2 Maand in Cambodja, vrijwilligerswerk Phnom-Penh, reizen in mei &reisgenoot gezocht!

Hallo iedereen!

Vanaf maart tot mei ga ik vrijwilligerswerk doen in Cambodja. Omdat het mijn eerste (verre) reis alleen wordt zou ik graag met mensen in contact willen komen die in deze periode ook naar Cambodja gaan en/of die hier al zitten.
Ikzelf ga naar Phnom-Penh waar ik, dus 2 maand, Engels ga geven.

Na deze 2 maand wil ik in mei nog wat rondreizen in Azië. Ik heb hier verder nog niet echt over na gedacht en vroeg mij dan ook af of iemand mij nog tips zou kunnen geven over landen, plaatsen,vervoer en overnachting. En mochten er ook in deze periode nog mensen zijn die dezelfde wens hebben om samen rond te trekken, dan hoor ik dat graag!

Daarnaast heb ik nog een paar vraagjes:

  • Wat is gemakkelijker om met andere vrijwilligers in contact te komen; Overnachten in een guesthouse of een appartementje/kamer huren? Ik weet al wel dat in dit huis 2 vrijwilligers verblijven die ook bij mijn vrijwilligerswerk werken.
  • Zijn er (andere) bekende plekken in Phnom-Penh om mensen te ontmoeten?
  • Waar kan ik goedkoop vluchten boeken vanuit Bangkok naar Phnom-Penh?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vragen. En mocht je in deze periode in de buurt zijn en elkaar willen ontmoeten? Dan hoor ik dat graag!

Groetjes:dag:,

Bert

Op 20 maart kom ik voor de zevende keer in Cambodja om lokale vrienden te bezoeken en een paar nieuwe plekken te verkennen (rondreizen).

Mijn vlucht BKK - Phnom Penh heb ik in juli bij AirAsia.com geboekt voor 39 euro inclusief 20kg bagage. Bij AirAsia is het vaak een kwestie van heel vroeg boeken of aanbiedingen afwachten. En verzekering en stoelkeuze expliciet uitvinken/cancel want daar proberen ze op te verdienen.

De mooiste (ontmoetings)plek in Phnom Penh om vanaf het einde van de middag te zijn vind ik de rivierboulevard. Ik zou zeker niet bij westerlingen blijven hangen, maar ook lokale vrienden maken. Dan leer je veel over het land en je komt nog eens ergens (bij voorbeeld bruiloften).
Wanneer je de ferry neemt naar de andere kant van de Mekong kun je makkelijk de stad ontvluchten en zit je op het platte land.
Phnom Penh is bij een eerste indruk misschien niet de aantrekkelijkste stad (veel bedelaars, vuil op straat, ratten, kakkerlakken, weinig trottoir waar je kunt lopen - een voetganger behoort tot de laagste klasse, hoe groter je voertuig des te meer voorrang) maar het is een zeer boeiende stad en na wat gewenning een favoriet van mij.

Naast de restaurants/cafés in de buurt van de rivier, heb je ook nog een gebied in de buurt van het Independence Monument, zoals street 278 waar bars/restaurants zitten met veel expats. Mij een iets te prijzige buurt, maar een vriendin werkt daar dus ik kom er wel.
Het stikt van de NGO´s in Cambodja. In wezen vaak verkapte reisbureau´s en instanties die de prijzen in dit soort arme landen opdrijven en weinig effectief zijn (uitzonderingen daargelaten). Kleine en doelgerichte organisaties zijn veel effectiever.

Wat klimaat betreft zijn Vietnam en Indonesië mooie bestemmingen in de buurt (of China, maar dat is wel iets verder weg). Beide landen hebben op wereldwijzer prima forums.
Reizen in Cambodja zelf is makkelijk en ook absoluut de moeite waard! Het begint vanaf april wel vochtiger te worden.

Cambodja is extreem corrupt, maar de mensen zijn fantastisch.
Veel plezier!

Johan (vanuit Kathmandu)

Dag Johan!

Heel erg bedankt voor de info! Ik zal hier zeker even kijken. En ik denk dat ik toch voor een geusthouse ga. Lijkt me wat gezelliger=) en anders kan ik altijd nog ruilen na een maandje:D

Weet jij toevallig ook hoe warm het precies is in de maanden maart,april mei?

alvast bedankt!

groetjes!

