Mexicaanse cultuur deel 2 "Día de los Muertos"

Día de los Muertos

De dag van de doden (Día de los Muertos) is een Mexicaanse feest- en herdenkingsdag. Het vindt elk jaar plaats op 1 en 2 november, dus op Allerheiligen en Allerzielen. In mindere mate wordt het ook in de rest van Latijns-Amerika, de VS en de Filipijnen gevierd. De Dag van de Doden komt op buitenstaanders vaak vreemd en luguber over.

http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/Store40.jpg?t=1239192869

Men gelooft dat de zielen van kinderen op 1 november terugkeren naar de aarde, en die van volwassenen op 2 november. Gedurende het hele jaar bereidt men zich voor op het festival, men verzamelt goederen die men aan de doden zal offeren.

http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/Ocomuertos.jpg?t=1239192904

Meest bekend zijn waarschijnlijk de schedels van snoepgoed en de poppen/sier skeletten met feestelijke kleding.

http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/Catrinas_2.jpg?t=1239192962

http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/530px-Calavera.jpg?t=1239192988

In de periode rond de dag van de doden maakt men graven van dierbaren schoon en versiert deze. Sommige rijkere families bouwen bovendien altaren in hun huis. Men bezoekt de graven van dierbaren en offert er voedsel en drank. Na afloop eet en drinkt men het vaak zelf op, omdat men gelooft dat de zielen van de doden de ziel van het voedsel tot zich hebben genomen. Men gaat er dan ook vanuit dat het voedsel geen voedingswaarde meer heeft.

http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/dia_muertos_panteon1.jpg?t=1239193155

Sommigen schrijven calaveras, korte gedichten waarin de spot wordt gedreven met grafschriften van vrienden. Sommige kranten publiceren calavera’s van beroemdheden, met karikaturen van skeletten. Schedels zijn een veelvoorkomend symbool op deze dag.

http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/800px-Alfeniques_5.jpg?t=1239193660

De Dag van de Doden vindt haar oorsprong in de tradities van de Meso-Amerikaanse indianenvolkeren. Voor onder anderen de Azteken,Maya en Purépecha was het gebruikelijk de voorouders en dus de doden te vereren. Men bewaarde schedels en stelde deze tijdens rituelen tentoon om dood en wedergeboorte te symboliseren. Deze dag werd gevierd in de negende maand van de Azteekse kalender, begin augustus en duurde de rest van de maand. De festiviteiten waren gewijd aan de godin Mictecacihuatl, de ‘dame van de doden’.

Na de komst van de Spanjaarden werd de viering van de dag verplaatst naar Allerheiligen en Allerzielen en werd er het geassimileerd door het christendom.

Bron; deels wikipedia.org

1 like

Afgelopen November heb ik deze bijzondere feestdag(en) mogen mee maken. Ik vind het een mooie gedachtengang. Het is een eerbetoon aan hen die weggevallen zijn.
Tijdens deze dagen zijn er veel optochten te zien, echt een aanrader om dit mee te beleven.

Twee kleine opmerkingen.

Calavera is ook de naam voor een schedel.

Hier in Guadalajara zijn het zeker niet alleen de rijke die altaren maken in hun huis. Ik denk wel 80% van de mensen hier maken altaren in hun huis met foto´s en objecten die hun herinneren aan de overleden persoon. Vaak is dit voedsel of drank maar ook andere objecten. Veel famlies kiezen een familie lid die overleden is voor hun altaar maar er zijn ook veel publieke altaren waar bekende mensen worden herdacht als bijvoorbeeld Frida Kahlo.

Verder zijn veel afbeeldingen of ceremic beeldjes van een vrouw te vinden. Deze zijn bekend onder de naam Catarinas. Weet trouwens niet waarom. Is weer een vraagje voor de volgende post.

Mooie fotos trouwens.

Wouter

De plaats Tzintzuntzan in Michoacan is wel een aanrader om te gaan met dodendag/nacht. Wel aardig koud dan, maar het is er mooi en gezellig. Ook heb je hier een archeologische site. In de buurt heb je ook het plaatsje Patzcuaro en Isla Janitzio, deze laatste kan alleen propvol worden. Zeker als je er wilt zittend wilt eten moet je er vroeg bij zijn.

Ik ben een paar jaar geleden in de omgeving van Patzcuaro geweest tijdens el dia de los muertos en ik was echt verbijsterd over de enorme hoeveelheden toeristen. Wij hadden een rondreis van drie weken en waren stomtoevallig in de buurt van Patzcuaro, de place-to-be op deze dag als je reisgidsen mag geloven, en dachten van die gelegenheid goed gebruik te kunnen maken. Met elkaar afgesproken om alles van een afstandje te volgen en mensen niet te storen in hun beleving van deze dag, maar toen de zon eenmaal onder was kwamen er toeristenbussen uit alle hoeken en gaten. In de haven vanwaar de boten naar de eilandjes in het meer vertrokken zag het zwart van de mensen en de boten voeren af en aan. Het was dus totaal anders dan verwacht. De eilandjes werden overspoeld met toeristen en hun camera’s. Het hoogtepunt van de dag was eigenlijk de middag die er aan vooraf ging: in een klein dorpje bereidden de mensen zich voor. De één was een altaar aan het inrichten en de ander was een wasteil (!) met bonensoep aan het bereiden voor het hele dorp. Wij waren de enige toeristen in de buurt, werden vriendelijk begroet, mochten overal binnen komen kijken, kregen uitleg en mochten zelfs blijven eten als we dat hadden gewild. Een familie had net hun zoon en broer verloren en waren een altaar aan het inrichten met zijn kleding en allerlei spulletjes die van hem waren. Honderd keer indrukwekkender dan midden in de nacht tussen duizenden toeristen op je bootje wachten…

Dag Roberts,
mijn naam is Ting Chan. Dezer dagen heb ik met plezier veel informatie en allerlei reiservaringen over Mexico gelezen (die van Wereldwijzer is superleuk). Ook In het dagelijks leven ben ik een 38 jarige fotograaf die ook veel filmt. Ik heb veel gereisd naar Azie en heb ook gefotografeerd in landen Cuba, Israel, Australie etc.
Op dit moment lijkt het mij ontzettend mooi om op 1 november allerzielen in Mexico te filmen.
Graag wil ik je advies, welke plek mooi is om dit te doen. Ik heb je advies nodig want ik heb altijd al Dia de los Muertos willen meemaken en filmen en ik wil niet op een te toeristische plek uitkomen.
Hoop van je te horen! Alvast dank voor je antwoord.
Groet van Ting Chan
Castricum, Nederland

Hoi, Patzcuaro is de enige tip die ik heb gekregen, verder tips zijn welkom.
Groet van Ting:chin:

Hoi Ting,

ik denk dat je in het centrale gedeelte van Mexico bij genoeg plaatsen een goede indruk van dit evenement kunt meemaken.

Wellicht een idee om ter plekke informatie in te winnen?

Succes!