TTT deeltje 71

@Antonie: Tuurlijk… behalve dan dat er zoveel andere dingen zijn die voor ons onlogisch zijn!!!

antonie : ja, is juist van die grammaticaregels. Maar blijft toch tamelijk moeilijk. Je hebt geen enkele link met een andere taal hé ?

beps : EN ??? Wat wordt het ?

@Kaylo: Ik denk dat het Valkenburg word, ondergrondse kerstmarkt. Onderweg koffie gebak ed. Terugweg ergens iets eten saampjes

Inderdaad : wij zeggen bv : het is kwart voor 10 en zij zeggen : er is nog een kwartier naar 10 uur te gaan. :question:

Maar wij zullen ook wel onlogische dingen hebben zeker ?

Ondergronds ? Ben benieuwd hoor.

@Kaylo,

de turken hebben een bijna identieke zinsopbouw als de engelsen.
Misschien helpt dit.

@Beppie,

in ieder geval een droge kerstmarkt :smiley:

Je hebt gelijk. Klopt ergens wel ! Goeie tip van je ! :thumbsup:

Zou toos nog langskomen vanavond ?
Benieuwd wat de verrassing nu was ? Die was er toch hé ?

beps : is dat in een grot of zo ? Die kerstmarkt ?

@Kaylo,

en misschien nog iets.
Ik weet niet hoe het met jou frans staat als belgische,
maar in het turks zitten ook best wat franse woorden

antonie : ben perfect tweetalig hoor. Maar veel franse woorden heb ik nog niet gehoord.
Behalve dan : otobüs, soför, garson, enzo ? Kan het hier nu wel niet goed typen. Heb het wel ingesteld in mijn Word-programma.

fren, wat rem betekend.
bisiklet= fiets
kamyon= vrachtwagen
vites = versnelling
en nog meerdere dingen die op auto’s en vervoersmiddelen slaan.
vrijwel alle woorden in het ziekenhuis.

@Cyn
Wil ook in die N-mangids snuffelen!!

@Roanna

Mien manneke heeft dus weer mooie voetjes, kan die nog harder lopen om voor mij kolen uit het vuur te halen. :unibrow: ha, ha.

Vandaar dat je zo graag mee ging :wink:

@TRL
Fiets vergeten bij het werk? Had vanmorgen bij het fitnesscentrum ook zoiets. Heb altijd mijn schoudertas bij met portemonee, telefoon, rijbewijs etc. Pak ik de sporttas en kleren uit het kluisje na het douchen, mis ik mijn schoudertas. Kreeg het bijna. Was ik zo met vriendin aan de klets dat ik hem in de auto had laten liggen.
Kinderboekjes voor askim, hij moet er dus ook aan geloven nu. Zo grappig, zo trots als ze zijn op hun 1e nederlandse woordjes.

@Viva
Veel plezier bij de sieradenparty. Misschien kan je daar wel wat geld kwijt.

@Filiz
Geen cadeaubon gewonnen maar we geluk in de liefde, daar heb je ook veeeeeeeel meer aan :wub:

@Roanna
Vreselijk die enquetes, doe er niet meer aan mee. Krijg je later inderdaad een telefoontje … U hebt pas ingevuld dat u daarin interesse had … en dan zeker weten dat je geen interesse ingevuld hebt.

@Hans
Wat vervelend dat ze je fiets hebben gestolen. Ze hebben wel lef trouwens want ze vallen er inderdaad wel mee op.

@Beps
Klinkt goed die ondergrondse kerstmarkt in Valkenburg!! In ieder geval al veel plezier op jullie 24-jarige huwelijksdag. En het bloemetje komt morgen want de bloemist is hier al dicht.

@Antonie
Bedankt voor de tip. Misschien dat ik nu eindelijk eens fatsoenlijk zinnen kan maken :frown:

@Kaylo

beps : is dat in een grot of zo ? Die kerstmarkt ?

Denk van wel, geloof zelfs dat Beps er pas een foto van had :lol:;):stuck_out_tongue:

beps : is in feite toch een ganse “prestatie” hé ? Al die jaren getrouwd zijn ? En dan nog gelukkig ook ?
Wij zijn dit jaar 11 jaar getrouwd, maar al 21 jaar samen.
En een zoon van 27 en dochter van 25. Niet van mij (nou ja …), maar uit mijn man zijn eerste huwelijk. Lang verhaal ! :wink:

Is zo, maar blijft een moeilijk taaltje. Maar ik HOU ER ZO VAN !!!

@Kaylo
Gaan we lekker gelijk op, ik was dit jaar ook 11 jaar getrouwd, hebben we nog een poosje te gaan tot de 25!

antonie : ben nu bezig aan mijn tweede jaar, maar vind dat het niet erg opschiet. Is eigenlijk meer een herhaling van vorig jaar (nu toch nog).
Begrijp er normaal gezien al tamelijk veel van, en kan me nogal goed uitleggen, maar als ik Turken onderling hoor … versta ik gene b*l van ! Die spreken zo vlug ! :unibrow: En misschien ook nog een dialect erbij ?

@Marion,

25 red ik voorlopig zeker niet.

Heb wel al een keer officieus 15 gered