Interview: kingfishererik, beheerder Nepal Forum

**Interview: kingfishererik, beheerder Nepal Forum **

Wereldwijzer wordt onderhouden door een team van enthousiaste forumbeheerders. Wie zijn zij? Wat is hun relatie met het forum dat ze onderhouden op Wereldwijzer? En wat willen ze zelf nog kwijt?

1. Wat is je band met het land/thema waarvan je forumbeheerder bent?

Ik was voor de eerste keer in 1984 in Nepal en vond het meteen een zeer aangenaam land. We maakten toen een overlandreis naar India/Nepal en na 2 maanden India was Nepal een verademing. Niets te nadele van India maar de constante aandacht, het eten (toen was er niet veel anders dan curries en curries en ons budget was er niet naar om in dure restaurants te gaan eten), dat gaat op de zenuwen werken (en op de darmen). In Kathmandu was er ineens appeltaart, pizza, macaroni en verrukkelijk Tibetaans eten.

Links: Erik zelf in Nepal
Rechts: Steen vol Boeddhistische spreuken

2. Hoe lang ben je al beheerder?

Ik zie dat ik februari 2009 het berichtje verwijderd heb dat er een forumbeheerder wordt gezocht, dus rond die tijd werd ik het.

3. Bezoek je het land waar je beheerder van bent wel eens?

Jazeker, 2008 was mijn negende bezoek aan Nepal. Eigenlijk had ik er vorig jaar weer naar toe gegaan maar de economische crisis gooide roet in het eten, net als dit jaar.

4. Wat is het meest grappige topic dat er geopend is?

Eigenlijk worden er op het Nepal forum alleen serieuze topics geopend.

5. Waar kan je je aan ergeren?

Ik heb op het Nepal forum geen last van mensen die het forum verknoeien. Verder heb ik er geen zin in om me te ergeren, als iemand vervelend wil doen denk ik: als je daar lol in hebt……

6. Ben je wel eens problemen tegen gekomen die hulp “van hogerhand” vroegen?

Nee, volgens mij niet.

7. Is er een link met je werk en forumbeheerder?

Ik werk als reisleider in Nepal (af en toe dan) dus dat is mijn link. Met de technische kant, bv in de IT werkzaam zijn heb ik geen enkele link.

8. Waar komt je interesse vandaan om de wereld te verkennen?

Ooit moest ik na het behalen van mijn VWO diploma een jaar wachten voor ik in dienst moest. Na 3 dagen werd ik afgekeurd en was ik te laat om me in te schrijven voor een studie. Toen was ik het allemaal een beetje zat en schreef ik me in voor een 5-maandse overland reis naar India. Dat beviel zo goed dat ik 8 maanden na thuiskomst een overland reis door Afrika zou gaan maken met in het achterhoofd het idee chauffeur/reisleider bij die organisatie (Ashraf) te worden.

Die reis werd op het laatste moment gecancelled en toen ging ik 8 maanden overland en terug naar India omdat het alternatief: thuis blijven, me niet echt aanstond. Op die reis kwam ik mijn vrouw tegen en als je dan samen reislustig bent gaat het nooit mee ruit je systeem. Na een paar jaar werken zegden we werk en huis op en gingen we 14 maanden op reis door Azie. Na die reis haal de ik mijn diploma’s SEPR (reisbureau) en reisleider en werkte ik een jaar of 4 als reisleider in Turkije, India en Nepal. Nu is dat een beetje over, als er eenmaal kinderen komen is lang weg gaan niet meer zo aantrekkelijk.

9. Wanneer was je het laatst in ‘jouw land’ en wat was de reden?

2008 Heb ik een trekking naar het basiskamp van Mount Everest begeleid.

10. Is het land van je forum ook je favoriete bestemming en/of zou je er willen wonen?

Het ligt er maar net aan wat je wilt op reis. Met de kinderen reis ik liever door Turkije, in India zijn ook altijd weer interessante dingen te doen en in Nepal voel ik me al aardig thuis. En nee, ik hoef niet in Nepal te wonen.

11. Beheers je de taal van het land?

Nee, wat woordjes en cijfertjes maar vrijwel iedereen waar je mee te maken hebt spreekt er genoeg Engels.

12. Noem (in jouw ogen) twee positieve en twee negatieve verschillen van jouw land in vergelijking met Nederland.

Ik denk niet dat je twee zulke verschillende landen, een heel rijk westers land en een straatarm ontwikkelingsland in de Himalaya met elkaar kunt vergelijken.

13. Wanneer was je voor het eerst in je land en was je toen meteen “verkocht”?

In 1984 (toen in Nederland de 11-stedentocht werd verreden) en ik vond Nepal op dat moment een verademing na India maar was er niet meteen meer aan verknocht dan aan India of zo. Ik vind een heleboel landen leuk. Thailand vond ik zeer relaxt, Indonesie heeft ook ontzettend veel te bieden, in Turkije voel ik me erg thuis.

14. Wat MOET je gezien hebben in jouw land?

Van mij moet eigenljk niets. Iedereen zegt dat je de oude koningsstad Bhaktapur gezien MOET hebben terwijl ik daar echt niets aan vind. Om Nepal te ervaren is een paar dagen in de bergen, hoeft niet hoog of zwaar, wel een veel betere graadmeter dan een verblijf in Kathmandu.

15. Wat is je favoriete maaltijd van jouw land?

Hoofdschotel in Nepal is dal bhat, rijst met linzencurry en als ik zeg dat ik daar naar snak thuis dan lieg ik. In de bergen hebben ze sukuthi, gedroogd vlees dat ze met kruiden even opbakken en dat is echt heerlijk na een dagje wandelen met een biertje erbij. In Kathmandu kan je fantastisch Indiaas eten.

16. Hoeveel tijd besteed je aan het forum?

Buiten de seizoenen (voorjaar en najaar) is het erg rustig op het forum dus gemiddeld ben ik met een half uur per week echt wel klaar.

17. Maak je gebruik van alle mogelijkheden die worden geboden?

Vast niet :slight_smile:

Links: Namche Bazaar
Rechts: Tentenkamp in Lobuche

18. Kom je wel eens naar onze bijeenkomsten? Waarom wel, niet?

Nee, al heb ik wel een keer op de vakantiebeurs in de stand gestaan. Ook van andere fora krijg ik wel eens verzoeken voor een meeting maar ik heb daar nooit behoefte aan.

19. Van welke andere forums maak je ook gebruik?

Op Wereldwijzer het reiscafe, India en Turkije. Verder bezoek ik regelmatig de prikborden van startpagina (zelfde landen) en een voetbalforum.

20. Mis je iets op Wereldwijzer, of zou je iets verbeterd willen hebben?

Nee, niet dat ik weet.

21. Zijn er specifieke culturele evenementen die je de mensen niet zou onthouden indien ze je land bezoeken?

Nee, ook dat is weer erg persoonlijk al kijk ik, wanneer ik naar Nepal ga of wanneer ik mensen die kant op stuur wel even in de festival-kalender of er nog wat in de agenda staat. Een feest als Diwali is wel leuk om mee te maken.

22. Wat vind je wel een beetje gek maar wel leuk aan de inwoners van jouw land?

Het verbaast me altijd weer van Nepalezen en ook Indiers dat ze zo’n ontzettende bende maken van hun heilige plaatsen. Tempels, de ganges, alles ligt vol troep, afval, ontlasting etc. Ik snap dat je je troep ergens kwijt moet, maar uitgerekend op voor hen heilige plaatsen, dat begrijp ik echt niet. Ik heb het wel eens aan Nepalezen gevraagd en die vonden het maar een vreemde vraag.

Andersom vinden Nepalezen mij gek als ik vertel dat ik grotendeels huisvader ben. Dat kunnen ze vaak niet begrijpen, dat je als man thuis bent en je vrouw werkt. Meestal lieg ik dus dat ik onderwijzer ben, dan vinden ze altijd goed.

23. Wat bewonder je aan de cultuur van jouw land?

De relaxte manier van leven, niet altijd dat gestress en het streven naar meer, meer, meer, daar heb ik wel eens bewondering voor.

24. Waar kunnen wij in Nederland nog wel iets van leren uit jouw land?

Zie vraag 23.

25. Hoe vaak ga je op reis?

Hangt er erg vanaf hoeveel reizen er geboekt worden. Vorig jaar en dit jaar zat er geen reis in helaas. Natuurlijk wel op vakantie geweest (naar Oostenrijk, toch nog bergen gezien)

26. Hoe reis je?

Hangt er helemaal vanaf waar ik naar toe ga.

27. Waarom reis je?

Ik kan het niet laten, al 27 jaar niet.

28. Zijn de landen van jouw fora jouw favoriete landen of heb je andere favoriete landen?

India en Turkije staan ook hoog op de lijst. En ik ben in Noord Australie geweest en was toen voor het eerst ergens waarvan ik dacht: hier kan ik wel wonen.

1 like

Erg leuk om te lezen!!

Dankjewel Erik. Ik vond het ook leuk om te lezen. Ik ga nu ook de vragen beantwoorden. Wellicht kan je dan binnenkort mijn antwoorden lezen.

Wendy

Hoi Erik,

leuk om te lezen allemaal. Nepal lijkt me een prachtig land.

Dank jullie,

dat gaat op de zenuwen werken (en op de dromen) deze zin staat bij vraag 1, dromen moet darmen zijn :slight_smile:

nou ja, had gekunt, dromen van het eten en de gevolgen… :wink:

Hihi, dat kan inderdaad :wink:

Leuk om te lezen Erik! Ik wil ook naar Nepal! :wink:

Groetjes, Anne

Ik ben zelf van Nepal oorspronkelijk maar enkel 1maal geweest .
Dat was in 2008 voor 3 weekjes maar ik ben wel serieus ziek geweest dus niet veel kunnen reizen.

leuk om te lezen

Leuk interview. Nepal is inderdaad een land met zeer relaxe sfeer en zoals je zegt, ze hebben het niet in hun, dat streven naar meer en meer.
Ik zou er wel kunnen wonen maar als buitenlandse is dit niet zo evident voor een huis aan te schaffen. Je moet al met iemand gehuwd zijn van Nepalese orgine, of een kind adopteren, of een zaak aldaar hebben of een grote som deponeren op een Nepalese rekening vooraleer je uw verblijfsvisum langer als 3 maanden (met eventuele verlenging) kunt krijgen…om al zo een huis te kunnen aanschaffen. Er zijn waarschijnlijk wel andere mogelijkheden maar kvermoed dat deze niet koosjer zullen zijn.
Spijtig anders ruil ik mijn land onmiddellijk voor Nepal.:wereld: