Wie kent de weg in Mendoza stad en weet wat b.v. de top 5 wijken om te wonen zijn? Zijn er ook buiten de stad (meer richting de wijn gebieden of ski gebieden) leuke (en vaak goedkopere) stukjes om te wonen??
Weet iemand wat de huizenmarkt daar doet op dit moment. Op internet worden nog steeds hoge prijzen gevraagd maar dat is hier bij ons in Brazilie hetzelfde. Als je er eenmaal de weg weet kun je voor weinig aan koopjes komen i.v.m. met de crisis en mensen die graag verkopen. Hoe zit dat daar.
Wij hebben 5 jaar geleden een villa aan het strand in Brazilie gekocht waar we 2 en een half jaar geleden naar geemigreerd zijn. :vak01:
We hebben in die tijd veel gezien en meegemaakt en zijn nu weer klaar voor het volgende avontuur en willen richting Mendoza. >>>
Eerst wel nog even onze beachvilla verkopen dus als jullie iemand weten is dat natuurlijk ook goed. :vak02:
Had van Gallina doorgekregen dat jullie dit bericht hadden geschreven en wil wel reageren.
Woon zelf net buiten en tegen Mendoza in. Woon in Godoy Cruz waar ze hard bezig zijn om groter te worden. Veel zaken verplaatsen zich van Mendoza naar Godoy Cruz. Belangrijk is dat Godoy Cruz een andere Municipalidad heeft dan in Mendoza. In Mendoza is alles veel gecompliceerder. Heb een appartement gehuurd voor 400 Arg Pesos, iets meer dan 100 US Dolar. 3 kamerappartement met keuken en dakterras.
Lekker rustig en voor dat geld kon ik geen nee zeggen.
Vraag me af waarom je Brasil in zou ruilen voor omgeving Mendoza of je moet er echt wat te doen hebben. Zaak beginnen of iets dergelijks.
De Pluspunten:
*Het Klimaat. Woon al meer dan 20 jaar in andere landen en ben nog nooit ergens geweest waar je zo’n heerlijk klimaat hebt. Gemiddeld regent het maar zo’n 12 dagen per jaar en dat getal komt wel in de richting.
Winter is nu voorbij maar zelfs dan heb je nog meer dagen temperaturen boven de 20 graden.
Mendoza was vroeger woestijn gebied.
*Het is er enorm groen, heerlijk is dat, elke straat staat vol bomen en worden goed onderhouden.
*Je zit binnen een half uur al in de bergen. De prachtige Andes Gebergte.
Niet ver is het dorpje Potrerillos, hoogste plaats in de wereld waar ze wedstrijd surfen houden. Het is daar adembenemend mooi. Geloof dat er officieel maar zo’n 200 mensen wonen. Niet alleen het surfen en aan het enorme meer liggen is daar geweldig. Veel buiten sporten kun je daar doen waaronder raften wat een serieus nivel heeft.
Paardrijden in de Andes, hiken (meer dan je lief is), parapenten enz enz.
*Ken geen land in de wereld waar je westerse omstandigheden hebt waar het zo goedkoop is. Dagelijkse zaken o.a. Moet zeggen dat de prijzen in alles afgelopen jaar enorm gestegen zijn.
*Eten is waanzinnig, Overal in Argentina. Op elke hoek kun je buitengewoon eten en is er goedkoop.
*Je zit zo in Chile, de grens is een van de mooiste in de wereld. In de winter veel dicht vanwege meters sneeuwval.
*Skiegebieden zijn er in de buurt. Een van de mooiste maar wel meest exclusieve is Las Leñas. Goed toeven daar.
*Uitgaansleven is paradijs, verplaatst zich ook naar Godoy Cruz.
Negatieve zaken:
*Criminaliteit.
Wordt er gevaarlijker en gevaarlijker. Elke dag wordt er wel iemand omgebracht, overvallen of wat dan ook. Gemiddelde leeftijd wordt steed lager. Gisteren 2 jochies van 12 jaar die zwaar bewapende overval hebben gepleegd.
