Hallo allemaal,
In augustus, september en oktober maak ik een reis naar Oost-Turkije. Ik maak dit topic alvast aan om hier straks verslag van te doen.
De reis zal vooral in het teken staan van geschiedenis, cultuur, landschap en oude verhalen. Oost-Turkije is wat dat betreft een bijzonder gebied: op de grens van Anatolië, Mesopotamië, Kaukasus en het Midden-Oosten.
Als opwarmer deel ik alvast een visual podcast die ik heb gemaakt over een bijzondere plek in Turkije: Mount Cudi. Deze berg speelt een rol in oude tradities rond het Ark-verhaal en ligt in een gebied waar geschiedenis, religie, landschap en overlevering samenkomen.
De podcast gaat niet alleen over de vraag waar een oud verhaal zich zou kunnen hebben afgespeeld, maar vooral over hoe zo’n verhaal duizenden jaren lang wordt doorverteld, verplaatst, geïnterpreteerd en verbonden met echte landschappen.
Het is geen podcast voor even snel tussendoor, maar meer iets om rustig voor te gaan zitten bijvoorbeeld tijdens een lange treinreis, als bijrijder in de auto of gewoon thuis met wat tijd. De beste ervaring heb je als je het via de link op YouTube bekijkt op een groot scherm.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. En zodra de reis begint, zal ik dit topic gebruiken om ervaringen, beelden en indrukken uit Oost-Turkije te delen.
Philip
Trailer - Mount Cudi and the Ark
Part 1 - The Water - Origins of the Noah Story
Part 2 - The Ark - A round boat from Mesopotamia
Part 3 - The Mountain - Where did the Ark come to rest?
Epilogue - Was anyone warned?
Dit is een kernonderdeel van mijn komende reis naar Oost-Turkije. Dit deel beleef ik samen met mijn broer Dany.
Dit kernonderdeel wordt een reis door 11.000 jaar geschiedenis: van de oudste nederzettingen en culturen tot de grote machtsblokken die dit gebied hebben gevormd.
In de bijlage zie je de koppeling tussen die machtsblokken en de locaties die we onderweg bezoeken.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in het uitgebreide routeplan: laat het even weten, dan stuur ik de PDF graag toe.
11.000 jaar door Oost Turkije .pdf (614,2 KB)
Dit is de Noordwest-route die ik in september ongeveer een maand zal volgen, voorafgaand aan de reis die ik daarna samen met mijn broer door Zuidoost-Turkije maak.
Zo hebben jullie het totale plaatje. De twee routes vullen elkaar mooi aan.
Beste mensen,
Aangehecht de twee in detail uitgewerkte routeplannen voor de reis door Turkije.
Het zijn geen strak reisschema’s, geen gevangenis en zeker geen prestatiecontract. De voorbereiding is juist bedoeld om onderweg vrijer te kunnen reizen; weten wat echt belangrijk is, bewust kunnen overslaan wat niet past en voorkomen dat we per ongeluk plekken missen die historisch te bijzonder zijn om zomaar voorbij te rijden.
Er zit veel deskresearch in, zodat ik tijdens de reis vooral kan kijken, voelen, dwalen en genieten.
Voor wie het leuk vindt om de reis beter te begrijpen? Kijk dan vooral ook helemaal achterin naar de bijlage over de machtsblokken. Die laat zien waarom Turkije zo’n uitzonderlijke historische laag op laag heeft. Niet alleen mooie ruïnes, maar duizenden jaren beschavingsgeschiedenis, van vroege nederzettingen tot Hettieten, Assyriërs, Romeinen, Byzantijnen en alles daartussen.
Geen verplicht leesvoer, maar wel een mooie manier om de reis mee te beleven.
Routeplan Noord-West Turkije.pdf (3,4 MB)
Routeplan Zuid-Oost Turkije.pdf (3,3 MB)