Premier Thailand treedt terug

BANGKOK - De omstreden premier van Thailand, Thaksin Shinawatra, zal zich van het politieke toneel terugtrekken. Dat heeft hij tijdens een televisietoespraak dinsdagmiddag bekend gemaakt.

(De Telegraaf / 4 april 2006 / DN)

[http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/01395/premier_Thaksin_jp_1395231c.jpg](javascript:fotovenster(‘?id=/multimedia/archive/01395/premier_Thaksin_jp_1395231c.jpg&caption=De Thaise premier Thaksin Shinawatra.&copyright=Foto: EPA’, 165, 200+30);)De Thaise premier Thaksin Shinawatra.Foto: EPA

Hij zei op te stappen omdat zijn partij, Thai Rak Thai, een teleurstellend verkiezingsresultaat heeft behaald. Maandagavond nog eiste Thaksin de overwinning op in de zondag gehouden parlementsverkiezingen. De van corruptie en machtsmisbruik beschuldigde Thaksin zei dat Thai Rak Thai volgens de voorlopige uitslagen 57 procent van de stemmen heeft gekregen.

De premier ligt al maanden onder vuur. Zijn tegenstanders beschuldigen hem van zelfverrijking en machtsmisbruik door het aanpassen van wetgeving ten behoeve zijn persoonlijke of familaire zakelijke belangen.

Zijn politieke tegenstanders bleven op zijn aftreden aandringen. " Thaksin zou moeten accepteren dat de mensen hem een klap hebben uitgedeeld" , zei Chamlong Srimuang, een van de leiders van de Volksalliantie voor Democratie, die het initiatief nam tot de massale protesten tegen Thaksin die al twee maanden gaande zijn. “We volharden in onze eis dat Thaksin aftreedt.”

Wat nu gaat thailand nu weer in een politieke crisses ik hoop wel dat het nu niet uit de hand gaat lopen.is er wel een goed alternatief?

Ik hoop dat het nu juist weer rustiger wordt in Bangkok. De laatste weken waren er natuurlijk dagelijks grote demonstraties en deze waren doorgegaan totdat Thaksin zou aftreden. Ook na de verkiezingen van afgelopen zondag (die geboycot werden door de oppositie) zou men doorgaan met demonstreren. Nu Thaksin ook daadwerkelijk heeft aangegeven dat hij opstapt, hoop ik dat de rust snel terugkeert.
Of er een goed alternatief voor handen is weet ik niet, maar Thaksin was natuurlijk ook niet echt geweldig…de toekomst zal het uitwijzen…