Altijd al wolven in het wild willen zien en geen zin/tijd/geld om naar Amerika/Canada te reizen. In het noorden van Spanje en Portugal leven 3000 Iberische wolven, een prachtige ondersoort van de Europeze grijze wolf. Bedreigd door jacht, vergiftiging en wegenbouw zijn ze verdreven naar de meest afgelegen en onherbergzame berggebieden in Galicia, Asturias, Léon en Zamora (Spanje) en Trás-os-Montes (ten noorden van de Douro, Portugal). Dankzij natuurbeschermingsmaatregelen neemt tegenwoordig juist in deze prachtige gebieden het aantal wolven weer toe en is het ook mogelijk om deze dieren in hun natuurlijke omgeving te kunnen zien. Een wolf zie je echter niet zomaar in het wild, daar is een extreem hoge dosis geluk of een goede gids voor nodig.
In samenwerking met een Engelse gids en een Spaanstalige wolven-expert probeer ik een ‘expeditie’ van een aantal dagen in de Spaanse Sierra de la Culebra te organiseren. Dit wordt een aantal keren per jaar gedaan voor Spaanstaligen, dit jaar voor het eerst ook voor Engelstaligen.
Tijdens de reis maken we dagelijks tochten door de heuvels van Zamora, een regio met de hoogste wolf-dichtheid van Spanje. Overnachten doen we in tenten of hostels.
Het vroege voorjaar leent zich het best voor deze trip, dus maart of april. Voor deze reis is een minimum van 5 (en een max van 8) deelnemers benodigd. Afhankelijk van het aantal deelnemers probeer ik dit in het voorjaar van 2007 of 2008 te organiseren. Vervoer van en naar Zamora is op eigen gelegenheid. De kosten voor een 5-daagse trip zijn ongveer 450 euro (all-in).
Heb je interesse in deze trip, laat het me weten. Zijn er vragen, laat ze achter op dit forum. Ik bediscussieer graag de mogelijkheden op deze site.
links:
Over de Iberische wolf
http://www.iberianature.com/material/wolf.html
Over de trip (Engels inleinding, Spaans artikel)
http://www.iberianature.com/material/wolf_watching_sierra_culebra.html
Canis lupus signatus in Portugal
http://lobo.fc.ul.pt/
Over Zamora en het noorden van Spanje en Portugal;
Vergeet de costa’s bij 40 graden celcius; de Noordelijke regio’s zijn wild, traditioneel en voorzien van een prachtige natuur. Grijze bergen en groene heuvels wisslen elkaar af. Er wonen relatief weinig mensen, dus veel van deze landschappen kennen nauwelijks activiteiten van menselijke aard. Volop plaats voor de flora en fauna die in andere delen van Spanje en Portugal zo schaars kan zijn.
Zamora is de hoofdstad van de regio Castila-Leon, gelegen tussen de steden Salamanca en Leon in Spanje en op het grens met Portugal. Via Madrid of Porto (Pt) is deze regio vliegend goed te bereiken, ditzelfde geldt voor een reis per trein. Met de auto duurt de reis naar Zamora vanuit Nederland binnen 14 - 17 [FONT=fmisspellt]uur. De regio leent zich uitstekend voor een zogenaamde fly-drive vakantie vanuit Portugal of Spanje.[/FONT]
wie ben ik: ik studeerde biologie en deed een onderzoeksstage in het noorden van Portugal naar het habitat en de dispersie van Canis lupus signatus ten zuiden van de Douro. Nu geef ik les op een middelbare school.