Hallo,
Ik, mijn vriendin en onze hond gaan in juni een camper huren om 3 weken rond te reizen in Scandinavië.
We zullen hierbij mogelijk volgende landen doorkruisen: België (hier wonen we), Nederland (hier huren we de camper), Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen.
Ik had nog een hoop praktische vragen en legal vragen over deze reis:
-
Welke documenten / procedures / formaliteiten heb ik in deze landen nodig voor op reis te gaan met de hond (had onderstaande lijst op 1 of andere website gevonden)?
a. Microchip (Dit heeft ze al. Of moet dit een speciale niet-standaard microchip zijn?)
b. EU-Dierenpaspoort (Ook een paspoort heeft ze al, het is nl een rashond. Weet echter niet zeker of het een EU-Dierenpaspoort is.)
c. Vaccinatie tegen rabiës (had ergens gelezen dat dit minimum 21 dagen voordien moet gebeuren en dat het dan in het EU-Dierenpaspoort vermeld moet worden?)
d. Wormenbehandeling (Ze heeft laatst dacht ik zo’n pil gehad, maar dit is nergens geregistreerd. Heb ook al gelezen dat die x aantal uren voor dat je de grens oversteekt moet gebeuren. Moet dit dan opnieuw bij iedere grensovergang? Zo nee, bij welke dan wel?)
e. Melden bij de douane (Euh… Welke douane? Is dit niet allemaal EU, dus zonder douane?) -
Hoe zit het met de meer praktische, wettelijke kant van reizen met een hond in deze landen?
a. Muilkorf (heeft ze dit ergens nodig? Bv op een ferry ofzo? (om het gevaar van dood gelikt worden door een golden retriever te verminderen
) Als ze dit nodig heeft moet ik wel snel beginnen met ze dit gewoon te laten worden…
b. Vervoer van de hond in camper. Is in het in al deze landen voldoende dat ze in een harnas zit en met een leiband ergens in de camper is vastgemaakt (bv aan de tafel). Of is in 1 van deze landen een bench verplicht (dat kan wel lastig worden qua ruimte dat dit inneemt).
c. Is het in 1 van deze landen verplicht de hond overal en altijd aan de lijn te hebben?
d. Is er nog iets dat ik moet weten in 1 van deze landen voor mijn hond? -
Alcohol is vrij prijzig in Scandinavië. Is er een limiet van het aantal drank dat ik mag meenemen in mijn camper?
-
De camper die we huren is een iets oudere camper (10-15 jaar schat ik). Zijn er bepaalde landen / steden waar je met zo’n vervuilende diesel niet meer binnen mag?
-
De camper is voor rijbewijs B (minder dan 3.5 ton). Zijn er landen waar ze dit zeer strict controleren (weegbrug)? Ik kan me nl voorstellen dat als je helemaal geladen bent (vol met bakken bier
), dat de kans bestaat dat je hier net boven komt. Moet ik hier hard voor uitkijken? -
We gaan in juni, dus nog geen hoogseizoen. Er is geen planning van wanneer waar geraken. Is het nodig om sommige dingen toch op voorhand te boeken (ferry ofzo)?