hetzelfde. Ik kon toen ik afgelopen zomer in Marokko was, af en toe best wel het een en ander verstaan. En mensen waarderen het erg als je een poging waagt. Dan dus liever Darija, in plaats van Masri (Egyptisch Arabisch).
Met Berbers heb je het probleem dat er in Marokko alleen al 3 verschillende soorten talen zijn, die onderling nauwelijks op elkaar lijken. Het noorden lijkt me heel interessant, omdat ik daar nog nooit geweest ben. Ik ken tamelijk veel mensen van wie de familie daar oorspronkelijk vandaan komt, maar die daar zelf nauwelijks of nooit meer komen.
De cursussen van Qalamcenter zijn inderdaad tamelijk prijzig, maar als ze goed zijn, wil ik best even doorsparen. Ik heb nog even gekeken op de site van Sprachcaffe en volgens mij is het qua prijs ongeveer hetzelfde. De informatie van Babtemesna vind ik ook een beetje vaag en staan bijvoorbeeld ook geen adressen bij van de cursussen die ze in Nederland organiseren.
Tips voor talenscholen waar korte cursussen gegeven worden, blijven welkom
Groet.
In nederland heb ik 1 periode MSA gedaan en in marokko 1 maand. MSA vond ik niet zo boeiend, omdat ik het in marokko niet kon oefenen in de praktijk, daarna ben ik darija gaan doen. Helaas lijkt het niet veel op MSA in vergelijking met andere dialecten. Succes met je keuze van de talenschool.
En als je naar QWL gaat, vergeet niet te vragen naar Hassan!