Skytrain van BKK naar Bangkok

Voor 3 jaar geleden waren wij in Thailand en zag dat er een skytrain gebouwd werd van de luchthaven naar Bangkok.
Hoever staat het ermee?
Is die ondertussen al bijna klaar?
Groetjes Connie

Ik was er vorig jaar en toen was deze nog niet klaar… ga over 1 week weer… dus kan eens zien hoe het ermee staat :wink:

als ik het allemaal goed heb begrepen willen ze in april test ritten gaan maken, het zou wel gemakkelijk zijn als deze open gaat

op sawadee.com staat een link naar de railway. Verwachting ergens in 2010. Was ook al in 2009 verwacht. Dus who knows?? Ben de 27e in Bangkok. Zal eens vragen.

Opening had eigenlijk moeten plaatsvinden om 5 december 2009, verjaardag van de Koning. Maar o.a. door stakingen is er vertraging opgelopen van ongeveer een half jaar. Testritten worden al gemaakt vanaf september.

Ritprijs wordt 150 baht. Ben je dus met 2 of meer dan is een taxi qua prijs altijd nog een goed alternatief, immers die brengt je voor de deur.

feiten-het hele verhaal met vele foto’s op forum van 2bangkok.com
1.het is GEEN skytrain-al ziet ie er dan zo uit. Skytrain=BTS is enkel IN de stad. Deze lijn is SPOOR-en heeft bovenleiding-skytrain heeft 3e rail voor stroomtoevoer-dus ze kunnen-tiepies Thaise vooruitziende blik-ook nooit later nog eens verknoopt worden.
2.het is dus een projekt van de staatsspoorwegen. en slecht gepland. de opening is niet enkel met 5/12/09 niet gehaald-daarvoor was al 2 keer eerder een aankondiging. het is WEL klaar-anders zouden er toch geen proefritten zijn??-maar nu is de safety niet goedgekeurd. Staking was er niet-wel een verborgen vakbondenconflict tussen de oude lui van de SRT en die apart op te zetten manager-denkende modernen van deze lijn. daardoor kon er heel lang geen personeel worden aangetrokken-en dus ook niet getraind.
3.zoals reeds opgemerkt-hij bespaart je geen tijd en geen geld vergeleken met taximeter. Het eindpunt in BKK is Makkasan-dat was al rgond van de SRT-maar in een stuk stad waar niemand wezen wil. dus moet je alsnog met een taxi naar je hotel. Aangezien ik met de gewone stadsbus voor 33 bt vanaf Swampy in meest 35/40 min via de expressway naar Banglamphu rij-zie ik het nut niet ervan in. een taximeter-op de meter, met de toeslagen-kost voor de meesten 300/350 bt-dus met 2 al goedkoper als trein+nog een taxi naar hotel of huis.
4.naast de expresstreinen -elke 15 min-in 18/20 min-komen er STOPtreinen-elke 30 min.- die de diverse tussenwegstations bedienen en 20-30 bt gaan kosten. die zullen, zo verwacht ik, wel storm lopen.
5,mijn eigen donkerbruin vermoeden is dat de SRT er helemaal niet aan wil-ze voorzien groot verlies van deze witte olifant en zoeken daarom elke reden om hem niet open te doen.
6.de visionaire meneer Abhisit-huis in Sukhumvit soi 31 extra streng bewaakt (de Balkenende van hier), wil 2 airports en voorziet een grootse nieuwe toekomst voor old Don Muang en heeft alvast doorgedrukt dat deze lijn zsm op net zo’n viaduct naar Don Muang zal worden doorgetrokken. 1 probleem: op dat deel van de oude spoorlijn staat al de restant van een doorgeroest oud projekt dat niet wilde lukken en nu heel erg in de weg te staat.

BKK-flyer,

Hoe bedoel je, Balkenende? Kom je uit Nederland??? Ondanks dit maak ik dankbaar gebruik van je opgedane kennis.

groeten

Zit nu in Chiang Mai. Gisteren stond in de Bangkok Post dat de opening weer met enkele maanden was uitgesteld. Siemens kan de beveiligingscamera’s op de route niet tijdig plaatsen. What’s next???

Thailand in het algemeen en Bangkok in het bijzonder kijkt qua infra-structuur graag de kunst af in Nederland (dat is geen geintje) met name vanwege de vergelijkbare lage ligging. Nou dat hebben ze goed gedaan. Deze keer hebben ze gekeken naar de Betuwelijn, de HSL en de Noord- Zuid-lijn…prestigieus, verlieslatend, overbodig en vertraagde oplevering…:dag::dag: