Wolf-watching trip Spanje, Sierra de la Culebra

Altijd al wolven in het wild willen zien en geen zin/tijd/geld om naar Amerika/Canada te reizen. In het noorden van Spanje en Portugal leven 3000 Iberische wolven, een prachtige ondersoort van de Europeze grijze wolf. Bedreigd door jacht, vergiftiging en wegenbouw zijn ze verdreven naar de meest afgelegen en onherbergzame berggebieden in Galicia, Asturias, Léon en Zamora (Spanje) en Trás-os-Montes (ten noorden van de Douro, Portugal). Dankzij natuurbeschermingsmaatregelen neemt tegenwoordig juist in deze prachtige gebieden het aantal wolven weer toe en is het ook mogelijk om deze dieren in hun natuurlijke omgeving te kunnen zien. Een wolf zie je echter niet zomaar in het wild, daar is een extreem hoge dosis geluk of een goede gids voor nodig.

In samenwerking met een Engelse gids en een Spaanstalige wolven-expert probeer ik een ‘expeditie’ van een aantal dagen in de Spaanse Sierra de la Culebra te organiseren. Dit wordt een aantal keren per jaar gedaan voor Spaanstaligen, dit jaar voor het eerst ook voor Engelstaligen.

Tijdens de reis maken we dagelijks tochten door de heuvels van Zamora, een regio met de hoogste wolf-dichtheid van Spanje. Overnachten doen we in tenten of hostels.

Het vroege voorjaar leent zich het best voor deze trip, dus maart of april. Voor deze reis is een minimum van 5 (en een max van 8) deelnemers benodigd. Afhankelijk van het aantal deelnemers probeer ik dit in het voorjaar van 2007 of 2008 te organiseren. Vervoer van en naar Zamora is op eigen gelegenheid. De kosten voor een 5-daagse trip zijn ongveer 450 euro (all-in).

Heb je interesse in deze trip, laat het me weten. Zijn er vragen, laat ze achter op dit forum. Ik bediscussieer graag de mogelijkheden op deze site.

links:
Over de Iberische wolf
http://www.iberianature.com/material/wolf.html
Over de trip (Engels inleinding, Spaans artikel)
http://www.iberianature.com/material/wolf_watching_sierra_culebra.html
Canis lupus signatus in Portugal
http://lobo.fc.ul.pt/

Over Zamora en het noorden van Spanje en Portugal;
Vergeet de costa’s bij 40 graden celcius; de Noordelijke regio’s zijn wild, traditioneel en voorzien van een prachtige natuur. Grijze bergen en groene heuvels wisslen elkaar af. Er wonen relatief weinig mensen, dus veel van deze landschappen kennen nauwelijks activiteiten van menselijke aard. Volop plaats voor de flora en fauna die in andere delen van Spanje en Portugal zo schaars kan zijn.
Zamora is de hoofdstad van de regio Castila-Leon, gelegen tussen de steden Salamanca en Leon in Spanje en op het grens met Portugal. Via Madrid of Porto (Pt) is deze regio vliegend goed te bereiken, ditzelfde geldt voor een reis per trein. Met de auto duurt de reis naar Zamora vanuit Nederland binnen 14 - 17 [FONT=fmisspellt]uur. De regio leent zich uitstekend voor een zogenaamde fly-drive vakantie vanuit Portugal of Spanje.[/FONT]

wie ben ik: ik studeerde biologie en deed een onderzoeksstage in het noorden van Portugal naar het habitat en de dispersie van Canis lupus signatus ten zuiden van de Douro. Nu geef ik les op een middelbare school.

Hoi Mieke,

lijkt me erg interessant! Ik ben wel in voor dergelijke reizen met een ecologisch, enigzins avontuurlijk tintje. Ik zeg bij deze nog niet toe dat ik daadwerkelijk meega/ meekan, dit is onder meer afhankelijk van de periode dat je gaat. Zodra je meer concrete info hebt zou ik dit graag van je vernemen. Misschien is het mogelijk dat als meerdere personen uit Nederland interesse hebben, we gezamenlijk kunnen reizen (o.a. carpolen, uiteraard tegen brandstofvergoeding)?

Wie ben ik? 28 jaar en afgestudeerd aan Hogeschool Larenstein (Natuurbeheer).

Ik verneem tzt graag van je!

Groeten,

Jelle van Aalst

Leuk! Wanneer er nog meer geinteresseerden zijn, laat het gerust weten op dit forum!

De trip gaat door!! Eind april (meivakantie) vertrekken we naar Spanje. Als er nog mensen zijn die mee willen, laat me het weten!

Een update over de ‘wolf-watching trip’

Maandag 30 april vertrekken we voor 6 dagen naar Sierra de la Culebra, Spanje. Zondag 6 mei vliegen we terug.
Gedurende 5 dagen wandelen we, onder begeleiding van een Engelse gids en een spaanstalige wolvenexpert, door het gebied met de hoogste wolf-dichtheid van Europa.

Het programma is als volgt:

1. Wolf watch every morning and evening (weather permitting - which it usually does)
  2. Tracking and walking - learning different tracks.
  3. Car trip nearby to Vilafafila is highly recommended. Biggest European populations
    of great bustard. Suberb cereal landcsape. Wetlands.
  4. Trip into Portugal. The border area must be the least populated part of Western
    Europe. Some of the villages are like taking a step back in time.
  5. Visits to sites with traditional architecture built to protect against/kill wolves.
  6. Hiking around the sierra

Zelf ben ik al in die regio in Portugal geweest en die is echt prachtig. Dit gedeelte van Spanje is nieuw voor ons, maar moet erg mooi zijn.