1 Van de zaken wat dit met zich mee heeft gebracht is dat ze de hulp van het leger hebben ingeroepen. Patrouilleren overal en overal zie je legervoertuigen. Maar het helpt allemaal niets en ze willen nog meer inzetten. Verder zie je veel home jackings.
Dit is 1 van de redenen dat veel zich naar Godoy Cruz verplaatst. Daar bouwen ze woon compounts met enorme bewaking.
1 Van de nieuwere is bij Shopping Palmares. Grote moderne shoppingmal met allerlei voorzieningen zoals Cinemas.
Verkeer.
Enorme Chaos, werkelijk dramatisch. Heb nog nooit zoveel ongelukken gezien. Geen respect voor elkaar. Voor voetgangers en fietsers is het drama troef. Ik doe veel op de fiets en dat is 10 keer nadenken voor je oversteekt etc. Net zoals de criminaliteit is hier geen oplossing voor. Zit in de mensen.
Niveau van de mensen is niet bijster hoog. Alles kost moeite en gaat uiteindelijk moeilijk. Voorbeeld is dat ze de belangrijkste wegen bestraat hebben. Als je dat resultaat ziet doet pijn aan de ogen en is beschamend.
Niemand die erover klaagt over dit miljoenen verlies.
Je zit overal ver vanaf. Buenos Aires is 1100 kilometer. San Juan, Neuguen etc is niet veel te doen. Iets wat je enorm mist is een zee, je zit zo in Chile in Viña del Mar of Valparaiso wat heerlijke plaatsen zijn maar het water is er zeer koud, bijna het hele jaar.
Ze moeten niet echt wat van buitenlanders hebben. Zitten niet te wachten dat er buitenlanders hier komen die het even gaan uitleggen. Zelfs niet als het om miljoenen gaat. De Russen en Chinezen staan te springen om actie te ondernemen maar worden alleen maar tegen gewerkt.
Een van de oorzaken is dat er maar weinig buitenlanders zijn die zich werkelijk kunnen aanpassen. O.a. de Amerikanen en Engelsen beheersen dit niet.Dit was het wel zo-n beetje.
Volledig mijn verhaal dus kijk maar wat jullie ermee doen.
Mijn advies is om in hartje Mendoza een appartement te huren voor een maand en dan rond te kijken.
Als jullie echt besluiten om er te blijven zou ik in Godoy Cruz, Chacras de Corea, wat paradijs is en niet ver van Mendoza. 20 Minuutjes, of bij Shopping Palmares rond gaan kijken. Menzoza zou ik niet gaan zitten. Kom er zelf zelden.
Ben zelf aan het afronden met waar ik mee bezig ben en dan ben ik zelf weg hier. Veiligheid en verkeer gaat komende jaren verslechteren.
Interessant stuk Jasper, dank voor je uitgebreide reactie. Dat het met de criminaliteit in Mendoza zo slecht gesteld was wist ik eigenlijk niet en vind ik erg jammer om te horen… Ik vind Mendoza een erg mooie stad met zijn grote centrale plein en 4 kleinere pleinen er omheen, maar de Chacras en Godoy Cruz zijn ook goed toeven inderdaad.
Inderdaad interessant! Ik had namelijk ook helemaal geen goed gevoel bij Mendoza. Zag veel tuig lopen, en ben zelf bijna beroofd. Gevoelsmatig onveilig en dat heb ik niet snel…
Beste oeleinbrasil,
Mijn zoon Hans is 3 jaar geleden definitief verhuist naar Maipû, een klein stadje nabij Mendoza en heeft er een gastenverblijf op een domein met wijn- en olijfgaarden. Hij kan je zeker verder helpen aangezien hij uiteraard ondertussen ook reeds heel goed Mendoza stad kent. Je kan bvb. eens enkele dagen in zijn gastenverblijf vertoeven en ondertussen alle informatie krijgen die je wenst.
Rij dan gewoon eens mee met zijn landrover “Defender” naar Mendoza.
Meer informatie vindt je op zijn website www.caviereswines.com
Succes en laat me iets weten
Groetjes
Fredyd