Weekje Yoga / Marchal Arts (Thailand, Cambodja of Laos)

Hallo,

Van de zomer ga ik een aantal maanden richting Azie en wilde graag een weekje mezelf gaan verwennen met een ‘cursus’ Yoga, of een Marchal Arts.
Nu vroeg ik mij af, heeft een iemand toevallig zoiets in deze landen gedaan? En hebben jullie dat vanuit NL al geboekt? Of daar terplekke?
Ik wil mij liever niet vast leggen van te voren, maar wellicht heeft een
van jullie een leuke ervaring hiermee!

Ik hoor het graag!!

Groet

vanuit NL nu al paniekerig boeken lijkt me totaal onzinnig, geldrovend en onverstandig
verder blijft dit een soort hardnekkig misverstand: Hier in Thaild heerst volop boeddisme en meditatie, maar yoga hoort daar NIET bij. Omdat er zoveel zoekende of zweverige of hoe je het ook noemen wilt jonge bekpekkers hier rondstruinen is er volop aanbod gegroeid: vooral op eilanden waar die types rondhangen, door wat verdacht uitziende Indiase ‘‘guru’s’’ (het woord khru=guru is ook Thai en betekent leraar). of door bebaarde westerlingen die dat aanbieden. In Laos/VNam zal dat aanbod nog veel geringer zijn-die types blijven vaak langdurig op steeds weer tourist-visa en dat kan daar niet zo makkelijk. Yoga kan je toch overal doen waar je een matje plat kan leggen? Wel is het in die hypermoderne sportschoolachtige ‘‘gyms’’ die we nu hier in BKK hebben (vooral meet the mate plekken voor easy pick-up) opeens een rage-dat yoga op een hete mat (bikram of vikram of zoiets?).
Het beste lijkt me gewoon wat na te vragen (gelijkgestemden ontmoet je easy genoeg bij de vleet) naar ervaringen ter plekke en daar dan maar op af te gaan.
Bedoel je verder soms martial arts? Dat is eerder een Chinees-achtig fenomeen.

toch nog wat gevonden-koud had ik dit bovenstaande op het ww gegooid-of er kwam een nieuwe wellness guide voor bKK-stad:
er worden 3 yoga-centra vermeld-met google makkelijk te vinden:
absoluteyogabangkok.com- Tonglor, zijstraat van Sukhumvit (yuppen straat)
yogaelements.com, Ploenchit=centrum BKK. al heel lang bestaand en gerenommeerd.
yogasutrathai.com- op de xxde etage van een wolkenkrabber langs Satorn
puresutheeyoga.com, Silom.
In hetzelfde gidsje ook bij gyms nog diverse yoga-aanbod.
Warning 1: dit komt uit een boekje vooral gericht op hi-so Thai. En die willen nogal eens heel erg neerbuigend tot ronduit discriminerend doen tegen ‘‘farang’’.
Warning 2: herhaal : ook dit boekje zegt af en toe rondweg dat bepaalde gyms meer als pick-up/meeting place functioneren dan als serieuze work-out/yoga-plek.
Waar ik boven op doelde was het eiland Koh Pang-Ngan, vooral bekend van de fool moon etc. party-maar ook een soort verzamelplaats van allerlei aanbod op dat gebied.
En een dag of wat geleden sprak ik een canadees (die als teacher english op Taiwan werkte), helaas-ook zo’n bebaard guru=type, die (voor tegen de 700 euries!!) op Koh samui een teacher-training course had gedaan van 7 dagen: yoga-thailand.com. Ik betaal meestal minder voor mijn vliegticket-en wat ik hoorde (kamertje type 200 bt/N en 2 ‘‘organiese/veganistiese’’ bordjes eten per dag (koop je langs de straat voor 10/12 bt)-gaat daarvan dus zo’n 650 eurie naar die teacher-4 uur les/dag, maar wel met extra verdiepende tips van de teacher. Dat is dus meer dan een gemiddelde Thaise uni-professor per maand verdient.
KOrtom: boek niks tevoren Vraag heel goed na ter plekke wat er is en hoe ervaringen zijn-en de prijzen. Dat moet voor heel veel minder kunnen.