We vliegen vanaf Brussel naar Valladolid, alwaar we (waarschijnljk) een auto huren. We verblijven in het dorpje San Pedro de las Herrerias in dit rurale hotel: http://www.ctrveniata.com/ctrveniata.html (hier kun je ook foto’s van de omgeving bekijken) Eventueel (als het weer het toestaat)
gaan we een dag(en) buiten in de sierra overnachten.

De prijs bedraagt 350 euro voor het verblijf en eten. De vlucht kost 100 euro en het vervoer in Spanje ongeveer 30-50 euro.

De groep bestaat momenteel uit 5 mensen, tussen de 26 en de 30; een gevarieerd gezelschap met een gemeenschappelijke interesse in natuur, flora en fauna. Het belooft een heel leuke en interessante reis te worden. Wanneer er nog mensen zijn die mee zouden willen, stuur gerust een berichtje. Je bent van harte welkom!

vriendelijke groet,
Annemieke

keywords: spanje, natuur, wolf, roofvogel, hiken, tracking

Update:
De laatste nacht spenderen we in een hotel in de Montes Torozos; een gebied bekend om zijn eenuwenoude ruines en (roof)vogels.
Zie hier voor meer informatie: http://www.villalbin.com/casa_rural.html

De groep bestaat inmiddels uit 6 mensen, de leeftijd varieert tussen 26 & 42 jaar.

Interesse? Mail gerust voor meer info.

We zitten vol! Met z’n 7-en vertrekken we naar Spanje, waar 2 mensen zich nog bij ons aansluiten.
Wil je deze reis nu ook zelf eens maken? Neem contact op, of laat hier een berichtje achter. Er wordt gewerkt aan een mailinglijst.

Inmiddels heeft de reis plaatsgevonden. Het was in één woord; fantastisch!!! Geweldige ervaring; heel veel gezien en gedaan. Doordat we de gidsen bij ons hadden konden we zo veel meer zien en meemaken. Al de goede wildlifespots en mooie dorpjes kregen we zo te zien. Het hotel waar we verbleven was subliem, super-eigenaar, lekker eten en gezellig!

En; we hebben wolven gespot!! Meerdere keren zelfs, niet van heel dichtbij weliswaar, maar dichtbij genoeg om het gedrag lange tijd te kunnen bekijken. Daarnaast zagen we veel reptielen, (roof)vogels en hebben we veel van de noord-Spaanse cultuur opgesnoven.

Kijk voor een tripreport (en foto’s + soortenlijst) op Wolf watching in the Sierra de la Culebra

Zelf een dergelijke reis organiseren (er komen binnenkort ook mogelijkheden voor “beer” en “lynx” reizen) neem contact met mij op of met de beheerder van de site.
Je hebt minstens 5 reisgenoten nodig en de kosten bedragen ongeveer 600 euro (incl vlucht, auto, verblijf en eten) voor een week. (dus veel goedkoper dan professionele wildlifereizen-organisaties en misschien wel veel beter)

Dag Mieke

Wat een enthousiasme, en ik ben blij te lezen dat er voor 2008 al plannen gemaakt worden. Ik wil al heel lang wolven ‘spotten’ en deze formule spreekt me erg aan. Hoe ga je verder concreet te werk, ik bedoel volstaat het dat ik me meldt, zit je al met een wachtlijst, enz.
Graag een reactie.
Groeten
Sigrid

Beste Ingrid,

harstikke leuk dat je interesse hebt!! Volgend jaar staat er in mei een nieuwe reis op de planning, namelijk naar de “Picos de Europa” in Noord Spanje. Deze zal echter niet speciaal in het teken van wolf-spotting staan. Beren en (roof)vogels zijn dit keer het hoofddoel. Natuurlijk komen ook in dit gebied wolven voor en is het mogelijk om (m.b.v. experts) naar ze op zoek te gaan.

Je bent van harte welkom om je bij ons te voegen. Ik organiseer deze reis niet zelf, maar een van onze wolf-medereizigers pakt deze trip op. Als je je bij ons aan wilt sluiten is een mail voldoende, dan wordt je vanzelf op de hoogte gehouden.

Mocht je toch liever een zelfde soort wolf-trip willen maken, mail dan even; dan geef ik je het mailadres van onze gids. Hij heeft misschien andere Engelstalige groepen komend jaar, waar je je zo bij aan kunt sluiten. Is je Spaans goed, dan heb je een grotere kans, want dit wordt vaker voor Spanjarden georganiseerd.

Hallo,

Ik las met veel belangstelling je berichtje over de wolven. Ik ben natuurliefhebber en redelijk profesioneel natuurfotograaf. Ik kan door werkzaamheden helaas niet in het voorjaar op reis, maar ben gebonden aan Juli. Ik zou toch graag een poging willen wagen om wolven te zien en eventueel te fotograferen, maar ben me beuwst van het feit dat ik dan absoluut een gids nodig hebt. Zou jij me aan adressen kunnen helpen?

Ik hoor graag, bij voorbaat dank.

Groet!

Hans Germeraad.

PS: wil je wat van mijn werk zien, kijk dan op Agami.nl en zoek op Germeraad.