Studeren in Buitenland met Erasmusbeurs?

Haai,

Zoals de titel misschien al doet vermoeden wil ik een semester in het buitenland gaan studeren. Ik wil dit waarschijnlijk gaan doen in Londen, mijn school heeft hiermee ook een samenwerkingsverband met een universiteit daar Roehampton University London, maar wie weet wordt het nog wel ergens anders ook. Omdat dit binnen Europa is, zou ik dus ook in aanmerking komen voor een ErasmusBeurs.

Ik ga nu naar de 2de van Pedagogiek en wil dan in het 3de jaar naar het buitenland. Dus duurt nog wel even. Maar omdat je natuurlijk veel moet regelen, wil ik er heel erg op tijd bij zijn.

Mijn vraag is nu dan ook…wie heeft er ervaring met studeren in het buitenland? Ervaring met de erasmusbeurs en het aanvragen daarvan? Ervaring met studeren in Londen/Engeland of ergens anders binnen Europa wat is nog meer een leuke stad/plek? ?
Etc…alle ervaringen en tips wat betreft dit onderwerp zijn heel erg hard welkom.

Ook als je ook van plan bent om dit te gaan doen, is het leuk als je reageert. Misschien kunnen we wel tips/info uitwisselen over alles.

Jitske.

hey jitske,

ik ben in voorjaar 2006 in Hongarije wezen studeren. Ik heb daar 6 maanden gestudeerd en het aanvragen van erasmus ging erg makkelijk. Ik heb me bij de international office van de opleiding aangemeld en daar kreeg ik alle formulieren voor aanmelding van mijn studie in budapest en voor de erasmusbeurs die ik gewoon toegekend kreeg

ik kan iedereen aanraden om een tijd in buitenland te gaan studeren omdat het zo’n onwijs leuke ervaring is! Budapest vond ik echt superleuk om te studeren en het was zo makkelijk om vanuit die stad te reizen wat ik dan ook superveel heb gedaan, heb zo oost europa eigenlijk leren kennen.

als je echt naar bepaalde plaats of school wilt zou ik dat op tijd aangeven want sommige steden zijn echt super populair en er zijn altijd maar een bepaald aantal plaatsen per universiteit beschikbaar!

als je nog specifieke vragen hebt brand maar los :wink:

groetjes wendy

Hey Wendy,

Ik ben van plan om volgend jaar het tweede semester naar het buitenland te gaan. Mijn eerste keuze is Lissabon, maar aangezien dat een zeer populaire bestemming is, is daar een selectie voor, daarom moet je ook een tweede keuze opgeven. Ik heb wat rond zitten kijken en dacht dat budapest wel erg leuk is. Hoe heb jij budapest ervaren? Mooi, groot, modern, levendig, studentenleven, bezienswaardigheden, mensen, cultuur, klimaat, universiteit, veiligheid? Is het vergelijkbaar met Nederland of totaal niet? Daarnaast heb ik weinig ervaring met oost-europa en heb dus niet echt een beeld van de omgeving. Ik hoop dat je mij een beetje een beeld kan geven van budapest en omgeving, in ieder geval alvast bedankt!

Groetjes,
Els

Hoi Els,

Je vraag is aan Wendy gesteld en studeren doe ik niet in Budapest, maar ik woon een aantal jaren in Hongarije en kan je misschien ook wat informatie geven.

Budapest is een prachtige stad, niet ontzettend groot, maar ook niet heel klein, het heeft een goede metro, dus ook buiten het centrum kun je je makkelijk bewegen.
Natuurlijk de Donau die door de stad slingert maakt het heel charmant.
Ik vind Hongaren leuke mensen, ze zijn een beetje kat-uit-de-boom kijkers, maar toch ook wel nieuwsgierig! Ik heb niet echt in Budapest gewoond, ben er een paar keer een week geweest, ik woon nu in Zuid West Hongarije.
De mensen in Budapest zijn verder ontwikkeld dan bijvoorbeeld bij ons in het dorp en redelijk wat mensen spreken Engels, maar stukken minder dan in Nederland!

Wat leuke cultuur handelingen zijn, dat er veel handen geschud worden en bij de wat minder ontwikkelde mensen, alleen onder mannen, werklui die elkaar 's morgens weer zien geven elkaar een hand, heel grappig te zien, elke dag.
Hongaren zijn redelijk formeel en conservatief, beleefd in hun uitingen.
Als je bij een Hongaar aan de deur komt, moet je naar binnen en staat alle mogelijke eten en drinken voor je op tafel, er wordt een bord voor je neergezet en er wordt verwacht dat lekker meesmikkelt en drinkt. Ze zijn dus erg gastvrij!
In Hongarije wordt een naamdag gevierd, elke dag is wel een de naamdag van een aantal namen.
Hongarije is vergeleken met Nederland goedkoop, een kamer huren zal veel goedkoper zijn dan in de studiesteden in West Europa en uit eten is veel goedkoper dan in Nederland.

Het klimaat is land klimaat, hete lange zomers en koude korte winters. Ook een heerlijk lang voorjaar en najaar, je kunt soms in oktober/november nog op een terrasje zitten in de zon.

Buiten Budapest is Hongarije ook erg mooi, er wonen 10 miljoen mensen terwijl het 1,5 keer zo groot is als Nederland. Dus veel ruimte en natuur. Veel bossen. Je hebt op een uur met de trein van Budapest af het Balatonmeer, het grootste meer in Europa, gezellig toeristisch en ook een aantal festivals.
En je hebt het Szigetfestival in Budapest, dat speelt zich af op het grote eiland in Budapest dat in de Donau ligt. alle mogelijke muziek, theater, eten, driken, wat je ook kunt bedenken, is internationaal zeer in trek, je moet lang van te voren kaarten bestellen.
nog verder naar het zuiden het je Pécs, culturele hoofdstad van 2010, een mooie, leuke stad, alles vind je op loopafstand, veel terrasjes ed en op zondagochtend een fantastische markt, met hondjes en poesjes, planten, eten drinken en veel antiek en meubels en privéverkoop van huisraad.

Nou, een beetje informatie, ik hoop dat je er wat aan hebt, over de Universiteit weet ik alleen maar van één keer een jongen die ik heb ontmoet, die hier studeerde en die vond het prima.

Sinds kort is op deze site ook een hongarije forum, daar kun je ook nog vragen plaatsten, de kans dat mensen die lezen, die vaak in Hongarije komen of wonen is groot. http://www.wereldwijzer.nl/forum/hongarije-forum

succes ermee,
Sandra

1 like

Beste Sandra,

Ontzettend bedankt voor je reactie! Het klinkt erg goed, mijn twijfel is nu tussen istanbul en budapest! Nogmaals bedankt voor je bijdrage en misschien tot in Hongarije!

Groetjes,
Els

Hi Els,

Leuk om te horen, succes met je keuze maken en ik ben wel benieuwd wat het wordt, laat het nog weten?

Gr.
sandra