Ik was begin Oktober 2009 in Florence. Wat mij opviel was dat er erg weinig auto´s maar veel fietsen in het centrum van Florence zijn. Dat geeft het wel een prettig karakter. Er kunnen wel erg veel toeristen bij plaatsen als de Duomo, het Palazzo Vecchio en de Ponte Vecchio zijn. Toch heeft ook Florence nog steeds zijn veel rustiger schilderachtige straten.
Een paar tips;
-
De voor de Duomo staande dooppkapel heeft een veel mooier interieur dan de eigenlijke Duomo, deze zogenaamde Battistero heeft een plafond met heilegenfiguren in goudkleurig mozaiek, echt heel ,ooi, de entree is hier slechts 4 euro en ik kon gewoon fotograferen zonder flash, ik weet niet of dat eigenlijk wel mocht
-
Orsan Michele is een soort kapelletje aan de rechterkant van de straat vlak voordat je het Plein waaraan het Palazzo Vecchio staat, bereikt. In deze prachtige middeleeuwse kapel staat een fantastisch groot tabernakel. Het gebouw is een massief gebouwen met op op verschillende plaatsen standbeelden die in de muur verwerkt zijn. Entree is gratis maar fotograferen niet toegestaan. Je kan er daar voor 50 cent of 1 euro wel ansichtkaarten van kopen.
-
Het Palazzo Vecchio heeft een prachtige zalen, is relatief goedkoop (ik dacht een euro of 6) en ze laten fotograferen zonder flash toe. Zeker een aanrader!
-
Aan de andere kant van rivier de Arno waar de Ponte Vecchio overheen loopt, ligt een plein waarvandaan je over de stad uit kan kijken, ik dacht dat het Piazza Michelangelo heette.
-
Daar nog boven staat een kerkje op een heuvel. Dit kerkje is in de typische Florentijnse stijl van wit en groen gesteente uitgevoerd en valt op vanuit de stad. Het kerkje heet ´San Miniato a monte´ en heeft een fantastisch interieur, het plafond is van hout en helemaal minitieus beschilderd, in een zijkapel is fantastisch 14de eeuws emaille aangebracht, de sacrestie kent fantastisch beschilderde muren en beschilderde plafonds, ook het tabernakel is mooi. Wat mij betreft samen met de Battistero en Orsan Michele de mooiste kerken van Florence.
-
Het Uffizimuseum is prachtig, ik heb hier vrijwel een hele dag besteed, er zijn iets van 50 zalen met veelal fantastische schilderijen. Wel mag hier niet gefotografeerd worden.
-
De centrale markthal en de omliggende markten zijn een bezoek meer dan waard.
-
Kerken als de Santa Maria Novella, de San Lorenzo en de Santa Croce vallen wat tegen al zijn de graven van vele beroemde Florentijnen in de Santa Croce misschien voor sommigen nog wel de moeite waard.
-
Een paar zaken die ik niet bezocht heb maar die waarschijnlijk wel de moeite waard zijn, zijn; Palazzo Pitti, net als de Uffizi een zeer groot museum met vele topwerken, de Capella Brancacci in de kerk Santa maria del Carmine, het Palazzo Medici-Ricardi en het San Marco-museum.
-
In de omgeving van Florence liggen andere interessante steden zoals Siena, Lucca, Pistoia en San Giminiano. Zeker de Duomo van Siena is het bezoeken zeer waard.
-
Als je een hostel zoekt, het Plus Hostel Florence is weliswaar groot maar erg goed verzorgd en luxe met een zwembad, turks bad, dakterras met bar en restaurant en kluisjes op de kamer, goede bedden en goed sanitair. Ook niet duur en niet ver van het centrum.