Oriëntatie vanuit stichting voor projecten in Oost Afrika

Hallo,

Ik ben Jeroen Leeuwenberg en wil me vanuit onze Stichting “Mandioca” oriënteren in het ontwikkelingswerk in Oost Afrika en met name Mozambique.

Ik zal kort iets vertellen over mijn achtergrond en interesse.

Ik heb zelf een aantal jaar geleden met een vriend een stichting opgezet met als doel het verbeteren van de levensomstandigheden van de Xavante indianen in centraal Brazilië.
Ons eerste project betrof het maken van een huis, oven en pers om het productieproces van cassave te verbeteren. Bij ons tweede, nog lopende, project trainen we de Xavante in het houden van bijen om zo hun eigen honing te kunnen produceren. Voor het tweede project zijn we zelf niet als uitvoerende naar Brazilië vertrokken maar werken we samen met een partnerorganisatie en een bijen-expert.

Nu wil ik me in november/december voor 4 maanden oriënteren in de cultuur en het bestaande ontwikkelingswerk in Mozambique. Ik wil kijken of er projecten zijn die degelijk opereren en een reële hulpvraag hebben waarmee we als stichting willen samenwerken.
Hiernaast wil ik graag 2 tot 3 maanden op een locatie werkervaring op doen bij projecten. Dit kan als socio-therapeut in een psychiatrisch ziekenhuis, maatschappelijk werker, sport/spel begeleider of in een coördinerende functie bij een lopend project.

Ik hoop dat ik een idee heb kunnen schetsen van mijn interesses en mogelijkheden. Als iemand ideeën of adviezen heeft dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Hoi Jeroen,

Zojuist kwam ik je bericht tegen, wat gedeeltelijk mijn aandacht trok. Helaas kan ik je geen reële hulpvraag vanuit Mozambique geven, maar reële hulpvragen heeft onze organisatie zeker. Wellicht in iets andere vorm dan je voorgaande projecten.

Ik mail je voornamelijk vanwege je ambitie om ervaring op te doen in een lopend project in Oost-Afrika. Ik werk momenteel voor Stichting Twiga, dat een kinderproject in Mto wa Mbu, Noord-Tanzania, heeft. Ik ben hier in januari gestart als assistent project-coördinator en vervang momenteel de coördinator voor vier maanden. Ik hou me hier o.a. bezig met de (financiële) administratie, personeelszaken, communicatie/PR, het runnen van het vrijwilligershuis en evt. bijzondere projecten (seminars e.d.). Het is een zeer afwisselende en uitdagende functie, waar je veel eigen initiatieven in kwijt kunt. Maar voor jou nog veel interessanter: het is een ideale mogelijkheid om allerlei facetten van een project te leren kennen en er daadwerkelijk ervaring mee op te doen. Je kijkt zeer nauw mee met de project coördinator, die het kinderproject heeft opgericht en het nu drie jaar coördineert. Veel ervaring om van te leren.

Voor 2011 (bij voorkeur vanaf januari, maar over een andere periode valt altijd te praten) zoeken we een nieuwe assistent project-coördinator, omdat ik dan weer naar Nederland vertrek. Onze voorkeur gaat wel uit naar iemand die minimaal vier maanden de functie kan vervullen, omdat het enige tijd kost om (volledig) ingewerkt te worden.

Als dit je aandacht heeft getrokken en je meer informatie over de functie en/of de organisatie wilt ontvangen, laat het gerust weten. Ter oriëntatie kun je ook op de website van Stichting Twiga kijken: www.stichting-twiga.nl.

Vriendelijke groeten,

Margriet Haak
Stichting Twiga
Mto wa Mbu, Tanzania

Hoi Margriet,

Dank voor je reactie. Ik ben me overal aan het oriënteren en had niet verwacht een reactie te krijgen vanuit Tanzania. Ik ben vooral gericht op Mozambique omdat ik daar tijdens het werk mijn Portugees kan oefenen.
Toch vind ik dat als er zich projecten aandienen die interessant zijn ik verder moet kijken dan alleen Mozambique. Ik heb de site dan ook goed bekeken en wat ik zag sprak me aan. Zowel het profiel als de uitstraling. Daarnaast denk ik dat het voor mij een goede ervaring zou zijn als ik als assistent project coördinator kan van binnenuit kan leren over de inhoudelijke zaken van dit soort projecten. Ik ben dus zeker geïnteresseerd.

Wel heb ik alvast een aantal vragen:
Zou ik per 1 december kunnen beginnen tot evt eind maart/begin april?

Ik vind het ook geweldig om juist direct met de kinderen te werken, door middel van begeleiding, sport en muziek. Is dit ook mogelijk, en haalbaar, naast de functie van assistent?

Welke kosten worden betaalt door Twiga? (Evt. inentingen, reiskosten, ziektekostenverzekering)

Hoe staat het met de veiligheid in en rondom Mto wa Mbu?

Heeft het project ook met moeilijkheden te kampen, en zo ja, welke?
Ik hoop snel van je te horen.

Vriendelijke groeten,

Jeroen Leeuwenberg

Hoi Jeroen,

Mijn vele excuses voor de zeer late reactie op je bericht. Het internet is hier in Mto wa Mbu, Tanzania, helaas niet altijd goed voor handen… Ik zie net pas je bericht.
Ontzettend leuk om te horen dat je zo enthousiast bent over Stichting Twiga en geïnteresseerd bent in de functie van assistent project-coördinator. Binnen deze functie bestaat veel vrijheid, ook om projecten/activiteitenmet en voor de kinderen te ontwikkelen. Ik moet er wel bij vermelden dat dat niet mijn voornaamste bezigheid is geweest. Als assistent project-coördinator ben je er voornamelijk om de project-coördinator in de coördinatie te ondersteunen. Dit betreft voornamelijk (misschien dat ik mezelf hier herhaal) de (financiële) administratie, PR en communicatie, personeelszaken, fondsenwerving, activiteiten in sub-projecten (zo ben ik dit jaar samen met de jeugdwerker bezig geweest met het zoeken en selecteren van goede middelbare scholen voor onze oudste kinderen) en ad hoc-zaken. Daarnaast heb ik in april een themaweek over ‘Het recht’ georganiseerd en ben ik nu bezig met de voorbereidingen voor een mini-seminar over de verkiezingen hier in Tanzania (i.c.m. de verkiezingen voor een nieuw lid van ons lokaal adviserend comité). Als je voornamelijk bezig wilt zijn met de begeleiding van de kinderen, dan zou je hier als meer als ‘gewone’ vrijwilliger komen, waarvoor je ook van harte welkom bent. Ik betwijfel dan echter of je je goed kunt oriënteren/verdiepen in het coördinerende werk dat bij een project komt kijken. Dat ligt aan de verdeling kinderbegeleiding/oriëntatie coördinatie die je zelf wenst en welke initiatieven je daarin toont.

Stichting Twiga is een kleine en jonge organisatie, waardoor alle geldelijke middelen aangeboord moeten worden voor het project hier in Mto wa Mbu. Helaas hebben we geen middelen om vergoedingen mogelijk te maken voor vrijwilligers.

Wat betreft de periode die je aangeeft, moet ik even contact hebben met de project coördinatie die nu tijdelijk in Nederland zit. Vrijwilligers zijn altijd welkom, maar in december zitten we net midden in de verhuizing van het huidige naar het nieuwe onderkomen. December is wel de vakantiemaand van de kinderen, waarin ze de hele dag op het kindercentrum zijn en bijles krijgen. In deze periode kan er gelegenheid gecreëerd worden voor trainingen, sport- en spelprogramma’s, e.d. In januari gaan de kinderen weer naar school, waardoor je hen na schooltijd kort kunt zien en op zaterdag(middag) activiteiten met/voor hen kunt organiseren. Vanaf januari zullen 2 meisjes wel elke ochtend op het kindercentrum zijn voor onderwijsbegeleiding. Dit zijn twee meisjes met verstandelijke en/of lichamelijke beperkingen. Bovendien hopen we half januari met het peuter-/kleuterprogramma te starten, waar nog veel organisatorische aspecten bij komen kijken. Hierbij is alle hulp welkom!

Mto wa Mbu is een relatief veilig dorp. Het is een groot dorp, ± 30.000 inwoners met een steeds groeiende bedrijvigheid. Echter, we blijven witten en zijn ontzettend rijk in de ogen van de lokale bevolking. Daarom hebben we dag- en nachtbewakers bij het vrijwilligershuis en denken we bij alles wat we doen aan onze veiligheid.

