Project ondersteunen in Cambodja

Hallo,
Ga in okt. naar Cambodja (P.P. en S.R) en wil persoonlijk een bezoek brengen aan een project. Tevens kennismaken met de werkzaamheden en een bedrag doneren voor hulp.(inzameling vanuit Maastricht)
Vooreerst wens ik nuttige informatie welk, waar, wat, project etc. om alvast kennis te maken.
Daarna beslis ik welk project ondersteuning zal krijgen. Kan iemand mij hierin helpen? B.v.b. dank

Hallo Marcel,

Cambodja is een schitterend land! Hartstikke goed dat je er een project wilt bezoeken en ondersteunen, want het land kan alle hulp gebruiken.

Ik heb een half jaar geleden vrijwilligerswerk gedaan voor Cambodia-Dutch organization, een Nederlandse organisatie die werkt aan kleinschalige projecten op het platteland van Cambodja, waar de aller armste centraal staan. De organisatie draagt zorg voor onderwijs, gezondheidszorg, schoon water en het creëren van werkgelegenheid op het platteland.

De projecten vinden plaats in Phoem Chhuk, circa 25 km vanaf Siem Reap. De organisatie is bezig met het treffen van voorbereidingen om vanaf oktober ook meer projecten in de regio Takeo (circa 80 km vanaf Phnom Penh) te kunnen doen.

De organisatie heeft gemotiveerde jongens laten opleiden tot leraar. Zij geven les in het plattelandsdorpje Phoem Chhuk en worden ondersteund door vrijwilligers. De lessen zijn zo populair dat de kinderen van alle omliggende dorpen naar de school komen. Naast het geven van Engelse les wordt er bijvoorbeeld aandacht besteed aan hygiëne, door de kinderen te laten handen wassen en tandenpoetsen. Ook worden er naailessen aan de meisjes gegeven. Er hoeft niet voor de lessen te worden betaald, een schooluniform is niet nodig en de organisatie verschaft schoolspullen (potloden, pennen, schriften, boeken). Bij de scholing door de overheid is dit juist wel noodzakelijk waardoor veel kinderen, buiten Cambodia-Dutch Organization om, niet naar school kunnen omdat men het zich niet kan veroorloven.

De organisatie heeft waterpompen laten plaatsen en er wordt aan gewerkt om medische voorzieningen te kunnen bieden. Bij alle projecten wordt de lokale bevolking ingezet om zo samen een verschil te maken.

Ik weet zeker dat een bezoek via Cambodia-Dutch Organization aan het platteland een onvergetelijke indruk op je achter zal laten. Het leven is er zó puur!Een donatie aan Cambodia-Dutch Organization zal ook absoluut goed terecht komen.

Kijk voor meer informatie en foto’s op: www.cambodia-dutch.org
Alvast succes met de voorbereidingen!

Groeten,
Maaike

Maike,
Onder voorbehoud hebben wij dit project gekozen. Helaas vind ik verouderde berichten en/of forum, en het terugtrekken van de Kiwanis (?) Jullie zullen begrijpen dat een 100% goede zekerheid gewaarborgd dient te zijn voor onze steun. Met vriendelijke groet, Marcel

Hallo Marcel,

Heel begrijpelijk dat je er van op aan wilt kunnen dat jullie steun goed terecht komt. Ik kan je zeggen dat dat bij Cambodia Dutch Organization zeker het geval is, alle steun komt voor de volle 100% bij de projecten terecht. Ik ga vanaf oktober voor een periode van min. 3 maanden naar Cambodja om me opnieuw ter plaatse voor de projecten inzetten. Ik kan je garanderen dat ik dat niet zou doen, als ik ook maar enige twijfels zou hebben dat mijn steun niet goed terecht zou komen.

Voor het terugtrekken van Kiwanis verwijs ik je naar de laatste nieuwsbrief van het CDO:
http://www.cambodia-dutch.org/Nieuwsbrief_files/nieuwsbrief05062009.pdf[](http://www.cambodia-dutch.org/Nieuws...ef05062009.pdf)

Hieruit blijkt dat men zich terug heeft getrokken omdat Kiwanis niet op de hoogte bleek te zijn van het opzetten van een health care in Chhuk, en dit ook geen doelstelling van hen was. Bovendien hadden de mensen die ter plaatse het health care op zouden zetten een ander idee over ontwikkelingswerk. Voor eventuele verdere details kun je contact opnemen met Jan Camp van Cambodia Dutch Organization.

Groet,
Maaike

Hoi Marcel,

je hebt een pb.

Jan,
Weer teruggekeerd in Nederland de dagelijkse draad weer opgepakt. Begin oktober heb ik jullie project bezocht in Siem Peap en het dorpje Chhuk village bezocht. Aan de vooravond van het wekelijkse vertrek naar het schooltje heb ik de meeting meegemaakt. Hoe alles te organiseren, welke aandachtspunten, controleren van de waterputten, goederen die nodig zijn voor school en hulpbehoevende kinderen en de planning van de komende week doorgenomen. Tevens het containerprobleem wat nu inmiddels achterhaald en opgelost is. De hulp van Pea die de spraak en de gang van zake ook beter kan beoordelen in dat land is niet overbodig. De vrijwilligers ter plaatse waren Job, Suzan, Dave en Maartje en Wim en An. Na een lange tocht en wat inkopen gedaan in een marktje onderweg volgde de tocht zich naar Chhuk. Daar werden allereerst de goederen opgeslagen waarna we naar het schooltje gingen. De Kmer lessen hadden al hun aanvang genomen. Hierna hebben enkele de klasjes overgenomen en Engelse taalles gegeven. Ook bezochten wij de werkzaamheden aan de waterputten en het bezoek met goederen aan de 3 weeskinderen. Door de drukte (container) heb ik de startende activiteiten in Takeo, onder Phnom Penh, niet kunnen bezoeken.
Voor mij was het een beeld van lange adem en om nog meer gestructureerde orde te brengen.
Maar dit is het westerse oog maar ook wetende dat men hier afhankelijk is van de plaatselijke en landelijke autoriteiten. Ik weet zeker dat onze bijdrage in geld en goederen zijn goede plaats gevonden heeft. Jan, ik wens jullie allen een mooie verdere opbouwgroei door zonder tegenslagen. Succes en groeten, Marcel Deckers