Hej,
Ik ga de komende winter twee maanden werken in zweden.
Het is de bedoeling ik met onze volswagen caddy van 2001 sdi naar zweden wil gaan.Zijn er mensen die mij advies kunen geven over aanpassingen aan mn volkswagen caddy.Dit vraag ik vanwegen de extreme kou in zweden.Ik hoop dat iemend mij kan helpen zodat ik misschien problemen kan voorkomen.
vr groet cyclocrosser.
Hoi,
Wat uiteraard belangrijk is is een goede staat van onderhoud. Wat ik zowiezo zou doen is het volgende :
1-Olieverversen en eventueel een dunnere soort olie ( staat in je instructieboek bij welke temepraturen welke olie)
2-Accu controleren en indien die al enige jaren oud is geen risico nemen vervangen (eventueel door een accu met meer Ah.), heb op wintersport meerdere zogenaamd in NL nog goed bevonden accu’s de geest zien geven. Ze krijgen het in die kou daar dubbel voor de kiezen.
3-Koelvloeistof vervangen indien dat ook al enige tijd geleden is (daarbij je systeem voor je vult een aantal malen met leidingwater doorspoelen) Gebruik wel de juiste vloeistof, VW is hier erg gevoelig voor. Kijk eventueel even op volgende sites : www.eurol.nl of Welke olie in uw auto? Productadvies op basis van kenteken , geef kenteken in en je ziet alle vloeistoffen/olieën die geadviseerd worden.
4-controleer je remvloeistof op ouderdom, na verloop van tijd wordt dit vermengd met condenswater en zo een mogelijk risico op bevriezen en dat wil je onderweg niet meemaken. Dus is dit al langer dan 2 jaar geleden ververst dan geen risico nemen en vervangen.
5-uiteraard de banden : winterbanden monteren met meer dan 4 mm profiel(ik zou min. 5,5 mm aanhouden)
6-en als laatste zorgen dat je tank in Zweden (of in Denemarken bijna leeg is en DAAR de tank zo snel mogelijk volgooien met de daargebruikte diesel, omdat die meestal lagere temperaturen aankan om vlokken van de diesel te voorkomen.
En verder algehele controle op onderstel, motor, maar ik ga er vanuit dat als de auto elk jaar gekeurd wordt en z’n onderhoud krijgt dit in orde is.
Een lap tekst, maar dit zijn wel de belangrijkste zaken. Het maakt ook nog wel een beetje verschil of je in noord of zuid Zweden komt te werken natuurlijk, in het Zuiden zal het niet zo erg zijn dan in het Noorden.
Maar heb je dit allemaal voor elkaar dan kan je weinig meer gebeuren en ben je goed voorbereid , of er moet al een eland je weg kruizen, wat ik niet hoop voor je :retard: .
Een mooie tijd gewenst in een prachtig land.
Hartelijk dank voor uw advies.
gr johan.
Geen dank, graag gedaan. Ik heb zelf gezien wat voor ellende je je op de hals haalt als je niet goed voorbereid bent in Scandinavië. Mensen denken hier toch te licht over en gaan er vanuit dat het wel los loopt.
Wat je eventueel ook nog zou kunnen doen als je het geld er voor over hebt, want die dingen zijn niet echt goedkoop, maar je hebt er wel ontzettend veel plezier van : Een standkachel in laten bouwen, zowel op diesel/benzine als elektrische. Je hebt in Scandinavië op heel veel plaatsen de mogelijkheid om de auto aan te sluiten op het elektranet, zodat de auto eigenlijk altijd op temperatuur kan blijven. Een vriend van mij gaat veel naar Zweden in de winter en heeft er erg veel plezier van.
Groet Fred