wonen in zwitserland

Vanwege een eventuele verhuizing van Engeland naar Zwitserland zou ik graag informatie willen over het wonen daar. Het kanton ZURICH/ bezirk BULACH heeft onze voorkeur mbt. werk.
Tips over makelaars /kopen of huren v. huis erg welkom!
Vriendelijke Groeten Anita

Anita,
Heb(ben) jij/jullie al werk/zekerheid van een baan daar? De zwitsers zijn nml niet zo heel gemakkelijk met het toelaten van buitenlanders. Voorbeeldje: Mijn schoonmoeder IS notabena zwitserse van geboorte maar heeft na haar huwelijk de nederlandse nationaliteit aangenomen. Haar broers en zussen en zelfs een zoon en twee kleinkinderen woonden (en wonen nog) nog in Zwitserland toen ze na de dood van mijn schoonvader terug wilden. Na veel pijn en moeite en vijf jaar aan de grens in Oostenrijk gewoond te hebben is ze er via sociale hulpverleners van de familie in geslaagd alsnog in Zwitserland te kunnen gaan wonen.
Zwitsers zijn erg ‘bang’ voor klaplopers (niet iedereen kan zoals de vd Valkjes de Zwitserse nationaliteit zomaar kopen).
Daar komt nog bij: Ga je er heen met een vriend (partner) of ben je getrouwd? Er is een tijd een regel geweest (of het nog is weet ik niet zeker) dat man en vrouw getrouwd diende te zijn of dit binnen (ik dacht) 6mnd na aankomst in Zwitserland te doen, wilden ze (officieel) samen kunnen wonen.
Het lijkt me het beste dat je je goed laat informeren door de Zwitserse ambassade/immigratiedienst.
Het feit dat mijn schoonmoeder weer in Zwitserland woont heeft ze echt voor een groot deel te danken aan de sociale werkers waar ze heel veel contact mee had en ze heel veel gedaan heeft voor de gezinnen die die sociaal werkers nodig hadden.
Succes en pluis e.e.a. HEEL GOED uit.
Carla