Een vriendin van mij en ik zijn afgestudeerd aan de PABO (zij is tevens bevoegd tot rt’er). Het lijkt ons erg leuk om les te gaan geven in het buitenland (met voorkeur voor de Nederlandse Antillen) maar weten alleen niet hoe we dit kunnen realiseren. Ik heb meerdere middagen lopen surfen op het net, maar tevergeefs! Wie heeft er tips? Bij voorbaat dank!
Ik denk niet dat het heel makkelijk is om op de Nederlandse Antillen een baan te vinden… maar goed, je kunt het natuurlijk altijd proberen! Een stageplaats is veel makkelijk te vinden omdat hier veel stagiaires op scholen rondlopen. Ik zou als ik jullie was alle scholen maar een mailtje sturen of bellen. Anders zou ik het ook niet weten.
Mijn advies is kijk op curacao.pagina.nl en dan naar de samenlevingspagina.
Daar staan veel scholen op vermeld en ik zou ze gewoon direct benaderen.
Voor rest zal het moeilijk zijn om hier als lerares aan de slag te gaan tenzij je papiaments spreekt want niet zo lang geleden hebben veel scholen besloten hun eigen taal op school te hanteren en is nederlands niet meer vanzelfsprekend.
Julianadorp is een school waar men nog wel nederlands spreekt.
Voor de rest moeten jullie zelf even informeren.
Antillenhuis in Den Haag is op de hoogte van vacatures, en deze staan op de zaterdag in “De Volkskrant”. Kun je naartoe bellen(www.zoekenbel.nl). Op Sint Maarten wordt geen Papiamento gesproken (uitzondering daargelaten), maar is de voertaal aan de Ned.zijde Engels, en op reguliere scholen Nederlands. Op Aruba wordt veelal ook Engels gesproken, en op scholen ook altijd nog Nederlands (Arubanen gaan nl in vele gevallen studeren in Amerika of Nederland;weinig jongeren v.Curacao gaan studeren-vandaar w.s.).
Kijk ook eens op www.sintmaarten.com en www.sintmaarten.pagina.nl onder ‘kop’ onderwijs.
Of kijk op intern.tel.boek en zoek adressen van scholen op en bel of mail ze gewoon direct met je open sollicitatie.
Succes!
Hallo, wij komen uit Suriname. Mijn man en ik hebben interesse in het lesgeven in de vakken wiskunde en natuurkunde. De vraag luidt is de behoefte daar groot om in aanmerking te komen voor een baan als docent?
Hoe staat het met verblijf als surinamer. Kun je jezelf daar wel redden met het inkomen? Zo ja, dan lijkt sint maarten wel een plek voor ons.
Er worden hier op SXM wel veel nederlandse docenten gehaald voor een bepaalde periode, Probeer Milton Peters College maar eens.
Weet wel waar je aan begint!!!
ik wil graag les geven in het basisonderwijs, maar niet voor drie jaar.
zou het mogelijk zijn om een school jaar te kunnen werken en wonen in curacao?
ik ga wel een open sollicitatie sturen. wie heeft tips voor my?