Jebel Toubkal beklimmen

Hey reizigers,

Heeft iemand hier ervaring met het beklimmen van de Jebel Toubkal eind oktober of begin november? Ik ben al een tijdje van plan te berg te beklimmen maar vroeg me af of dit in deze periode nog goed te doen is. De gemiddelde temperaturen zijn overdag aangenaam, maar ik las dat het 's nachts tussen de -5 en -20 kan worden. In hoeverre zijn de berghutten waar je kunt overnachten dan nog comfortabel? En heeft iemand ervaring met de drukte in deze periode. Ofwel, kun je voor de situatie komen te staan dat in een berghut geen plek meer is. Het liefst reis ik licht en wil ik dus geen tentje meenemen, en al zou dit moeten, dan lijkt het me geen pretje met temperaturen dik onder 0.
Als iemand ervaring heeft dan hoor ik het graag!

Stefan

De berghut Neltner is voor zover ik gezien heb niet verwarmd. De badkamer bevindt zich in de kelder, en was zelfs in juli al ijskoud. Hoe comfortabel je overnachting zou zijn hangt eigenlijk vooral af van je slaapzak denk ik, als die warm genoeg is overleef je het wel.

Waarom die berghut trouwens niet gewoon (enkele dagen) op voorhand boeken? Dan kan je toch niet voor verrassingen komen te staan?
De meeste georganiseerde tours op de Toubkal worden volgens de gids die ik had trouwens tijdens de week (ma-vr) georganiseerd, dus je kan eventueel de drukte wel extra mijden door in het weekend te klimmen.

Veel plezier met de klim verder, het is wel een prachtige ervaring!

Hoi Stefan,

Ik woon nu vier jaar in Marrakech en heb er een B&B (www.ryadaicha.com) verbouwd. Ik heb hem vorig jaar begin mei beklommen. Er lag toen veel sneeuw, maar het was niet koud meer. Ik heb hem beklommen met een goede vriend die berggids is en aan de voet van de Toubkal woont: Mohamed:
Mohamed AIT TADRART
Guide de Montagne
Web: www.maroctrek.com
Wellicht kun je je voodeel ermee doen.
Loek

Hallo Stefan,

Wat leuk dat je met het idee speelt om de Jebel Toubkal te gaan beklimmen! Wij organiseren verschillende soorten trekkings door de Hoge Atlas. Zo ook het beklimmen van Jebel Toubkal. Er wordt voorlopig nog geen sneeuw verwacht rond de tijd dat je op pad zou willen. De temperatuur ligt overdag rond de 15 graden en 's nachts ongeveer 0 graden. Dat is uiteraard koud, dus een goede slaapzak is noodzaak. Overnachtingen zijn in Neltner Refuge.

Op dit moment hebben we gegadigden voor de trek van 2 nachten startend op 1 november. Onze tours kunnen altijd privé aanvangen en bij meer geïnteresseerden in groepsvorm.

Neem eens een kijkje op onze website, misschien kan ik iets voor je betekenen. http://www.letsgomorocco.com/tours-trekkings/

Reislustige groeten,

Grada-Marie - Let’s Go Morocco

Wat een geweldige ervaring! Allereerst dank voor jullie reacties. En voor hen die met het idee spelen, zeker doen! Afgelopen zaterdag stond ik op de top, in 30cm sneeuw van twee nachten eerder, met -5 en een straffe wind die het nog vele malen kouder deed aanvoelen. En het was het meer dan waard!