In de maanden april & mei 2012 deed Marieke Joosten vrijwilligerswerk bij het Medisch project in St. Lucia. Lees hier een stukje van haar ervaringen bij het project :
De eerste dag :
Na een uur in de auto kwamen we eindelijk aan in st Lucia, bij Mango’s Guesthouse…
Hier verblijf ik de komende 6 weken. Samen met mij zijn er nog 3 andere nederlandse meisjes. Verder 1 uit VS, Canada, Engeland, Zweden 2x. Met de meisjes van de VS, Canada en Engeland werken wij voor het medische project.
Dinsdag was er voor ons een introductiedag.
Woensdag ben ik echt begonnen met het project. De ochtend heb ik gewerkt in een kliniek in Khula.
Via via hoorden zij dat ik een verpleegkundige ben in Nederland, en ik mocht gelijk al aan het werk in een behandelkamer. Hier wordt bloedgeprikt, injecties gegegeven en mensen behandelt.
Hier heb ik nog maar even voor bedankt, dus kan altijd later nog. Samen met het meisje uit Canada hebben we de intake van de mensen gedaan, bloeddruk gemeten, temperatuur opgenomen en de mensen gewogen.
De kliniek in Khula is 24 uur per dag open. Gemiddeld komen hier 5000 mensen in de maand. 1x per maand komt er een arts.
Woensdag, donderdag en vrijdag middag ben ik samen met een nl-meisje ingedeeld bij HIV-voorlichting. Deze voorlichting wordt gegeven in een kerk, en iedereen kan hiernaar toe komen.
Vandaag heb ik home-based-care gedaan samen met het meisje uit Engeland (Miriam). We zijn bij verschillende mensen thuis langs geweest om wonden te verzorgen, medicijnen te geven, voeding te geven etc. Dit was echt heel bijzonder. Mensen wonen ver van de kliniek in the bush, zitten voor hun huis op een matje, tussen de kippen (jaaa echt wat voor mij) en dan mag jij die wond verzorgen.
De middag heb ik weer HIV-voorlichting gegeven. Inmiddels wil alle 4 de mensen (inclusief een baby) mee naar Nederland over 6 weken haha! De mensen zijn allemaal zo lief en dankbaar hier…
Laatste dagen
Vandaag was ik samen met Evelien, en natuurlijk Nokwethemba want die is altijd om ons te vervoeren en te helpen tijdens de projecten. We bezochten een vrouw met een wond na een borstamputatie, een man met Kaposi Sarcoma en een man die had gevraagd of we weer opnieuw wilde langskomen omdat het niet goed ging.
(Als patiënten gezond zijn, of in ieder geval zelfstandig voor zichzelf kunnen zorgen, bezoeken wij ze niet meer. Wanneer de patiënten weer hulp vragen komen wij weer bij ze langs) Na een lang gesprek met deze man en zijn zus, zijn we tot de conclusie gekomen dat hij pijnstillers nodig had, en aangemeld wordt voor het 10 families project omdat hij erg veel was afgevallen en geen energie meer had.
’s Middags ben ik naar de afterschoolclub geweest in Ezwenelisha. Eerst moesten we voor alle kinderen het eten opscheppen, en na het eten hebben we verschillende spelletjes gespeeld met ze. Mijn haar viel erg in de smaak dus met een mooi kunstwerk op mn hoofd, gemaakt door een meisje van de school daar, heb ik de middag rondgelopen haha. Aan het einde hebben Nokwathemba en de kinderen van de afterschoolclub voor mij gezongen in het zulu, omdat ik voor het laatst was. Zo lief! Verschillende kinderen vroegen waarom in nu al ging… aaah … Het was mijn eerste en laatste keer hier, het was zo ontzettend leuk en die kinderen zijn zo leuk!
Wil je meer lezen over de belevenissen van Marieke in Zuid-Afrika ?
Klik dan hier.