a.s. woensdag ga ik voor me werk 3 dagen naar Hong Kong. Ik hoop wat vrije tijd te hebben en wat te zien van Hong Kong. Naast de peak zijn er vast nog andere dingen die te doen zijn.
Ik ben al een paar keer in Hong Kong geweest voor een paar dagen. Inderdaad: de Peak mag je niet missen. Verder is de Big Buddha (Lantau Island) ook een leuke toeristische attraktie.
De drukste en meeste avondmarkten vind je op Kowloon. heerlijk om daar rond te neuzen.
Wij hebben ook wel eens gewoon zo’n klein trammetje genomen en gewoon rondgetoerd door de stad.
Vergeet niet : elke avond om 8 uur lichtshow van het zakencentrum.
Een heel leuk uitstapje was met de bus naar Tai O en daar met een vissersbootje het water op om roze dolfijnen te spotten.
Hoi Greet heel erg bedannkt. vooral over de tip over de avond markt. Dat zijn toch dingen die lastig te vinden zijn op internet. Ik zag dat de big buddha dicht bij het vliegtuig ligt. Is het makkelijk te berijken vanuit het vliefveld? is dat te doen in 3 uurtjes om daar hene te gaan en terug naar het vliegveld?
ik moet namelijk 4 uur wachten op hong kong airport tot mijn collega komt.
Er gaat vanaf Lantau Island een gondel omhoog naar de Big Buddha. Het vliegveld is ook op Lantau Island. Prachtig uitzicht onderweg naar boven.
De tijd die je hebt voldoet echt wel. Ik informaar nog even waarvandaan die gondel vertrekt en dan zet ik het nog even hier neer.
Geniet er van!!
Die gondel vertrekt vanaf Tung Chung, het eindpunt van de gelijknamige MRT-lijn. Het nadeel is alleen dat je voor de MRT eerst met de (relatief dure) Airport Express naar Tsing Yi zou moeten, en daar pas kan overstappen op de MRT. Vanaf het vliegveld zou je echter ook bus S1 moeten kunnen nemen voor een directe verbinding, dat is dan wellicht praktischer.
Wat betreft de avondmarkten, de bekendste en grootste is de Temple Street Night Market, vlakbij Yau Ma Tei MRT-station. Het begin is vooral handel, mocht je iets willen kopen, vergeet dan vooral niet te pingelen, maar verwacht geen enorme kortingen (het is geen China waar minimaal 70% van de prijs af moet…). Verderop zitten de eettentjes, het eerste deel is vooral populair bij toeristen, verderop zitten de vaak wat minder fris ogende tentjes waar vooral locals komen, daar eet je zeker zo goed (zoniet beter) voor minder geld.
De meest voor de hand liggende manier om naar de Peak te gaan is uiteraard de Peak Tram, mega-toeristisch en ietwat prijzig, maar wel met een reden: het uitzicht onderweg naar de top is overweldigend. Voor de terugreis is het wat mij betreft echter leuker om de (dubbeldekker)bus te nemen, die rijdt meer langs de zuidkant naar beneden, en geeft zo een heel ander beeld van het eiland.
Het autovrije Lamma Island is wellicht een leuke middagtrip. Het leukste is om vanaf Aberdeen (per bus bereikbaar vanuit Central) naar de ene kant van dat eiland te varen, een mooie wandeltocht te maken naar de andere kant, en dan daar weer de boot terug naar Central te nemen.
Voor het geval het met die boten en bussen allemaal lastig klinkt, in Hong Kong valt dat heel erg mee. Haal op het vliegveld een Octopus-kaart, daarmee kan je alles betalen: Airport Express, metro (MRT), bussen en minibusjes, (Peak)tram en ook de veerboten. En de boot nemen (steek ook zeker een keer de haven over met de Star Ferry!) is in Hong Kong net zo gewoon als in de metro stappen, ze varen de hele dag door af en aan.
Heb je zin en tijd om savonds een borrel te doen dan kan dat in Lan Kwai Fong. Neem de MRT naar Central. Leuke plek met een mix van locals, expats en toeristen.
Octopuskaart is idd ideaal. Zoals Wizzard al zei. Je kan er ook mee betalen in de vele 7/11 winkels!