Lombok: Klim Rinja vulkaan te doen ?

Het fietsplan bali is van de baan en vervangen door een rondreis over Flores, via Sumbawa naar Lombok, wrsch in het najaar.
Dan is het de vraag of de beklimming naar de Rinja vulkaan voor een 56jarige kantoorman, liefhebber van fietsen, te doen is.
Of zijn er mogelijkheden om een paar dagen rond Telebatu te fietsen ?

1.Wie heeft ervaring met de beklimming ?
( tips voor voorbereiding, welke test moet ik doorstaan om het prettig te doen ?)
2. Zijn er mogelijkheden om een fiets in Telebatu te huren en zelfstandig een tocht te doen ? Georganiseerde trips ? Tips ?

bvd Aad

de rinjani is niet te beklimmen in het regenseizoen. De overheid gooit dan de beklimmingen dicht te gevaarlijk. De tocht duurt meestal 3 dagen. regen seizoen start vanaf november tot maart/april

Het is voor iedereen die fit is mogelijk om de beklimming te doen

Hoi,
wanneer plan je de Rinjani te beklimmen? Is inderdaad onmogelijk in het regenseizoen… zelf ben ik er aan begonnen begin december, maar kort voor de top moesten we terug keren, want te gevaarlijk door de mist en lichte regenval. Een week later was het park ‘dicht’ voor klimmers… tot ergens in april.
Mijn vriend heeft al vele malen toeristen gegidst tot op de top, dus tips kan ik je genoeg geven.

September 2012. Volgens bartjes is het dan de droge tijd, dus afgezien van buien, zegt men dat het te doen is.

1. Hoe goed moet je conditie zijn ?
    Fietsen in vlak nederland van 60 km kan ik wel aan, met wat training kom ik wel op de 100 km. Maar is dat vergelijkbaar met langdurig lopen op hoogte ?
  2. Tips om hier meer zekerheid over te krijgen ?
    bv belastingtest bij SMA of sportschool
  3. Ervaringen / tips voor uitrusting blijven welkom

September is inderdaad geen enkel probleem, een bui kan je altijd krijgen en zal misschien zelfs lekker verfrissend zijn.
Ik kan echter totaal niet zeggen of jouw conditie je naar de top zal brengen… In principe kan iedereen het die over een redelijke conditie beschikt. Als je twijfelt, dan zou ik de tocht beginnen vanuit Senaru en eindigen in Sembalun (en niet omgekeerd) en de tocht spreiden over 4 dagen (3 nachten), zo blijft het wandelen beperkt tot 5 uur per dag. Goh, eigenlijk reis je best naar Senaru en bespreek je alles met je gids. Zij (de gids en dragers) zorgen voor de tent, voedsel,… jij draagt enkel je eigen rugzakje en wat water. Een specifieke uitrusting heb je niet nodig…comfortabele schoenen, luchtige kledij, iets om je 's avonds warm te houden, slaapzak, matje en een poncho.

1 like