Twee vliegtuigen KLM gestrand

Een kapot lampje en een defecte pomp zijn de twee boosdoeners die ervoor zorgden dat van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM respectievelijk een MD-11 op Bonaire en een Boeing 747 op St. Maarten zijn gestrand tijdens het weekeinde. Het is de bedoeling dat de laatste vlucht om half negen vanavond vanuit Hato vertrekt, hebben passagiers vroeg in de middag te horen gekregen.

Het lampje in het instrumentarium dat de gezagvoerder op de hoogte houdt van het functioneren van de flappen op de vleugels van de MD-11 begaf het zaterdag toen het vliegtuig op Flamingo International Airport stond.
“Dat is een definitieve no-go”, legt de lokale general manager Simone Wickenhagen van KLM en Martinair uit. “Dat kleine onderdeel moest worden ingevlogen voordat het vliegtuig weer zou kunnen opstijgen. Toen het lampje er was, bleken de accu’s te zijn leeggelopen – ook die wilden we nieuw in plaats van ze op te laden of zo. Dat verklaart waarom dit vliegtuig nog eens 24 uur aan de grond bleef. Vanochtend tegen half negen koos het toestel wel het luchtruim richting Nederland.”
Wickenhagen stelt dat het optreden van mankementjes als deze ‘kan gebeuren’ – zelfs bij een vliegtuig als de MD in kwestie, dat ‘net uit een C-check is gekomen’. De C-check is de meest uitgebreide en diepgaande controle- en onderhoudsbeurt in de civiele luchtvaart.

Pomp

Aan de Boeing op St. Maarten begaf volgens Wickenhagen een hydraulische pomp aan het stuur het. Het vervangende onderdeel zou met de reguliere, rechtstreekse vlucht Amsterdam-Willemstad meegenomen. Daarvoor maakte de vlucht een tussenstop op St. Maarten. Vanmiddag zouden beide vluchten met tussenpozen van enkele uren op Curaçao arriveren.
“Passagiers die gisteren al met de vlucht uit St. Maarten naar Nederland hadden gemoeten, krijgen de vergoedingen en voorzieningen die conform EU-reglement gelden bij een vertraging als deze. Vanmiddag zijn het dus in totaal ruim 500 passagiers die we met deze twee vliegtuigen naar Nederland vervoeren. Daarbij werken we samen met de luchthavenautoriteiten om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen”, besluit Wickenhagen.

Bron: Niet Gevonden