we are two dutch backpackers, currently in Surinam. In a week we are about to leave for jamaica. Ya gotta get out before you get in… meaning a one-way ticket is a problem. So we are checking in on airpasses in the region. But information is hard to find here in Surinam, and the internet is painfully slow. Is there anybody out there who has some info for us about airpasses? We heard Air Jamaica has one for $400, we can use to go to Jamaica, Cuba and Mexico(so we can go overland to guatemala).
But their website doesnt support their product. And in Surinam there is no travel agency who works with air Jamaica.
Our dream is to visit these countries, but we cant check out cheap tickets locally. And we begin to doubt if they exist…
Has anybody any advice? Maybe traveled from jamaica to cuba? or from cuba to mexico? low-budget??
Greetings! and big thanks for now…
Lucia and Dennis
Tof dat jullie in Suriname zitten en naar Jamaica, Cuba en Guatemala willen. Helaas weet ik echt niets over low-budget vluchten tussen deze landen. Ik hoop dat anderen jullie wel kunnen helpen… De enige van het Cuba Forum die hier meer over zou kunnen weten is volgens mij Igor, maar die is nu zelf aan een rondreis bezig en amper op internet.
Succes in ieder geval!
Dit vond ik een beetje jammer. Ik bedoel, je bezoekt een NL talige website en de tekst is geen página´s lang, dus het even vertalen of gewoon een kort stukje in het Nederlands, was best mogelijk volgens mij. Maar goed, ik begrijp dat jullie in tijdnood zitten en dat het internet toch al traag is, dus vooruit…
Dankje Carolina… ben weer even terug, en heb het volgende gevonden!
Low-budget is lastig. Kijk van Suriname naar Jamaica kan ik jullie niets duidelijks geven, ik heb geen ervaringen met Air Jamaica, maar volgens mij moet het heel goed te doen zijn om van Suriname, naar Jamaica naar Havana te vliegen met deze maatschappij. Wat betreft een air-pass, ik heb geen idee hoe dat werkt met Air-Jamaica maar om voor 400 dollar van Jamaica, naar Cuba, naar Mexico te hoppen lijkt me heel erg goedkoop, maar vraag dit nog ´s na bij iemand die je dat aangeboden heeft. Mocht het zo kunnen dan is dat een fair-prijs en die ideale manier om van Jamaica via Cuba in Mexico terecht te komen.
AirJamaica vliegt niet op Mexico, dus kom je al snel uit op Mexicana.
Mexicana (clickmx.com) vliegt vanuit Havana naar Cancun, en dat kan soms vrij goedkoop… op het moment bieden ze retourtjes aan voor 304 dollar (incl. tax), enkeltjes iets minder ($225), maar je moet er wel vroeg bij zijn voor deze vluchtjes omdat ze vaak snel vol zitten (het is ook maar een kleine Fokker propellor-vliegtuigje waar ze mee vliegen).
AeroCaribbean vliegt zover ik weet alleen binnen Cuba of naar de Bahama´s en Santo Domingo. Op de website wordt wel gesproken over Managua, maar er is geen mogelijkheid om die te boeken omdat dat chartervluchten zijn. Copa Airlines is dé manier om te vliegen tussen Cuba en alle andere Midden-Amerikaanse landen. Ze hebben zelfs dagelijks 3 vluchten tussen Havana en Panama. Ik heb al vele malen met Copa en Taca gevlogen en deze zijn beiden zeer goed te noemen. Helaas zijn dit geen low-budget maatschappijen en afhankelijk van het moment en ook afhankelijk of jullie studentenkaarten hebben liggen de prijzen tussen de 300 en 500 euro OW.
Van Cuba naar Mexico, zou ik dus proberen via Mexicana. Je moet dan alleen nog van Cancun naar Guatemala zien te komen, wat je met een low-budget bus ongeveer een 50 dollar extra kost en een kleine 24 uur reizen tot aan Guatemala stad of een kleine 15 uur tot aan Flores (je moet 2x de grens over met Belize).
Om van Havana naar Guatemala te komen zou je ook heel goed Taca of Copa kunnen nemen die dan wel naar Guatemala stad vliegen via óf Panama óf Costa Rica, alleen ietsjes duurder.
Zorg er wel altijd voor dat je een uitreisticket hebt als je een land binnenkomt. In Cuba en Mexico moet je een ticket aan kunnen tonen dat je het land weer uitgaat. Kom je aan in Mexico en zeg je dat je met de bus naar Guatemala gaat, dan heb je kans dat je op Cancun blijft omdat dat geen waterdicht verhaal is dat je ook echt het land uitgaat. Guatemala is wat dat betreft supermakkelijk en vragen ze nooit naar je retourticket.