Vrijwilligerswerk buitenland: meer dan 20 landen!
Houd je van aanpakken, vind je het leuk om nieuwe mensen te ontmoeten, een land écht te leren kennen en te proeven van een andere cultuur? Dan is vrijwilligerswerk via IBO-Nederland misschien iets voor jou. Zo kun je in 2012 meebouwen aan een school in Nepal, werken op een ecologische boerderij in Ecuador of mensen met een beperking verzorgen in een tehuis in Kroatië.
Waarom IBO-Nederland?
De projecten van IBO-Nederland bieden jou als vrijwilliger een unieke combinatie tussen praktisch idealisme en culturele uitwisseling. Je werkt samen met de lokale bevolking van een land. Gedurende 2 tot 4 weken steek je met een groep internationale vrijwilligers de handen uit de mouwen, we hebben ook langere projecten. Een unieke manier om je vakantie te besteden en je in te zetten voor een goed doel. Je kunt helpen bij het bouwen van bijvoorbeeld klaslokalen of opvangcentra, werken op een eco-farm, of je wordt ingezet als activiteitenbegeleider op een van onze sociale projecten.
IBO-Nederland ondersteunt sinds 1957 lokale hulpprojecten in meer dan 20 landen wereldwijd. Zo hebben we projecten in bijvoorbeeld Italië, Moldavië, Roemenië, Rwanda, Polen, Senegal. Vrijwilligerswerk in het buitenland doen betekent dat je een bijzondere ervaring tegemoet gaat. Hier wat reacties van onze vrijwilligers:
Bart de Hoog hielp mee in een tehuis voor mensen met een beperking in Oborovo, Kroatië:“Elk handje verlicht de zusters en daarmee geef je juist die extra aandacht aan de bewoners die ze verdienen. Je ziet dat het helpt en dat geeft een geweldige voldoening!”
*Bart de Hoog in een centrum voor gehandicapte kinderen, Oborovo, Kroatie *
Grietje van den Hof hielp mee in een therapeutisch centrum voor mensen met een psychische stoornis of beperking in Ledce, Tsjechië:
Deze zomer heb ik 2 weken vrijwilligerswerk gedaan, met IBO-Nederland. Het was de eerste keer dat ik zoiets ging doen, dus dat was best spannend. Ik voelde me vanaf het begin al helemaal thuis in de groep en op het project. De contacten met de anderen uit de groep waren superleuk. Ik had een dik leesboek meegenomen, maar geen letter gelezen. Ik heb die twee weken alleen maar genoten. Na 2 dagen had ik al besloten dat ik dit volgend jaar weer ga doen: het is verslavend!”
Op een project
Je werkt van maandag tot en met vrijdag 6 tot 8 uur per dag. Je hoeft geen ervaren klusser of pedagagogisch medewerker te zijn om mee te kunnen doen. Wat we wel vragen is een enthousiaste en flexibele instelling. Begeleiding wordt verzorgd door een lokale projectcoördinator. Voor vertrek krijg je alle benodigde contactgegevens van ons toegestuurd. De weekenden kun je zelf invullen, meestal gaan vrijwilligers samen op pad om iets van het land te kunnen zien.
Croatia Brezovica
De reis naar het project
Bij de meeste projecten regel je zelf de reis naar het project. Zo bepaal je zelf met welk vervoersmiddel of via welke route je wilt reizen. Ook heb je de vrijheid om voorafgaand of na afloop van het project nog extra dagen te reserveren, zodat je extra lang van je land van bestemming kunt genieten. IBO-Nederland geeft je de contactgegevens van de andere vrijwilligers, wel zo gezellig en handig voor als je besluit om samen naar het project te reizen!
Accommodatie & maaltijden
Je kan als vrijwilliger op verschillende manieren worden gehuisvest. Soms slaap je op het project zelf, soms in nabij gelegen gebouwen. Ook is het mogelijk dat je in een tent zult slapen. In dat laatste geval wordt je hiervan tijdig op de hoogte gesteld. Op de meeste projecten wordt er voor de groep gekookt.
Leeftijd
Iedereen van 18 jaar en ouder die geestelijke en lichamelijk gezond is, kan aan onze projecten deelnemen. Voor sommige projecten geldt echter een leeftijdslimiet van 30 jaar. We hebben ook speciale 30+ projecten. Info over de leeftijden kun je op onze site vinden.
Kosten voor deelname
De reden dat je moet betalen voor vrijwilligerswerk is omdat de bouwmaterialen, de organisatie van het project, je reis, je eten en soms het onderdak betaalt moeten worden. De lokale hulpprojecten kunnen deze kosten zelf niet betalen en zijn afhankelijk van donateurs en vrijwilligers.
Groepsfoto Roemenië
IBO-Nederland is een stichting zonder winstoogmerk. In tegenstelling tot commerciële vrijwilligersorganisaties, zijn de kosten voor deelname aan onze projecten relatief laag. Je betaalt €35,- aan inschrijfgeld per persoon. Daarnaast betaal je een projectbijdrage.
Meer weten over vrijwilligerswerk in het buitenland?
Kijk op www.ibo-nederland.org voor meer info. Je kunt ons natuurlijk ook altijd even bellen: 024 3226074. Ook kun je bij ons terecht als je met een groep (vrienden, klasgenoten etc.) vrijwilligerswerk in het buitenland wilt doen, we kunnen dan een project op maat voor je organiseren. Verder kunnen we ook een (maatschappelijke) stage voor jou, je leerlingen of je studiegenoten regelen.
En: volg ons op Facebook of Twitter!
Kaolack, Senegal
.