Hallo iedereen,
ik werk momenteel in een hotel-restaurant in Frankrijk. Er werken nog 2 andere Nederlandse meisjes en tot zondag 2 Franse meisjes. Een van die Franse meisjes gaat bij de buren werken. Toen ik hier een maandje geleden kwam was er nog een Nederlands meisje die bij mij in de bediening stond, maar die is kort nadat ik hier kwam ontslagen. Nu hebben we vandaag ons nieuw uurrooster gekregen. 4 dagen moeten we beginnen om 9 uur tot 15, 2 dagen om 10 uur tot 16 h en dan terug beginnen om half 6. Woensdag begint iedereen om half 5. Tot ten vroegste half 11 in de avond. Wij draaien dus dik 70 uren in de week voor een 125 euro. Tegen mij persoonlijk is gezegd dat ik enkel in de bediening zou staan en dus geen kamer hoefde te poetsen. Dit moet nu wel. Niemand van ons heeft nog een vrije dag, buiten het Franse meisje 2 dagen. We delen onze fooien wel door 4, ook al werkt zij 2 dagen dus niet. We hebben een standaard contractje gekregen waarin staat dat we 10 uur per week werken, dus 43,33 uur per maand aan een bruto loon van 9,43 euro bruto. Daar klopt dus geen jota van. Indien wij willen opzeggen moeten we nog een maand werken.
Wat denken jullie van de situatie? Hoe kunnen we dit oplossen? Er is in geen geval met ons rond de tafel gaan zitten geweest of is de uurrooster uitgelegd of wat dan ook. We zijn echt op het einde van ons Latijn.
Alle raad en advies is welkom!