Wij reizen heel veel en hadden als principe: “nooit terug naar hetzelfde, de wereld is zo groot”.
Maar toen we een aantal jaren geleden in Gambia waren, werden we op slag verliefd op dit mooie land met zijn rijke cultuur. Gambia is een land waar je nooit meer terugkomt of je blijft er komen. Zoals zo veel Nederlanders kwamen wij in contact met de toenmalige directeur van Holiday Beach Hotel. Wij kwamen bij hem thuis en hij stelde - OP ONS VERZOEK - voor om een nursery school op de Noord Oever nieuw meubilair the geven. Wij daar naar toe. Zelf heb ik onderhandeld over de prijs van de meubels, het opknappen van de muren en de vloeren. Na het tweede schooltje kwamen we op het idee om iets met muziek te doen voor de hangjongeren in Kololi. Hebben het gerucht verspreid dat er een orkest gestart zou worden en dat er kandidaten gezocht werden. We hebben 100 kandidaten gescreend en door middel van een grote “Gambia Got Talent Show” 25 jongens uitgekozen voor het orkest. Wij hebben 250 kg muziekinstrumenten gebracht. Er zijn trompetten, trombones, saxofoons, dwarsfluiten, accordeons, blokfluiten, melodica 's, keyboards, versterker en mixer en boxen, noem maar op.

Het **MARINA **(mijn vrouw) SUN SWING (het hotel) **Orchestra **(geen "ordinaire " band) is gestart en de boys oefenen vol enthousiasme. Als wij er zijn trainen wij de jongens zelf, anders is er een orchestleider, die tevens de zanger is.
Op onze reizen kwamen we in het verre oosten ( ten noorden van Fatoto) in een dorp waar we de eerste toeristen waren. Daar hebben ze voor ons gedanst, gezongen en gevoetbald (Team Marina tegen team Louis = 3-2) Dit jaar zijn we daar weer geweest en hebben een grote voetbalbeker meegenomen en nu heeft het team Louis gewonnen. Tevens hebben wij Dungdung, een Djembe en een Kora meegenomen voor de mensen daar. Dat werd dus drie dagen muziek en dans en sport. Een waar festijn ter onze ere. Als we weer gaan nemen we een generator mee en een paar sterke lampen. Dan kunnen we het dansen een beetje beter zien dan alleen het maanlicht. We zijn geen stichting en bekostigen alles privé, plus wat welwillende vrienden ons geven.
Als je je verdiept in de cultuur, kom je er achter hoe rijk en gevarieerd de muziek is. Het is niet allemaal ritme. De Griottes - dat zijn de groep families die de tradities door middel van Muziek, dans en verhalen doorgeven - vind je door het hele land heen en zijn een waardevolle bron van informatie.
Toen heb ik - ben een beetje linguïst - besloten de taal WOLOF te leren. Deze taal wordt in Gambia vrij algemeen gesproken of verstaan en ook in een groot deel van Senegal. Maar er was geen leerboek te vinden, behalve iets van de Peace Corps uit Amerika. Niets in het Nederlands. Dus dan maar zelf een grammatica schrijven met voorbeelden en algemene uitdrukkingen. Ik heb er twee jaar aan gewerkt maar als ik de meningen mag geloven is het een heel goed stuk werk. Ik heb 1000 stuks laten printen, want het idee kwam bij me op om de inkomsten te besteden aan het Marina Sun Swing Orchestra.

Omdat we weten dat veel Nederlanders een project in Gambia hebben, stel ik de boekjes ter beschikking van geïnteresseerden. Ze kosten niets, alleen een bijdrage van €10.- incl. verzending binnen Nederland voor het orkest.
U kunt mij bereiken door een Persoonlijk bericht te sturen, dan neem ik contact met u op.
Ik kan uren vertellen over onze ervaringen daar maar ik kan alleen maar iedereen aanraden om meer te doen dan op het strand te liggen. Het land is zo “rijk”.