Tips bezienswaardigheden in Praag!

Praag staat niet voor niets op de zesde plaats als het gaat om het aantal toeristen wat men jaarlijks ontvangt
** Een weekendje weg naar Praag?Hieronder een lijstje wat je zoal kunt bezichtigen in Praag!**

Museum of Decorative Arts

Dit museum, gesticht in 1885, laat de dramatische en weelderige tijd zien die Praag kende in het midden van de 19e eeuw. De toegang is gratis dinsdag van 17:00 tot 19:00. Ook dit monumentale gebouw is indrukwekkend, ook als de collectie je niet aanspreekt. Dit museum mag niet ontbreken tijdens je stedentrip naar Praag in de Republiek Tsjechië.

Het Joods Kwartier
Ten noorden van “Old Town Square” is het Joods kwartier (“Josefov”). De zes musea in dit district vragen toegang, maar het district zelf is gewoon te bezoeken. Het Joods kwartier heeft tegenwoordig nog het meest weg van een openluchtmuseum, de geboorteplaats van Kafka is te bezoeken, ook kan men genieten veel nieuwe restaurants en renaissance architectuur. Tussen 1893 en 1913 is veel van deze wijk verwoest in een poging Praag meer op Parijs te laten lijken. Deze wijk, werd net als veel andere Joodse buurten, een getto in de tweede wereldoorlog. Hitler’s intentie was om hier een museum te stichten over een “uitgestorven volk”. Artefacten werden van over heel Europa naar Praag gebracht om ten toon te stellen. Deze wijk is 1 van de top bezienswaardigheden in Praag.

Abaton - gratis live bands
Abaton heeft op maandag altijd een nieuwe live band. Normaal gesproken is het betalen van entree noodzakelijk maar bij Abaton is dat op maandag niet nodig. Hier komen vooral veel lokale bewoners, dus als je een beeld wilt krijgen van hoe de locals feesten, als je dan toch aan het reizen bent, maak een omweg naar Abaton.

Vyšehrad - de hoge burcht
Vyšehrad, is een wijk met een grote burcht ten zuiden van de Oude Stad, niet te verwarren met de grote burcht die zichtbaar is vanaf Praag centrum. Deze vesting is in de 10e eeuw gebouwd. De begraafplaats, Rotunda en de poort zijn vrij toegankelijk en te bezichtigen. Hier krijg je een goed beeld van hoe Praag was zo’n 1.100 jaar geleden. Een erg bezienswaardige locatie.

Bohemia Bagel - gratis lekkere koffie
Ok, niet echt een bezienswaardigheid, maar wel een aanrader! Dit koffiehuis (met heerlijke bagels, broodjes en taarten) staat als 1 van de weinige gelegenheden ongelimiteerd bijvullen van koffie toe.

** Petřín Hill - Geniet van het uitzicht**
Petřín Hill is 327 meter hoog. Het spreekt voor zich dat je vanaf daar een adembenemend uitzicht hebt over de oude stad. De heuvel is een favoriete bestemming voor lokale bewoners. En dat is ook niet vreemd want er zijn veel parken en je kunt er even ontsnappen van de drukte in de stad. Een echte bijzonderheid!

Historische Karelsbrug over de Moldau
Een weekend naar Praag? Deze indrukwekkende brug van meer dan 500 meter kun je bijna niet missen, hij werd gebouwd in 1357. Zoals het een echt koning betaamd, benoemde Karel IV de brug naar zichzelf. Zo’n 15 jaar geleden kon je hier vrijwel alleen lopen en genieten van de rust. Tegenwoordig lijkt de Karelsbrug echter meer op een overvolle winkelstraat. Dat neemt niet weg dat er op de brug nog altijd 30 bijzondere standbeelden staan die gebouwd zijn tussen 1683 en 1714. Een unieke brug in Midden-Bohemen met een geweldig uitzicht op de Praagse Burcht met UNESCO erkenning.

