Mexicaanse drank mikt op Europa

SCHIEDAM - Eerst maar even een paar hardnekkige misverstanden over tequila uit de wereld helpen.

Tequila drink je nooit, maar dan ook nooít met zout en citroen. En nee, er hoort ook geen worm in. Die vind je wel terug in de mezcal, maar dan gaat het om een rups.

Kees van der Klink is kastelein van het Jenevermuseum, waar tot en met 24 augustus de tentoonstelling Tequila! loopt. „Een Mexicaan zul je nooit tequila zien drinken met een schijfje citroen en zout! Dat doe je alleen om het weg te spoelen als het bocht is.’’

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00168/rwst04_0808jeneverm_168948h.jpg

*Kastelein Kees van der Klink en Bianca van de Vooren toosten met echte tequila in het Proeflokaal van het Jenevermuseum. FOTO SANNE DONDERS
*
Klink in het proeflokaal van het Jenevermuseum, is een verschrikkelijk mooie púre drank. Die moet je dus niet verpesten met citroen en zout. „Het is wel een drank waaraan je even moet wennen, zeker de eerste keer.’’

De tentoonstelling is opgezet in samenwerking met de Mexicaanse ambassade. „Ze hopen zo ook tequila beter bekend te maken. Maar ik denk dat ze nog een lange weg te gaan hebben, ook gezien de prijs.’’

Want een goede tequila begint zo rond de 30, 40 euro. „Voor dat geld kun je ook een mooie Franse cognac of whiskey kopen,’’ zegt Van der Klink terwijl hij een tequila blanco inschenkt. „De blanco vind ik de mooiste tequila. Die is gemaakt van 100 procent agave, dan proef je tenminste de echte agave.’’

Dat is ook de reden waarom de kastelein liever geen houtgelagerde tequila drinkt. Allemaal mooi, die houtgeuren. Maar welbeschouwd heeft dat weinig te maken met de essentie van tequila: de agave.

Bij de opening van de tequila-tentoonstelling was ook de ambassadeur van Mexico aanwezig. Van hem en de andere Mexicanen kon Van der Klink veel leren. Nog een misverstand. Veel Nederlanders drinken Mexicaans bier, zoals Desparados, met een schijfje citroen. Omdat dat zo authentiek zou zijn. Van der Klink, lachend: „Weet je waarom ze dat in Mexico doen? Om de vliegen te verjagen, dat is de enige reden.’’

Intussen schenkt Bianca van de Vooren een selectie tequila’s in voor twee bezoekers van het Jenevermuseum. Van de Vooren: „Ikzelf vind tequila wel gaan. Maar ik ben ook niet zo van de sterke drank.’’

Al dat gepraat over tequila maakt je nieuwsgierig naar de tentoonstelling op zolder. En daar worden nog meer misverstanden opgehelderd. Want tequila is pas sinds de jaren ’30 en ’40 van de vorige eeuw de nationale drank van Mexico geworden dankzij de films met stoere mannen met patroonbanden kruislings over de borst gesnoerd en een fles tequila op tafel. Dappere mannen drinken tequila, luidde de boodschap en vanaf dat moment nam deze drank een hoge vlucht. Hij wordt nu in Mexico overal bij gedronken. Bij een bruiloft of begrafenis, wanneer het regent of als de zon schijnt: tequila is voor de Mexicaan het gevoelsdrankje bij uitstek.

De tentoonstelling laat ook kunstige tequilaflessen zien. Eentje is gemaakt in de vorm van een Colt 45, daarmee opnieuw aansluitend bij het idee dat tequila bij gevaarlijke, stoere mannen hoort.

Nog te zien tot en met 24 augustus.

Bron; ad.nl

nu nog Toronjafrisdrank importeren om een paloma te kunnen maken

zeg nooit “nooit”… citroen en zout en tequila gaan zeker samen, en het betekent geenszins dat het “bocht” is! … het is een populair gebruik op feestjes, ik begrijp niet wat die man daar zit te verkondigen

Begrijp ik ook niet, je krijgt in Mexico zowat overal citroen en zout bij de tequila. Ik denk dat die man enkel zijn eigen voorkeur en smaak en overtuiging verkondigt. Zelf kon ik het ook nooit begrijpen dat sommige Mexicanen citroen en pikante chili in hun bier gooien, en dan nog in een glas met een zoutrandje, maar dat betekent nog niet dat ze het niet doen … Ook wordt veel Tecate bier gedronken uit blik, nadat men wat citroen erin uitgeknepen heeft … Gewoontes kunnen wel wat verschillen van streek tot streek.

PS. Ik denk niet dat vliegen zo kieskeurig zijn dat zij bier met citroen links laten liggen …