Interview met Iris: stage lopen in Hong Kong

Interview met Iris: stage lopen in Hong Kong

Iris is voor haar stage 6 maanden in Hong Kong. Ze vond Hong Kong altijd al interessant en wilde graag iets nieuws proberen. De combinatie van groen en stad vindt ze erg fascinerend. Het lijkt wel alsof Hong Kong nooit slaapt. Ze vindt het leuk om in het weekend te stappen in het bruisende uitgaansleven van Hong Kong en de volgende dag bij te slapen op de meest geweldige stranden. Wereldwijzer vroeg Iris alles over de voorbereidingen en over haar leven in Hong Kong.

1. Waar loop je stage en voor hoe lang?

Ik loop stage in Hong Kong voor 6 maanden. Ik ben er nu ongeveer een maand.

2. Wat was je motivatie om naar Hong Kong te gaan?

Er was een mogelijkheid om in Hong Kong stage te lopen. Hong Kong leek me altijd al erg interessant. Vriendinnen van mij hebben in Hong Kong gestudeerd en vonden het geweldig. Het idee was ook om iets nieuws te proberen.

3. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Hong Kong?

De unieke combinatie van een cosmopolische stad met natuur. Er is niets wat Hong Kong niet kan bieden (bijna dan). Hong Kong is een oud Britse kolonie. Je merkt dat het stadsleven erg goed georganiseerd is. Het metrosysteem is geweldig. Alles wordt aangegeven in het Engels en de metro komt om de 2 minuten. Verder is het leuk om in het weekend te gaan stappen want Hong Kong heeft een bruisend uitgaansleven, allerlei barretjes en clubs. Vervolgens kun je de volgende dag bijslapen op de meest geweldige stranden of even weg van de drukte en gaan hiken in de bergen. Naast de geweldige natuur zijn er tal van plekjes waar je kunt eten en winkelen. De combinatie van groen en stad is fascinerend en op korte afstand. Je staat zo op het strand. Verder vind ik het erg schoon. Niemand die een prulletje op straat gooit. De mensen zijn erg aardig.

4. Wat voor een stage doe je?

Ik ben bezig met een marktonderzoek.

5. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?

Ik ben alleen gegaan. Mensen hier op straat helpen je altijd met het vinden van de weg of het maken van een praatje. Ik woon samen met 2 Fransen die hier al een tijdje werken. Het is erg gemakkelijk om nieuwe mensen te ontmoeten.

6. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?

Ik heb mijn stage zelfstandig geregeld.

7. Welke voorbereidingen heb je allemaal moeten treffen voordat je stage ging lopen in het buitenland?

Ik heb een vlucht geboekt, vaccinaties gehaald en gezocht naar een appartement om in te wonen. Verder heb ik een werkvisum geregeld. Je kunt Hong Kong gemakkelijk bezoeken als Nederlandse toerist. Je kunt hier geloof ik 90 dagen blijven zonder visum.

8. Hoe bevalt het leven daar?

Het leven hier bevalt erg goed. Ik heb totaal geen cultuurschok. Het ziet er zo schoon uit en alles is goed geregeld. Bijna iedereen in mijn omgeving spreekt Engels. Je kunt overal zelfstandig naartoe zonder al te veel gedoe. Verder biedt de stad ook veel musea en kunst universiteiten. Dichtbij mijn huis is Victoria Park. In dit park kun je gaan hardlopen maar er is ook een zwembad aanwezig en tennisbanen.
Het lijkt wel alsof Hong Kong nooit slaapt…je ziet altijd mensen op straat. Ook zijn er veel festivals en overal kun je mooie tempels vinden.

9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en Hong Kong?

De eetgewoontes zijn hier heel anders. Mensen eten alles met stokjes. Ook rijst en noodles. Maar ook grotere stukken groente en vlees, wat ik in het begin wel moeilijk vond. Verder drinken ze overal thee bij.
Het is ook altijd overal druk en vol met mensen. Het weer begint steeds tropischer te worden, warmer en meer regen. Dit is voor mij erg wennen aangezien er overal airconditioning aanwezig is die de lucht erg koud maakt en dan buiten het kantoor is het weer super warm. De humor van de mensen is ook erg anders…de grapjes zijn soms erg direct. Ik denk dat Hong Kong erg anders is dan de andere landen in Azië.

10. Wat is de leukste ervaring die je tijdens je stage in het buitenland hebt meegemaakt?

Uren klauteren op betonnen paden in de bergen en dan genieten van het geweldige uitzicht op een schitterend strand…en daarna lekker zwemmen! Verder vond ik de paardenraces bij Happy Valey erg interessant om te zien. Ook is het huren van een tram voor een tramfeest een echte aanrader!

11. Wat zijn de minst leuke ervaringen van je stage in het buitenland?

Tot nu toe heb ik gelukkig nog weinig nare dingen meegemaakt. De eerste paar weken probeer ik niet te veel na te denken, just go with the flow!

**12. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is? **

Blijf positief en maak er het beste van. Je besluit zelf om ergens in het buitenland te gaan wonen. Dit kan leuk zijn of minder leuk zijn maar het is uiteindelijk wat je er zelf van maakt. Dus ik probeer zoveel mogelijk te genieten van deze kans!

13. Zijn er dingen die je mist uit Nederland?

Jaa broodje kaas! Mijn Paasbrunch was een kom noodles. Ik had toch graag wat lekkere broodjes willen eten.

**14. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land? **

Jazeker, dit is niet de eerste keer dat ik in het buitenland woon en zeker ook niet de laatste keer. Ik kijk wel wat er op mijn pad komt. Ik zou het aan iedereen aanraden want je leert zoveel over de wereld, over jezelf. Maar ook over thuis hoe dingen ervoor staan.

15. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om een stage in het buitenland te gaan doen?

Wees altijd goed voorbereidt. Zorg ervoor dat je de belangrijkste telefoonnummers en documenten bij je hebt met kopie, ook zonodig medicijnen. Misschien foto’s meenemen van je vrienden en familie. Andere spullen kun je altijd wel aanschaffen.

Naast de praktische tips zou ik zeggen, be open minded. Sta open voor de nieuwe cultuur en je zult meer genieten. Probeer de ander te begrijpen en proef al het lekkere nieuwe eten!

**Links bij dit interview: **

.