Abruzzen

Ik ben me aan het oriënteren voor een vakantie voor volgend jaar eind mei begin juni.
Nu zaten we te denken aan de regio Abruzzen.
Kan iemand mij tips geven en is het niet al te toeristisch?
Wandelmogelijkheden?
zijn er genoeg overnachtings mogelijkheden?
Henria

Italië is een prachtig land maar ivm wandelen/hiking regio Abruzzen zelf heb ik geen ervaringen. Wel van anderen vernomen ivm de Abruzzen : kalm, dunbevolkt gebied, woordenboekje is handig : niet overal mogelijk in andere taal dan het Italiaans te communiceren, wandelingen met verschillende moeilijkheidsgraad, de kust wordt wel drukker bezocht vooral door de Italianen zelf.

Herinner alleszins dat in 2009 de Abruzzen werden getroffen door een zware aardbeving waardoor verschillende dorpen en de hoofdstad van de regio, Aquila, helemaal werden verwoest waardoor er cultureel erfgoed verloren ging.
Het Nationaal Park Monti Sibillini (Umbrië/Marche) is ook speciaal om wandelen vooral in de late lente = bloeiperiode. En voor de liefhebbers van Ferrari’s en oude wagens : ieder jaar, 3de weekend van mei wordt de Mille Migla gereden steeds van Brescia naar Rome en terug. De auto’s moeten van een bepaald jaar zijn en je neemt niet zomaar deel, je wordt toegelaten. Het gaat steeds door Toscane, veelal Umbrië en Marche.
Deze voor 2014 komt ook door Aquila : http://www.1000miglia.eu/Edizione-2014/Percorso-2014/

Algemeen voor Italië:
mei/juni is een ideale periode. De natuur is nog mooi groen en alles staat in bloei. Tijdens weekends en vooral tijdens verlengde weekends kan het op toeristische plaatsen druk zijn. De Italianen nemen veelal vakantie in eigen land in de maand augustus ; de prijzen zijn dan het hoogst. Weet ook dat in heel Italië bij restaurantbezoek meestal een vast bedrag p.pers. wordt aangerekend als “coperto” of “pane e coperto” voor gebruik van bestek/brood en bestek.

Boekje met 35 uitgestippelde wandelingen “Wandelgids Umbrië en de Abruzzen” door H.Dumler - Deltas Centrale Uitgeverij - 2009
en ook : “Walking in Abruzzo” door Stuart Haines - Uitgeverij Cicerone

Abruzzo, er zijn **3 nationale parken **:

  • Maiella(Majella) Natuurpark is een PAN park (Protected Area Network, protecting Europe’s Wilderness): bergen, canyons, planten, bloemen, diersoorten, middeleeuwse kloosters
    ter info : http://storiesofwilderness.panparks.org/
  • Gran Sasso Nationaal Park : Gran Sasso, hoogste bergtop van de Apenijnen
  • Nationaal Park van de Abruzzen : kalkmassief

Googlen op “Wandelroutes of hiking Abruzzen” geeft indirect indicaties en keuzemogelijkheid om vertrekplaats te bepalen voor een korte/langere wandeling/moeilijkheidsgraad, vb:

Een reactie op het forum na de reis met enkele nuttige tips, positief of minder positief, zou erg fijn zijn. Het maakt de verscheidenheid aan info vollediger waaraan ook andere zoekers voordeel hebben.
Hiermee kan je al een eind op weg en veel plezier met het plannen !

super bedankt, hier kan ik mee verder.