Interview: 10 vragen aan SAMEN

Via SAMEN kun je vrijwilligerswerk doen in het buitenland. Wereldwijzer is nieuwsgierig en stelde 10 vragen aan SAMEN.

http://media.wereldwijzer.nl/zand/zandsamen.png

1. Wie ben je en voor welke organisatie werk je?

Ik ben Willem van Sermondt, coördinator van SAMEN – Jongeren en Straatkinderen. SAMEN bemiddelt jaarlijks 25 vrijwilligers naar straatkinderenprojecten in verschillende landen in Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Zij verblijven hier voor een periode van 3-8 maanden. Daarnaast organiseren we elke zomer een groepsreis van 5 weken. We bemiddelen dit jaar onder andere vrijwilligers naar Kenia, Swaziland, India, de Filipijnen, Ecuador en Bolivia.

Ik ben de enige betaalde kracht, de rest van mijn team bestaat uit vrijwilligers. Deze vrijwilligers zijn allemaal via SAMEN voor een kortere of langere tijd naar een project geweest. Zij organiseren onze voorbereidingsactiviteiten zoals het informatieweekend en de voorbereidingsgesprekken. Ik heb de eer met dit team samen te werken. SAMEN heeft een bestuur van 10 zeer betrokken vrijwilligers, daarnaast zijn er ongeveer 40 andere vrijwilligers voor SAMEN actief.

2. Wat is je eigen reiservaring?

Ik ben zelf in 2008 via SAMEN voor een half jaar naar Pondicherry in het zuiden van India geweest. Hier heb ik meegeleefd op een project voor school-dropouts. Daarna ben ik voor SAMEN actief geworden en ben ik in het bestuur terecht gekomen. In deze periode heb ik onder andere 2 groepsreisreizen begeleid voor SAMEN. In 2011 naar India en in 2013 naar Kenia en Tanzania. Ook heb ik voor Dare2Go een groepsreis georganiseerd naar Ethiopië in 2014. Ik heb daarnaast ook nog toeristische reizen gemaakt in Latijns-Amerika van Rio de Janeiro tot Bogota, de VS en Nieuw-Zeeland. Alle vrijwilligers die bij ons actief zijn, zijn via SAMEN weggeweest. In de voorbereiding word je dus voorbereid door jongeren die op vergelijkbare projecten hebben gezeten.

3. Wanneer is de organisatie opgericht?

SAMEN is gestart met het zenden van vrijwilligers en organiseren van groepsreizen in 1982. Inmiddels hebben we dus meer dan 25 jaar ervaring in het voorbereiden, trainen en begeleiden van jongeren.

4. Waar staan jullie als organisatie over 5 jaar?

SAMEN is een kleine organisatie en een stichting zonder winstoogmerk. Ik vind niet dat we als SAMEN hoeven te groeien in het aantal projecten en vrijwilligers. Wij vinden het belangrijk dat we op een persoonlijke manier jongeren kunnen begeleiden bij een avontuurlijke ervaring op een voor hen nieuwe en soms vreemde plek. De komende jaren gaan we ons nog meer richten op het verbeteren van ons voorbereidingstraject. Thema’s als straatkinderen, armoedeproblematiek, hechtingsproblematiek en cultuurverschillen willen we op een toegankelijke en vlotte manier behandelen in onze trainingen en weekenden. Hierbij gebruiken we de kennis en ervaring van de vrijwilligers die nu bij onze projectpartners actief zijn. Ik hoop dat we over 5 jaar nog steeds enthousiaste jonge mensen een bijzondere ervaring kunnen geven. Dat deze jonge mensen op een bescheiden manier iets kunnen betekenen voor de straatkinderenprojecten en dat we een toffe club van vrijwilligers hebben die nieuwe jongeren voorbereiden.

5. Wat hebben lokale mensen aan jullie projecten?

We werken samen met projecten van Don Bosco. Don Bosco zet zich wereldwijd in voor jongeren en kinderen. De projecten waar wij mee samenwerken zijn lokale projecten die zich inzetten voor straatkinderen Ze richten zich hierbij op scholing, (job)training, verzorging en onderdak. De projecten hebben een brede aanpak waarbij ze kinderen verschillende capaciteiten wil geven waarmee ze zich in de maatschappij staande kunnen houden. Meer over onze projecten lees je hieronder.

6. Waarom zou iemand kiezen voor jullie organisatie?

Jongeren kiezen voor SAMEN omdat we een betrokken organisatie zijn. We hechten waarde aan een goede voorbereiding, brengen je in contact met oud-vrijwilligers en geven je daarnaast de eigen verantwoordelijkheid voor je eigen reis. Daarnaast kunnen we door subsidies de kosten voor deelnemers erg laag houden. Je betaalt voor je eigen kosten en niet aan de organisatie SAMEN. Door een subsidie van Erasmus+ van de Europese Unie worden de eigen kosten voor verblijf en vliegtickets ook deels vergoed. Je betaalt bijvoorbeeld 1.250,- euro voor een verblijf van meerdere maanden op een project. Hierbij zit onder andere inbegrepen: je vliegticket en je verblijfskosten voor eten en onderdak op het project.

