Oplichterspraktijken bij beoordelingswebsite Zoover

Zoover.nl is een website welke kan gebruikt worden door derden om beoordelingen te vermelden voor bepaalde vakantiebestemmingen.
Wat is vandaag in een notendop de realiteit van beoordelingswebsites zoals Zoover

  •   Vele recensies worden geschreven door de hoteluitbaters om hun imago op te krikken. Er wordt een e-mail adres aangemaakt en klaar  
      is kees
    
  • Vele recensies worden geschreven door concurrenten om de geloofwaardigheid van hun collega hotel of b & b omlaag te halen.
  • Er zijn marketingbureaus die zich specialiseren in het verbeteren van online reputaties van bedrijven en hotels en dus massaal gaan
    recensies schrijven
  • Grote hotelketens en hotels die adverteren op de website van Zoover, daar worden de negatieve recensies verwijderd door Zoover.
  • Wederwoorden van kleine hoteleigenaars op valse beoordelingen worden geweerd door Zoover.
  • Sommige recensies worden door Zoover bijgewerkt of stukken van ingezonden teksten verwijderd.
  • Domeinnamen worden door Zoover niet verwijderd, ook al verzoekt het hotel of b & b hierom. Logisch want het gaat om een lukratieve
    business van 40 miljoen euro. Elke klik naar een hotel brengt voor Zoover veel geld op
    De beoordelingswebsite Zoover worstelt dus met geloofwaardigheid, objectiviteit en vooral betrouwbaarheid…zeer onthutsend.

Hallo D,

Als je je verhaal lees denk ik dat je niet ( meer? ) gecharmeerd bent van de Zoover en klopt er daarom iets niet in de referenties?
Volgens mij ( ? ) zit het ook in het concept, en dat is het gevaar hiervan.

Op sommige punten kan ik je volgen, maar ben meer benieuwd naar je beweeg redenen om dit hier te plaatsen.

Ben je misschien teleurgesteld na het opvolgen van een advies of ranking van een hotel oid, of speeld er meer?

gr.
Ton.

Dag Ton,

Ikzelf ben een b & b uitbater in Portugal en had te maken met valse recensies via Zoover.nl van mensen die hier nooit geweest waren.
Had contact met Zoover maar zij weigerden zeer arrogant om deze recensies te verwijderen en daarom ben ik op onderzoek uitgegaan.
Je kan er eigenlijk alles over lezen via www.vakantienieuws.nl.
Groeten,

Ik neem zoover, maar ook tripadvisor nooit al te serieus. De enige reden waarom ik vaak op deze websites kijk is voor de foto’s.
De foto’s gemaakt door bezoekers geven mij een “bepaalde” indruk van de locatie, strand, onderhoud en kamers. Vaak kan ik voor mijzelf dan een afweging maken of het voldoet aan mij verwachtingen. Wat iemand als slechts ervaart kan in mijn ogen namelijk juist als heel positief worden ervaren.

Toch zie ik bij Tripadvisor dat wanneer er opvallend veel positieve recacties op een bepaald hotel tegelijk komen, men wel onderzoekt of het geen gestuurde aktie is van de eigenaar.
Maar inderdaad de recencies zijn heel betrekkelijk, wat ene gast prima vind ,kan door een andere gast als onvoldoende worden gewaardeerd.

Maar de beoordelingen zijn soms niet bertrouwbaar, heb vrienden die een hotel hebben, hadden veel negatieve reacties op Tripadvisor, en toen kwamen er ineeens een aantal positievieve ,door familie van hun geplaatst.
Tis dus verre van waterdicht.
Bij tripadvisor heb je als uitbater in ieder geval nog de mogelijkheid een weerwoord te hebben op negatieve reacties, dat dit bij zoover niet kan , is een slechte zaak.