Gratis films kijken
Op donderdag om 18:00 is er altijd een nieuwe film te zien in het “American Center”, vlakbij de Amerikaanse ambassade. Er is ook een onderzoekscentrum voor Tsjechen die meer over de Verenigde Staten te weten willen komen. Er zijn ook gratis exposities en culturele programma’s, een ware attractie voor de liefhebber.

** De getalenteerde Alexander Zoltan**
Als je geluk hebt, kun je op de Karelsbrug (meestal vroeg op de avond) Alexander Zoltan horen en zien spelen. Deze muzikant doet geweldige dingen met (half)gevulde glazen en daarmee maakt hij prachtige muziek. Hoewel dit niets hoeft te kosten, is een kleine fooi wel zo netjes. Talent zoals dit hoort beloond te worden, toch?

Nationaal Museum
De National Gallery (“Národní muzeum” met daarnaast “Náprstek”) is goed te zien vanaf het Wenceslausplein, gebouwd op een verhoging, oogt meer als een paleis dan een museum. Het gebouw is op zich al indrukwekkend maar de collectie is ook erg fraai en educatief, van prehistorie tot archeologie, theater en etnografie. Iedere eerste woensdag van de maand, tussen 15:00 en 20:00 is de entree gratis

Dit is een mooi begin voor mijn tripje naar Praag

Mooie tips! Op deze blog heb ik ook een aantal redenen beschreven om Praag te bezoeken: Diary of Di - 15 redenen voor een citytrip naar Praag

Leuke tips, bedankt en misschien kun jij mij nog helpen met het volgende: wat is verstandig v.w.b. het wisselen van geld; hier in Nl. bij een GWK alles wisselen (en dan in de kluis van het hotel leggen, zodat je niet alles op zak hebt) of een gedeelte meenemen vanuit Nl. en de rest pinnen in Praag ? Gaat het pinnen makkelijk in Praag en hoeveel kan ik dan minimaal opnemen ? Alvast bedankt voor het antwoord.

In Praag kan je gewoon met je pinpas betalen (goedkoopst ) en je vind overal geldautomaten waar je geld kunt opnemen. Zeker niet in nl wisselen !

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Voor reisverslag (met mijn zoon ) https://www.polarsteps.com/ClairevanHaut/116111-praag?s=3C1C123C-1F03-463F-A691-7FA97C2B45B5

Praag is makkelijk te bezoeken. Sfeervol en prijzen zijn gunstig. Er is heel veel te zien.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hallo Claire, dank je wel voor jouw bericht; ik neem aan dat je wel wat Tsjechische kronen vanuit Nl hebt meegenomen of niet ? Ik ga morgen even jouw reisverslag doorlezen en kom misschien nog wel even terug op een aantal dingen; vind je niet erg toch ? :jongleren: Nogmaals bedankt ! Wij gaan rond Kerst een aantal dagen naar Praag; het lijkt mij zo mooi; ben heel benieuwd !

Nee. Niets aan kronen meegenomen. Je kan werkelijk overal pinnen. Het is geen derde wereld land :). Het is modern genoeg :). Wij vonden het er heerlijk.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zo, wat een leuk reisverslag Claire en wat een prachtige foto’s; ik verwacht nu heel veel van Praag hahahaha; het lijkt mij sowieso heel bijzonder en mooi en misschien met Kerst nog wel mooier. Ook fijn dat de Tsjechen zo behulpzaam zijn. Ik krijg van het reisbureau een boekje over Praag zelf, dus daar zullen ook wel leuke bezienswaardigheden in staan; afwachten maar. Het meeste gedoe is wel even met het geld, maar je hebt mij al aardig gerustgesteld en op weg geholpen, dus ik hoop dat het ook mee gaat vallen :zon02:.

Mocht je nog foto’s willen zien stuur me even een bericht op mijn naam apenstaartje Gmail punt com. Niet alles heb ik reisverslag staan. Tsjechen zijn heel vriendelijk

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk