algemeen iets over Mesopotamië

Het is de bedoeling dat mensen hier hun ervaringen en weetjes over het gedeelte in Turkije dat Mesopotamië heet te delen met de WW lezers.
Ik neem het eerste en algemene verhaaltje voor mijn rekening.

http://www.wereldwijzer.nl/attachment.php?attachmentid=75400&stc=1

Mesopotamië is veel groter dan het deel dat zich in Turkije bevind. Het gebied ligt ingeklemd tussen de Rivieren de Tigris en de Euphraat. Beide rivieren hebben hun bron in Turkije en stromen via Syrië door Irak de Perzische golf in. De twee rivieren worden in bijna alle heilige boeken van veel religiën vermeld. Mesopotamië is vrij vertaald het twee stromengebied.
Het gebied in Turkije is behoorlijk bergachtig waarbij de dalen gemiddeld 1000 Mtr boven de zee liggen. Maar b.v de berg Numrut steekt daar weer c.a 1100 mtr boven uit. Tegenwoordig is het gebied redelijk ontsloten en veel plaatsen zijn goed met auto of bus te bereiken. Er zijn ook een aantal vliegvelden zoals bij Khata/Adıyaman en Malatya.
Het gebied heeft een erg oude history van c.a 12000 jaar en in deze perioden is hier de oorsprong van veel volkeren te vinden.
Nu is het voornamelijk Koerdisch en is het oorspronkelijk erg mooie landschap op een aantal plaatsen drastisch veranderd door het project GAP. Binnen dit project zijn al veel stuwdammen gebouwd waarvan er 5 in de rivier de Eufraat (Euphraat). De dammen zorgen voor bevloeiing van landbouw gebieden en voor elektriciteit. De gepubliceerde gedachte achter deze dammen is, om dit gebied economisch te ontsluiten.
Als jullie snel zijn kun je nog naar Hasankeyf een dorp dat nu nog iets laat zien hoe hier jaren gewoond en geleefd is maar binnenkort is de Ilisudam gereed en komt ook hier 600 km2 in de Tigris stroom gebied onderwater te staan.
Enkele must see items in dit gebied zijn b.v de berg Nemrut met de grafheuvel van Antioches theos, 38 B.C overleden, met zijn meer dan levensgrote Grieks, Armeens, Perzische goden.
Dit wereld wonder is pas in 1835 door de cartograaf Helmut Halke (her)ontdekt toen hij dit punt gebruikte omdat het zo mooi boven het omringende land uitstak.
Of het pittoresk dorp Halfeti waarvan het oude gedeelte verdronken is en het nieuwe op de oevers van het meer ligt dat door de Ataturk-dam ontstaan is.
Göbekli Tepe zover nu bekent de oudste nederzetting wereldwijd. Voor dat deze nederzetting bloot gelegd werd was de algemene aanname dat mensen 11500 jaar geleden nomadisch waren.
Het museum in Gaziantep zover ik weet door internationale bemoeienis in de jaren 2005 ontstaan doordat de alarm klokken geluid werden dat heeeel veel antiquiteiten zouden verdwijnen door de te ontstane stuwmeren. Ondanks dat er in die jaren veel onder water verdwenen is en veel gestolen is er ruim 1700 mtr2 briljante mozaïeken te vinden.
Kortom een gebied dat mijn hart heeft waar ik nog vele a4tjes mee kan vullen.
Er zijn 3 columns van mij die over een aantal zaken in dat gebied gaan.

Verdronken geschiedenis in de rivier de Eufraat

Magische stilte op de 2100 meter hoge berg Nemrut in Turkije

Ook in Turkije komen huizen onder water te staan.

Ik daag jullie uit om ook met stukjes te komen over dit gebied

1 like