Wettelijke regelingen of voorschriften voor het tijdelijk verhuren van (vakantie)huizen, zoals gîtes, bestaan er eigenlijk niet. Een gîte wordt gezien als separate woonruimte. Een groot gebouw met daarin zes gîtes met elk twee slaapkamers zou in theorie 30 personen kunnen onderbrengen, maar valt toch niet onder de hierboven regeling van ERP, zoals bij chambres d’hôtes vermeld
In sommige regio’s die het toerisme willen bevorderen zijn er beperkte mogelijkheden om subsidie te ontvangen bij het opzetten van een gîte rural, vaak in samenwerking met de genoemde verhuurorganisatie Gîtes de France. Belangrijke subsidieverstrekkers bij de verbouwing van een mooi gelegen huis tot gîte kunnen verder zijn de afdelingen toerisme van het departement (direction du tourisme du conseil général), de regio en Europese ontwikkelingsfondsen. Om zo’n niet onaardige financiële steun in de wacht te slepen moet de gîte wel zijn aangesloten bij een erkende verhuurinstelling: de al genoemde Gîtes de France of de daaraan ondergeschikte Clévacances, *Fleurs de Soleil *of Accueil Paysan. De uitvoering van de subsidieregeling verschilt per departement of regio, dus men moet goed de tijd nemen om een en ander uit te zoeken – en er ook rekening mee houden dat de ambtenaren zich strikt aan de regels houden; het gaat er nogal bureaucratisch aan toe.
Aangezien mijn man en ik een nieuw project willen gaan opzetten, hebben we wat meer haast gekregen met de verkoop van onze B&B, vandaar deze zeer scherpe prijs van 375.000€. Als u echt geïnteresseerd bent dan kunnen we u meer informatie sturen of laten we dan een afspraak maken, zodat we u rond kunnen leiden en alles kunnen laten zien van ons kleine paradijs in de Aveyron te Frankrijk !! Bekijk voor een indruk eens onze site www.lapersiennebleue.com
U kunt ons bereiken op lapersiennebleue@gmail.com
Beste Nico, in de Auvergne staat een goedlopende B&B met minicamping te koop. Draaien al jaren goede omzet weet ik, dus je kan zo instappen. http://bit.ly/eAgHUE