Dag bertj,
De maanden die jij daar zult zijn, zijn zowat de warmste maanden in Cambodja. De temperatuur kan dan oplopen tot bij de 40 graden.
Wij zijn nu voor de 7de keer in Cambodja. Onze zoon woont in Kampot in het zuiden zeker een aanrader als je het drukke Phnom Penh eens wil ontvluchten voor een weekend of langer. Phnom Penh vinden wij zelf niet zo een aangename stad inderdaad vuil en veel luchtvervuiling, neem maar genoeg keelpasitlles en zo mee. De riverside is nu heel mooi vernieuwt en het is daar inderdaad leuk vertoeven. De Laughing fat man is een klein cafeetje waar heel wat expats komen, de eigenaar is een cambodjaan. Het ligt in een straat voorbij het koninklijk paleis, als je Friends (een Ngo winkel en opleidingsresraurant) vindt, is het de straat daar voorbij links (ik ben de nummer van de straat vergeten).
Als je na die 2 maand verder reist zou ik zeker het zuiden van Cambodja (Kampot, Kep met Rabbit Island) even verkennen, je kan van daar naar de Mekongdelta in Vietnam of meer naar het noorden gaan Kratie, Ratanakiri of Stung Treng en doorreizen naar Laos wat zeker ook een aanrader is.
Wij reizen op het ogenblik voor 3 en een halve maand door Azië en het is prachtig. Er is zoveel te zien en te beleven dat je steeds tijd te kort komt. Maak vooraf keuzes en een reisplan en dat kun je het meest genieten en het meeste zien

Dankje Agnes!

Ben jij toevallig ook bekend met het tattoo geusthouse? Ik was van plan om daar te overnachten=). En met 40 graden… is het a/c dan aan te raden op de kamer? of koelt het 's nachts lekker af?

Wat betreft het reizen moet ik me daar toch echt eens verder in gaan verdiepen. Want er is zoveel te zien daarzo…! Ben nog bang dat ik geen keuze weet te maken straks=P

alvast bedankt!

groetjes:d

Afgelopen juni waren wij in Cambodja en was het ook 35 graden, dat is natuurlijk geen 40 maar toch!?
Wij hebben geen dag een airco aangehad. Waarom zou je dat rottige ding willen, je krijgt er alleen maar droge ogen, koppijn en dorst van en je acclimatiseert veel minder snel…

My 0,02 ct

Dankje zaan, dat scheelt me ook weer een heleboel centjes:D!

Hoi Bertj,

Ik vertrek 16 januari voor een aantal maanden naar Azie. Eerst zal ik een aantal weken door Laos reizen om vervolgens in Cambodja ook Engelse les te gaan geven. Ik zal hier ongeveer in februari/maart zijn. Daarna wil ik nog verder reizen door Vietnam. Misschien dus ongeveer wel in dezelfde periode als jij? Wellicht dat we het hier eens over kunnen hebben.

Groetjes Vera

Hallo Vera,

Leuk dat je ook naar Cambodja gaat! Ga jij toevallig ook naar Phnom-Penh? En met welke organisatie ga jij vrijwilligerswerk doen?
ik begin 4 maart daar… maar ben van plan om toch een week oid van tevoren daar te zijn om de boel wat te verkennen;) Maar als jij er dan ook bent, lijkt het je wat om dan te meeten?:smiley:

Groetjes,

Bert:dag:

Hoi Bert,

Ik heb nog eens goed naar het schema gekeken zoals het nu gepland staat. Ik zal in Phnom-Penh aankomen rond 9 februari en de 11e ongeveer starten aan het vrijwilligerswerk.
Ik zal voor 2 weken engelse les geven, ik ben even de naam van de organisatie kwijt. Ik zal het eens nazoeken.
Verwachting is dat ik eind februari/begin maart richting Vietnam zal gaan. Dus we zullen elkaar misschien net wel/net niet kunnen zien.
Maar het lijkt me leuk om contact te houden en tips uit te wisselen. Zo ben ik benieuwd of jij al op de hoogte bent over welke inentingen wel/niet nodig zijn en eventueel malaria tabletten. Ik hoor namelijk overal een ander advies :wink:

Groetjes Vera

Dag Vera,

Dat is jammer. Had het wel leuk gevonden om daar een Nederlander te ontmoeten. Misschien kun je me bij aankomst nog een rondleiding geven:p
Wat betreft de inentingen hoop ik daar de komende week wat meer over te weten te komen. Want ook ik hoor van verschillende kanten dat je de ene keer wel pillen moet slikken en de andere keer weer niet. Erg vaag dus.

Heb jij toevallig al enig idee waar je wil overnachten? Ik ga waarschijnlijk naar TATTOO. Misschien ook wat voor jou?

Groetjes!