Hi Guys. Ik ben Lisa en ik wil graag mijn ervaring delen als je overweegt om een jaar in Amerika naar high school te gaan.
Mijn woonplaats op het moment is pembroke pines, Florida. Ik was bekend met de Amerikaanse cultuur, dacht ik. Er zijn natuurlijk vooroordelen en verwachten voordat het moment daar is om te ontdekken hoe het werkelijk is om een Amerikaanse high school studente te zijn. Het is makkelijk om te zeggen dat het is leuk of niet leuk is, maar hier een iets gedetailleerde kijk op mijn junior year in Florida.
Het systeem wat ik gewend was op het havo dat je een vakken pakket kiest was hier totaal verdwenen. Er zijn bepaalde eisen waar je aan moet voldoen zodat je kan slagen, de basis vakken zijn vergelijkbaar met Nederland en die moet je dus alle 4 jaren volgen. Het is een credit systeem, voor elk vak die je volgt krijg je credit punten, de criteria om te slagen is het behalen van alle credit punten. Verder wat ik helemaal geweldig vind zijn de hoeveelheid verschillende vakken die je kan kiezen om te volgen, zo veel keus dat ik het jammer vond dat ik maar 7 klassen in een jaar kan volgen.
In Amerika zijn de scholen heel erg gericht op je zelf omwikkelen en je passies en kwaliteiten ontdekken. In Nederland ontbreekt dit heel erg vind ik. Natuurlijk zijn er heel veel kids die hun passies nog niet gevonden hebben, maar veel hebben al een betere kijk op hun toekomst dan de meeste 16-19 jarige tieners in Nederland. De mate waarin de school haar studenten stimuleert is heel tof. Hoe krijgt Amerika zo veel mensen in het leger? Omdat ze hun best doen om jongeren te motiveren en te informeren op de scholen. Dit is wel een voorbeeld voor Nederlandse scholen.
Ik kom van de havo in Purmerend en de vraag die veel Amerikaanse mede studenten mij vragen is of het makkelijker is op deze high school dan op mijn oude school; zonder twijfel ja. Ja het is veel makkelijker om tienen te halen, met een gemaakte huiswerk opdracht, het inleveren van klas werk, of het presenteren van wéér een nieuw project. Daar naast vergt deze school wel zo veel meer van mijn tijd dan ik ooit aan school heb moeten besteden. Mijn school uren zijn van 7:52 (verwacht in klas om 7:45) tot 2:40. Als je thuis komst van school (of soms nóg langer op school blijft voor extra activiteiten) dan ben je nog niet klaar met school: quizzen, projecten en huiswerk opgaven vliegen je om de oren. Zelfs speel ik nu Lacrosse en kom ik van training pas om 6.15 thuis en soms na een wedstrijd pas om 8 uur. Het is daarom ook geen wonder dat veel Amerikaanse studenten een tekort hebben aan slaap.
Hun energie level is niet alleen laag vanwege een tekort aan slaap, het is waar: Amerikanen eten slecht en vet. Nu scheer ik alle schapen over een kam, maar de lijn voor pizza in de cafetaria is nog steeds veel langer dan de rij voor een salade of voor een gezonder(maar duurder) broodje. Dit is wel echt wat ik van een Amerikaanse high school verwacht had, de grote cafetaria. Helaas vanwege wapens en drugs problemen, wat ik in de wandelen gangen heb opgevangen, kunnen wij geen gebruik maken van kluisjes. Dus daar spatte wel een droom van mij uit een: geen grote Amerikaanse kluis in de gang.
Wil je dat ik nog meer ervaringen met high school deel, laat het me weten.