Wonen en werken in Chiapas, met kind

hoi allemaal,

Na 4 jaar geleden hevig verliefd te zijn geworden op de staat Chiapas in Mexico, begint de roep daar een leven op te bouwen de laatste tijd wel heel erg sterk te worden.
Wie woont en/of werkt er momenteel in Chiapas (San Cristobal de las casas, Tuxla Guitierrez) of Oaxaca, en kan me wat meer vertellen over de situatie daar momenteel? hoe liggen de mogelijkheden om te werken(vertalen/onderwijs), iets op te starten? hoe liggen de huren, voor iets eenvoudigs?
het is inmiddels al weer even geleden dat ik er was, dus vraag me af of het beeld wat ik heb nog een beetje klopt…
en ook heel belangrijk, wie is er geemigreerd met een kind? wat viel er mee, wat viel er tegen? hoe beviel de school je kind? Hierbij gaat het me niet zozeer om de kwaliteit van het onderwijs, dan kan ik zelf evt. nog wel een aanvulling opgeven, maar meer het verschil in systeem.
ik heb een dochtertje van bijna 4, dus wil niet over een nacht ijs gaan…
wil het komende jaar wel proberen in ieder geval een maand het eea daar zelf te bekijken, maar dat is zo kort! en voorlopig moet er nog wel even wat geld in het laatje komen.
alle tips, alle info is meer dan welkom!!!
alvast hartstikke bedankt voor je reactie,
groetjes roos