Praktische belastingtips

Dag allemaal,

Zoals jullie wellicht weten moet iedereen bij vertrek, voordat je je uit kan schrijven bij de Census, een aantal stempels halen. Zonder uitschrijvingsbewijs van Sint Maarten is het (officieel) niet mogelijk om je weer in Nederland in te schrijven.

Een van de stempels die je nodig hebt is van de belastingdienst. Die stempel geven ze pas als je volgens hen geen uitstaande belastingschuld hebt. Zoals jullie misschien ook weten gaat er ‘soms’ wel eens iets mis bij de belastingdienst.

Ik heb gehoord van twee mensen die, toen ze zich na drie jaar uit wilden schrijven en een stempel wilden halen bij de belastingdienst, flinke bedragen (duizenden guldens) af moesten tikken aan openstaande belastingen voor de jaren dat ze op Sint Maarten hadden gewerkt. Dit terwijl ze er beiden vanuit waren gegaan dat hun werkgevers (in een geval was dat de overheid zelf) de juiste belastingafdrachten en premies hadden ingehouden van het bruto loon.

Het is natuurlijk mogelijk dat de werkgevers een foutje hadden gemaakt, maar helaas is het waarschijnlijker dat de belastingdienst fout zit. Maar als je dit allemaal recht moet gaan trekken als je al op het punt staat om te vertrekken, dan heb je een probleem. Bezwaar en beroep kan namelijk erg lang (maanden) duren en daar kan je niet op wachten als je net je baan en huur hebt opgezegd en over 4 weken naar Nederland vertrekt. Dus dan moet je gewoon die - wellicht onterechte - belastingschuld aftikken. Let op: definitief vertrekken terwijl je weet dat je een uitstaande belastingschuld hebt, is strafbaar.

Er is volgens mij maar één legale oplossing: elk jaar aangifte doen, want met je definitieve aanslagen in de hand kan je tenminste al aantonen dat je over die jaren niets meer verschuldigd bent. Tenzij je exact per 1 januari begint is dat sowieso voordeling in je eerste jaar, want dan krijg je sowieso geld terug omdat er per maand door je werkgever IB en premies worden ingehouden alsof je maandsalaris keer 12 gelijk aan je jaarsalaris is. En dat is het dus niet, want je werkt minder maanden en de top van je salaris komt dus in een lagere schijf. Tip: doe hetzelfde in Nederland.

Je kan je CRIB-nummer en een aangifteformulier bij de Inspectie ophalen (Vineyard Building). Je moet aangifte doen binnen twee maanden na het ophalen van je aangifteformulier, anders kan je een flinke boete krijgen.

Na het doen van aangifte zou je een aanslag moeten krijgen. Reken er niet op dat die daadwerkelijk in je bus belandt, maar ga zo nu en dan langs bij de Vineyard Building en vraag of er al een beslissing is. Zo ja, dan geven ze je een uitdraai uit hun systeem met daarop de bedragen die je nog moet betalen of terug moet krijgen. Als je geld terug krijgt, dan kan je met die uitdraai langs de SZV en langs de Receiver om een afspraak te maken om je cheque op te halen.

De rijen zijn niet altijd lang, alleen in hoogtijdagen. Ik heb de Inspectie-SZV-Receiver tour deze week gedaan en was in anderhalf uur bij alle instanties geweest en had ook gelijk mijn nummerplaten betaald en opgehaald. Bij SZV duurt het voor mij anderhalve maand voor ik mijn geld krijg, bij de Receiver ligt mijn cheque binnen een week klaar.

Aftrekpost: IBG/DUO
Deze tip is met name leuk voor starters: je betaalde IBG/DUO-rente is als rente op een persoonlijke lening aftrekbaar van de belasting tot NAF 2.500 (NAF 5.000 voor gehuwden). Dus niet de berekende rente per jaar (= jouw rentepercentage keer je uitstaande schuld) maar de betaalde rente per jaar. Je betaalde rente is het deel van je rentesaldo dat je in dat jaar betaald hebt.

Je rentesaldo maakt een aanzienlijk deel van je schuld uit, aangezien de rente loopt vanaf het moment van uitbetaling van je stufi/lening. In je eerste jaren is je rentesaldo dus het hoogst. En raad eens waar je maandelijkse betalingen (en eventuele extra aflossingen) eerst van worden afgetrokken?

Quote DUO:

Alle betalingen worden in eerste instantie afgeboekt op de rente, zolang het rentesaldo niet € 0 is. Dus alle betalingen die u in [jaar x] hebt gedaan zijn afgeboekt op het rentesaldo en daarom als betaalderente vermeld.

Oftewel, in de eerste paar jaren dat je werkt is je betaalde rente hoog, in mijn geval vrijwel gelijk aan al mijn aflossingen. Op Sint Maarten kan je dus alle rentebetalingen aftrekken tot NAF 2.500.

Vraag dus een jaaropgaaf aan bij DUO met je uitstaande schuld en je betaalde rente voor elk jaar dat je aangifte doet.

Aangifte kan je zelf doen, maar je kan het ook laten doen. Ga eens langs bij een accountant/ consultant oid en informeer naar de kosten. Ik betaal iets van $90 per aangifte en dat vind ik een prima prijs.

Als iemand nog meer tips heeft, of opmerkingen naar aanleiding van het bovenstaande, plaats ze hieronder. Admin: wellicht kan je dit onderwerp sticky maken?

1 like