[Nieuws] Philippine Airlines besteld Airbussen !

Luchtvaartmaatschappij Philippine Airlines koopt 54 vliegtuigen bij de Europese constructeur Airbus.
De bestelling heeft een cataloguswaarde van 7 miljard dollar of ruim 5,6 miljard euro.
De Filipijnse maatschappij vliegt voornamelijk in Azie en naar de Amerikaanse westkust.
Momenteel telt haar vloot 39 toestellen en zal dus meer dan verdubbelen.
De grote bestelling is enigszins verassend omdat de luchtvaartmaatschappij niet de meest succesvolle periode kent.
**De brandstofprijzen zijn de hoogte ingegaan,de vloot is verouderd en lowcostconcurrent Cebu Pacific kent veel succes.
**
**bron: Belga **

Kan toch nooit waar zijn dit bericht . 54 nieuwe vliegtuigen. Als er nou stond 4 of 5 vliegtuigen zou nog kunnen.
In Filippijnen had ik al tijd terug in de kranten gelezen dat men wilde uitbreiden.
Ook weer vluchten naar europa, zoals men vroeger deed.
maar zover ik weet staan ze nog steeds op de zwarte lijst ,dus komen ze europa niet binnen.
Maar het is zeker heel verrassend, de maatschappij heeft lang op het randje van de afgrond gebungeld, en failissement leek onafwendbaar.

Misschien dat de complete oude vloot wordt doorverkocht. Maar 54 vliegtuigen… Lijkt mij zeer sterk.

Een beetje vliegtuig kost 100 tot 350 miljoen $. Een gemiddelde Airbus is 200-250 miljoen $ Kortom: voor 7 miljard $ krijg je hoogstens 25 serieuze passagiersvliegtuigen (A340).

Dat niet alleen, Philippine airlines heeft de afgelopen jaren steeds met miljoenen verlies gedraaid, lijkt me niet logisch om dan zo veel te gaan investeren.
Zouden ze niet beter eerst het bedrijf financieel gezond kunnen maken ?

Nou Belga is een betrouwbare bron,dus laten we er van uitgaan dat ze wel een order hebben geplaatst voor 54 nieuwe vliegtuigen.

Op de website van Airbus kan je een document met alle ooit geplaatste bestellingen downloaden, daarop staat te lezen dat Philippine Airlines in totaal 90 vliegtuigen bij hen heeft besteld, waarvan er nog 44 A321’s en 10 A330-300’s afgeleverd moeten worden. Die A321 kost, als ik goed kan Googlen, trouwens ‘maar’ 100 miljoen. 't Zal dus allemaal wel kloppen.