In juli ga ik samen met 4 anderen 3 weken fietsen in Thailand. We beginnen onze reis in Bangkok. Grofweg willen we in een tamelijk rechte lijn naar Chiang Rai fietsen om iemand op te zoeken, en vervolgens weer afdalen naar Chiang Mai om daar de trein terug naar Bangkok te nemen.
Nu ben ik alvast onze route aan het bekijken en heb ik een paar vraagjes waar ik in de boekjes en op internet eigenlijk niet zoveel over heb kunnen vinden.
Dat er in Bangkok en Chiang Mai voldoende te zien valt, en dat de mooie plekjes zichzelf daar laten wijzen, daar ben ik van overtuigd. Verder kom ik overal de namen Ayutthaya, Phitsamulok en Sukhothai tegen wat betreft steden die de moeite waard zijn en op onze route liggen.
Verder ben ik ervan overtuigd dat we de mooiste tempels en beelden tegen gaan komen.
Maar ik wil ook graag genieten van de natuur in Thailand, en daar kan ik niet zoveel over vinden. Ik vraag me af of er bepaalde routes te volgen zijn die in onze route passen zodat je van alles moois tegenkomt, of dat het niet zo gek veel uitmaakt waar je fietst omdat alle stukken land tussen de steden in toch ongerept en mooi zijn.
Ook wil ik graag door de jungle fietsen (natuurlijk wel op begaanbare paden). Als ik een rechte lijn trek van Bangkok naar Chiang Rai kom ik dan door de jungle? Vanaf waar begint die ongeveer? En wat voor andere natuur kan ik verwachten in deze regio?
Of is het beter om in een minder rechte lijn naar mooie plaatsen te fietsen en zonodig een keer de trein te nemen?
Tot slot, zijn er buiten de bekende steden (minder touristische) benzienswaardigheden in een lijn tussen Bangkok en Chiang Rai waar we langs zouden moeten fietsen?
heb niet echt een antwoord op je vragen, maar hoop wel dat je een getrainde fietser bent want fietsen in thailand is toch wel ff anders als hier (spreek uit ervaring).
En van BKK naar CR is toch een behoorlijke afstand.
Hallo
Ik maak me daar eigenlijk niet zo’n zorgen om, hoewel ik me wel bewust ben van het klimaat daar.
In ieder geval ben ik nog maar 22, wat ik maar even als mijn voordeel zie wat uithoudingsvermogen betreft :hihi:. Ik mag in Nederland graag mountainbiken in de duinen, en af en toe in limburg of de ardenne. Veel meer fiets ik niet.
Verder gaan we (de rest is ongeveer 30 jaar ouder maar wel sportiever)ongeveer 80 kilometer per dag fietsen en valt de hoeveelheid bagage wel mee omdat we niet gaan kamperen. En mocht het onverhoopt niet lukken dan pakken we gewoon een dag de trein
De afstand is ongeveer 800 km bij een temperatuur overdag van ruim :zon02:30 graden behoorlijk glooiend tot bergachtig land schap ik wens je heel veel succes
maar mij lijkt 3 weken wel heel kort om dit allemaal te doen zeker als je onderweg nog van alles wilt bekijken.
neem je fietsen van Nederland mee of ga je daar iets regelen .
Ik wens je veel succes bij de voor bereidingen.
Groetjes van een Thailand en Cambodja fan
De fietsen gaan uit Nederland mee. Me vader gaat 6 weken en begint in Vietnam. Halverwege, in Bangkok, gaan er een paar naar huis en komen er een paar bij.
Overigens onderneemt me vader ongeveer ieder jaar zo’n tocht. Zo ook een keer van huis af naar Turkije, waar het toen ie daar was 45+ was. Toch deed ie iedere dag ongeveer 100km met al ze kampeerspullen erbij.
Maar goed mocht het te veel zijn dan gaan we dus een stukje treinen.
We gaan ook eerst 3 dagen met ze alle Bangkok bekijken, waarna er dus een aantal naar huis gaan. Vanaf dan gaan onze 3 fietsweken in.
Ook zie ik op de kaart dat er een rivier, volgens mij de mae nam chao phraya, redelijk recht van Chiang Rai richting Bangkok stroomt. Als we daarlangs zouden blijven fietsen moet het dus redelijk vlak blijven.
Maar goed dat weet ik natuurlijk niet. Juist de beschrijving van het landschap langs die route probeer ik hier achter te komen.
Hoi,
ik ben zelf ook jong, fit en redelijk sportief, en ik heb gemountainbiked met twee Ierse meiden in het noorden van Laos. Dat was een bijzonder mooie tocht door bijzonder mooie landschappen, maar ik vond het ook bijzonder zwaar. Het was heet, berg op berg af, geen voorzieningen onderweg, we hadden het duidelijk onderschat…
Thailand is minder bergachtig en in deze tijd ook koeler, maar toch lijkt mij Bangkok-Chiang Mai erg ver…
Die Ierse meiden overigens deden ook alles op de fiets (heel Laos), maar vaak kwam het er op neer dat ze halverwege in een busje stapten…
Wat betreft het landschap, ik ben zelf met een nachtbus van Bangkok naar Chiang Mai gegaan, dus helaas heb ik daar weinig van meegekregen…
Goeje informatieve site!
Als je wilt weten hoe de terreinomsdtandigheden zijn, m.n. de elevation, gebruik dan www.routeslip.com
De luchtvochtigheid is - meen ik!? - in juli vrij hoog; maar als je goed getraind bent moet dat na een acllimatisatie van ca. een week wel lukken (ik bedoel: in een week tijd van ca 30 km uitbouwen tot 80 à 100 km per dag.
Maar de voorzieningen zijn niet frequent, dat vergt uiteraard een goede vooraad, vooral water.
Maar met een ervaren vader die de Geheimtips toch wel doorgegeven zal hebben, moet het lukken.
Voor een goed idee wat fietsen in Thailand is: www.ridetheroad.com .
Daarin staat het land hoog genoteerd als fijne bestmming.
Veel plezier (ik denk er in december wat te gaan fietsen)