Ik ga komende zomer voor minimaal een jaar op reis. In die periode wil ik misschien langdurig ergens werken. In hostels, als leerkracht, in de horeca, etc. Ik heb mijn huur appartement in NL onderverhuurd aan een vriend van mij. Ik sta dus nog steeds in NL ingeschreven en betaal ook huur, gas/water/licht, zorgpremie en dat soort zaken.
Ik heb nu 2 vragen:
Kan ik in mijn situatie betaald werk verrichten in het buitenland op een ‘witte’ manier?
Als ik legaal werk vind in het buitenland, heb ik dan nog steeds recht op huursubsidie en zorgtoeslag?
Dat kan wel maar als je alles legaal wil doen zou ik het volgende regelen:
Vertel de verhuurder wat je gaat doen. Ik ga ervan uit dat ze een tijdelijk contract opstellen om de huur rechtstreeks van je vriend te kunnen innen.
Jij bent dan tijdelijk geen huurder, zet de huurtoeslag dus stop.
De zorgtoeslag kun je laten zoals ie is. Je inkomen zal, gezien het werk wat je gaat doen, niet heel hoog worden.
Je blijft in NL belastingplichtig dus het kan zijn dat je straks dubbel belasting betaalt.
Wat kan er gebeuren als ik de verhuurder niets laat weten? Kunnen zij erachter komen dat ik mijn appartement onderverhuur als ik ga werken in het buitenland (d.m.v. belastingen/verzekeringen die ik daar dan moet betalen)? Of komt die instantie dat dan nooit te weten?
Ik weet niet in hoeverre allerlei instanties nagaan wie wat waar ter wereld doet of werkt.
Ik had ooit eens een vriend die rondliep met hetzelfde idee en in dezelfde situatie. Hij vroeg toestemming aan de verhuurder
(een woningstichting) en die kreeg hij. Het was geen enkel probleem.
Eenmaal terug vroeg hij meteen een verblijfsvergunning aan voor Australië. Daarna voorgoed vertrokken.
Het risico dat je dus wél loopt is dat je NL niet meer leuk vindt na zo’n reis.