Hallo,
Graag zou ik wat meer informatie willen hebben aangaande wonen en werken in Noorwegen.
Mijn vriendin is een Noorse , en is woonachtig in Trondheim en wij zouden graag bij elkaar willen komen en blijven dit keer.,
Mijn Noorse taal kennis is daarentegen nog vrij jong/pril en ken alleen wat basis termen.
Nu is de vraag of ik echt vloeiend Noors moet spreken om daar een baan te kunnen vinden of zou ik eventueel ook terecht kan met vloeiend Engels totdat ik de Noorse taal wat beter beheers.
Ik krijg “les” van mijn vriendin en hoop verder ook nog een cursus bokmål te volgen via het internet.
Ik zie op verscheidene plekken vermeld staan dat je als inwoner van een EU land geen “verblijfsvergunning” of residency permit nodig hebt.
Een simpele registratie bij het dichtsbijzijnde politie bureau is voldoende.
Ik zou daarentegen ook graag willen werken maar via placement.nl zie ik maar weinig vacatures in Trondheim, maar overige vacatures die wel staan vermeld maken verder geen vermelding of Noors (schriftelijk of mondelijk) een vereiste is.
Ik ben natuurlijk niet helemaal dom en ga ervan uit dat Noors wel gewenst is voor duidelijke communicatie met bazen en collega’s maar hoop toch ergens dat ik misschien iets kan vinden waar Engels ook gebruikt kan worden of misschien zelfs Nederlands totdat ik de Noorse taal wat beter beheers (in ieder geval mondelijk)
Hoop dat iemand mij een zetje in de juiste richting kan geven.
Mijn vriendin en ik zouden u zeer dankbaar zijn.
Mike