Uiteraard hebben we regelmatig met moeilijkheden te maken, ik zou haast zeggen dat dat inherent is aan het runnen van een kinderproject in Afrika. Het is alsof we een familie zijn met 25-30 kinderen, die vervolgens weer . Misschien kun je die vraag iets specificeren? Aan wat voor problemen zit je wellicht te denken?

Ik hoop dat je eerst weer verder kunt met deze informatie. Als je nog meer vragen hebt, laat het gerust weten! Nogmaals excuses voor de late reactie.

Vriendelijke groeten,

Margriet Haak

Hallo,

Als ik dit lees, lijkt het mij ook heel interessant. Is het ook mogelijk om mee te helpen op 16 jarige leeftijd in de zomervakantie van 2011?
groetjes,

Lara

Hoi Lara,

Wat leuk om te lezen dat je enthousiast bent geworden en tevens al dergelijke ambities hebt op 16-jarige leeftijd! Helaas geldt er bij Stichting Twiga een leeftijdsgrens van 21 jaar om vrijwilligerswerk te kunnen doen, o.a. in verband met de verantwoordelijkheid en veiligheid, alsmede om een leeftijdsverschil met de Twiga-kinderen te creëren (sommige kinderen zijn 13-16 jaar oud).

Nogmaals bedankt voor je interesse en succes met het verder zoeken naar een geschikt project!

Vriendelijke groeten,
Margriet Haak

Hoi Margriet,

Ik had al gereageerd op je laatste brief maar toen ik op het forum keek zag ik mijn reactie er niet bij staan. Dus voor de zekerheid nog maar een keer.

Ik heb al een aantal plekken gevonden waar ik vrijwilligerswerk kan doen maar ik ben juist op zoek naar meer verdieping in het werk. Als ik alle informatie lees dan denk ik dat deze coördinerende functie, met een mate van vrijheid, daar inderdaad het best op aansluit.

Met moeilijkheden bedoel ik of er bepaalde zaken zijn waar het project tegen aan loopt. Bv veel bureaucratie, spanningen bij de lokale gemeenschap of andere tegenwerkende krachten.

Ik hoop dat het mogelijk is om een afspraak te maken voor een sollicitatiegesprek met mevrouw Speets. Is het nodig dat ik een sollicitatiebrief en Cv opstuur?

Kan je me ook meer vertellen of het nodig is een werk-visum aan te vragen, en zo ja, of dat binnen dit korte tijdsbestek mogelijk is?

Ik heb bewust het kopen van een ticket uitgesteld en het contact met andere organisaties stil gelegd omdat ik graag deze mogelijkheid wil verkennen. Maar het is dus wel kort dag omdat ik graag 1 december weg wil. Ik zou graag zo spoedig mogelijk een keuze willen maken omdat ik dan kan starten met de voorbereiding. Ik hoop dat je dit kan begrijpen.

Vriendelijke groet,

Jeroen
06-42227717

Hoi Jeroen,

Zou je me wellicht je emailadres kunnen sturen, zodat ik je - in verband met privacygevoelige gegevens - een email kan sturen met meer informatie over de mogelijkheden voor een sollicitatiegesprek, de kosten van je verblijf, e.d.?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
Margriet Haak

Hoi Jeroen,

Nog even een aanvulling: wellicht was het al duidelijk, maar we zochten eigenlijk een assistent coördinator per januari 2011. Als je in december zou komen, heb je dus een maand overlap met mij. Ik hoop dat dat geen probleem voor je is. In deze periode kan ik je inwerken en je kunt veel tijd met de kinderen doorbrengen, omdat zij in verband met de schoolvakantie hele dagen op het kindercentrum verblijven voor bijles. Ook kan er dan extra gelegenheid gecreëerd worden voor activiteiten georganiseerd door vrijwilligers.

Zoals gezegd in mijn vorige bericht, zal je hier tevens over mailen, maar op onze website vind je ook uitgebreide informatie over de kosten van verblijf, werkvisum, etc.

Ik kijk uit naar je mailadres.

Vriendelijke groet,
Margriet Haak

Hoi Margriet,

mijn mail is: dejeroenleeuwenberg@hotmail.com

groetjes

Jeroen