Ik ben 24 en woon sinds 3 maanden in Guadalajara, Mexico. Ik heb een mooi huurhuis gevonden en ben bezig om hier een stabiel leven op te zetten. Nu heb ik echter niks aangegeven in Nederland over mijn vertrek, maar heb ik hiervoor ook 2 jaar zonder problemen in Barcelona gewoond. Ik betaal mijn ziektekosten verzekering nog steeds in Nederland, maar heb eigenlijk nooit goed uitgezocht of dit wel kosjer is. Ik sta nog altijd geregistreerd op het adres van mijn moeder die in Nederland woont.
Moet ik melding maken van iets en mijn verzekering opzeggen? Hoe gaat deze transitie precies op het moment dat ik hier in Mexico mijn FM2 heb?
De keren dat ik met mijn verzekering heb gesproken over mijn plannen vonden ze het geen probleem en zou ik in het buitenland blijkbaar dekking kunnen genieten.
Ik zit met een aantal vragen mss kan jij me helpen?
M’n vriendin en ik zouden graag naar gdl ook verhuizen in februari.
Ikzelf ben vorig jaar al naar gld gweest en vond het gweldig.
Nu weet’k niet hoe ik moet beginne voor werk of huis te zoeken?
Heb jij soms nuttige tips?
Mooie move! Om naar huizen te zoeken zul je echt op locatie moeten zijn natuurlijk, ik ben zelf 2 weken verbleven bij ‘Departamientos Maria Isabel’ en ben toen de kat uit de boom gaan kijken. Omdat ik geen auto had, moest ik ontzettend veel met de taxi reizen en dat kost met een aantal bezichtigingen zo’n 30 dollar per dag (niet te duur). Je moet de krant ‘el informador’ openslaan, daar staan de meest up to date woningen in over geheel Guadalajara. Ik hoop voor je dat je een Spaanssprekende vriendin hebt? Dat scheelt natuurlijk een hoop. Wanneer je een huis hebt gevonden heb je een Aval nodig, iemand die borg voor je staat wanneer je de huur niet betaalt. Wij hebben een Aval gehuurd omdat we hier niemand kenden, voor één maand huur. Het contract kan dan bij een notaris opgesteld worden. Ik geloof dat een Aval een koophuis dient te hebben, maar dat weet ik niet geheel zeker.
Ook met auto zoeken heb ik heel GDL afgezocht, en zodoende kan ik je tegen die tijd zeker bijstaan in je zoektocht. Ook daar is ‘el informador’ een goede bron voor, maar er zijn ook een aantal sites op het internet met een goed aanbod.