Hoi Jeroen,
Mijn vele excuses voor de zeer late reactie op je bericht. Het internet is hier in Mto wa Mbu, Tanzania, helaas niet altijd goed voor handen… Ik zie net pas je bericht.
Ontzettend leuk om te horen dat je zo enthousiast bent over Stichting Twiga en geïnteresseerd bent in de functie van assistent project-coördinator. Binnen deze functie bestaat veel vrijheid, ook om projecten/activiteitenmet en voor de kinderen te ontwikkelen. Ik moet er wel bij vermelden dat dat niet mijn voornaamste bezigheid is geweest. Als assistent project-coördinator ben je er voornamelijk om de project-coördinator in de coördinatie te ondersteunen. Dit betreft voornamelijk (misschien dat ik mezelf hier herhaal) de (financiële) administratie, PR en communicatie, personeelszaken, fondsenwerving, activiteiten in sub-projecten (zo ben ik dit jaar samen met de jeugdwerker bezig geweest met het zoeken en selecteren van goede middelbare scholen voor onze oudste kinderen) en ad hoc-zaken. Daarnaast heb ik in april een themaweek over ‘Het recht’ georganiseerd en ben ik nu bezig met de voorbereidingen voor een mini-seminar over de verkiezingen hier in Tanzania (i.c.m. de verkiezingen voor een nieuw lid van ons lokaal adviserend comité). Als je voornamelijk bezig wilt zijn met de begeleiding van de kinderen, dan zou je hier als meer als ‘gewone’ vrijwilliger komen, waarvoor je ook van harte welkom bent. Ik betwijfel dan echter of je je goed kunt oriënteren/verdiepen in het coördinerende werk dat bij een project komt kijken. Dat ligt aan de verdeling kinderbegeleiding/oriëntatie coördinatie die je zelf wenst en welke initiatieven je daarin toont.
Stichting Twiga is een kleine en jonge organisatie, waardoor alle geldelijke middelen aangeboord moeten worden voor het project hier in Mto wa Mbu. Helaas hebben we geen middelen om vergoedingen mogelijk te maken voor vrijwilligers.
Wat betreft de periode die je aangeeft, moet ik even contact hebben met de project coördinatie die nu tijdelijk in Nederland zit. Vrijwilligers zijn altijd welkom, maar in december zitten we net midden in de verhuizing van het huidige naar het nieuwe onderkomen. December is wel de vakantiemaand van de kinderen, waarin ze de hele dag op het kindercentrum zijn en bijles krijgen. In deze periode kan er gelegenheid gecreëerd worden voor trainingen, sport- en spelprogramma’s, e.d. In januari gaan de kinderen weer naar school, waardoor je hen na schooltijd kort kunt zien en op zaterdag(middag) activiteiten met/voor hen kunt organiseren. Vanaf januari zullen 2 meisjes wel elke ochtend op het kindercentrum zijn voor onderwijsbegeleiding. Dit zijn twee meisjes met verstandelijke en/of lichamelijke beperkingen. Bovendien hopen we half januari met het peuter-/kleuterprogramma te starten, waar nog veel organisatorische aspecten bij komen kijken. Hierbij is alle hulp welkom!
Mto wa Mbu is een relatief veilig dorp. Het is een groot dorp, ± 30.000 inwoners met een steeds groeiende bedrijvigheid. Echter, we blijven witten en zijn ontzettend rijk in de ogen van de lokale bevolking. Daarom hebben we dag- en nachtbewakers bij het vrijwilligershuis en denken we bij alles wat we doen aan onze veiligheid.
Uiteraard hebben we regelmatig met moeilijkheden te maken, ik zou haast zeggen dat dat inherent is aan het runnen van een kinderproject in Afrika. Het is alsof we een familie zijn met 25-30 kinderen, die vervolgens weer . Misschien kun je die vraag iets specificeren? Aan wat voor problemen zit je wellicht te denken?
Ik hoop dat je eerst weer verder kunt met deze informatie. Als je nog meer vragen hebt, laat het gerust weten! Nogmaals excuses voor de late reactie.
Vriendelijke groeten,
Margriet Haak