7. Kun je wat vertellen over één van jullie projecten?

We werken samen met projecten van Don Bosco. Don Bosco is wereldwijd actief en zet zich in voor jeugd en jongeren. De projecten waar wij vrijwilligers naartoe sturen zetten zich in voor straatkinderen. Deze projecten zijn door de (lokale) overheid aangewezen als een organisatie die zich bezig mag houden met zwerfkinderen. Ze signaleren de kinderen met hulp van politie of op trein- en busstations. Ze kijken altijd eerst of kinderen thuis of in de eigen omgeving kunnen worden geplaatst. Soms is dit niet mogelijk, bijvoorbeeld omdat het kind niet thuis wil zijn of omdat de ouders niet in staat zijn voor het kind te zorgen. Dan kunnen de kinderen terecht komen op een opvangproject van Don Bosco.

Op het project gaan de kinderen naar school of leren een technisch beroep. Daarnaast sporten ze, doen ze huishoudelijk taken en spelen ze op en rond het project. Tijdens het verblijf op het project houden kinderen contact met ouders of familie. Het doel van de projecten is rehabilitatie, dat wil zeggen dat er aan gewerkt wordt om de kinderen na verloop van tijd weer thuis te plaatsen. Don Bosco probeert de kinderen de capaciteiten te geven waarmee ze zich in de maatschappij kunnen redden.

Als vrijwilliger ben je een extra kracht; er is altijd lokale staf die voor de kinderen zorgt. Als vrijwilliger kun je extra aandacht schenken aan (groepen) kinderen. Bijvoorbeeld door activiteiten te organiseren, bijles te geven in basale wiskunde of Engels of een keer een dagje uit te organiseren. In de voorbereiding bespreken we hoe je jouw kwaliteiten in kan zetten op het project. Ben je creatief? Dan kun je bijvoorbeeld door te knutselen de kinderen creatieve vaardigheden bijbrengen. Ben je sportief? Dan kun je misschien een sportles starten. Ben je muzikaal? Misschien begin je je eigen band.

8. Wat is de mooiste ervaring die jullie tegen zijn gekomen?

Ik vind het verhaal van Dorien die momenteel voor 6 maanden in Swaziland op het project zit erg mooi. Niet omdat het heel bijzonder of gek is maar omdat het een erg goed voorbeeld is van hoe vrijwilligers op een project een steentje bij kunnen dragen. Dorien is in de middag actief op een plek waar kleuters dan te eten krijgen. Omdat de school vroeg uit is hebben de kinderen in de middag niets te doen. Met enkele vrijwilligers geeft ze op een speelse manier les. Ze schrijft daar op haar blog het volgende over.

“Na een halfuurtje lopen komen we om half 3 aan, waar we de kinderen al etend en spelend aantreffen. We zetten wat dingen klaar en hebben wat lol met de kinderen voordat we iedereen naar binnen roepen. De dagen volgen een relatief vaste routine. We beginnen met liedjes, de dagen van de week, de maanden van het jaar, het alfabet etc. Dit neemt meestal een halfuur in beslag. Vervolgens introduceren we een nieuwe letter, met de woorden die daar bij horen of we bespreken een onderwerp.

Vandaag was dat road safety. We hebben de kinderen uitgelegd over uitkijken bij het oversteken en je gordel omdoen. Helaas is het aantal slachtoffers van verkeersongelukken erg hoog in Swaziland dus deze dingen zijn erg belangrijk om uit te leggen, hoe simpel het ook lijkt. Na een uitleg, of dat nu een letter of een ander onderwerp is, volgt altijd een knutselwerkje dat ermee te maken heeft. Vandaag waren we helaas de krijtjes vergeten, anders laten we ze meestal kleuren. Gelukkig had ik wel papier mee dus hebben we papieren vliegtuigjes gevouwen. Ze vonden het erg lastig, maar toen we eenmaal naar buiten gingen om ze in de lucht te gooien, had iedereen er plezier in en door de wind vlogen zelfs de zeer slecht gevouwen vliegtuigjes ;)”

Meer lezen van de ervaringen van Dorien en de andere vrijwilligers van SAMEN? Kijk op onze website bij ervaringen: www.samen.org/ervaringen.

9. Wat is het meest opvallende dat jullie tegen zijn gekomen?

Veel oud-vrijwilligers vinden het moeilijk om bij terugkomst te vertellen over hun ervaring. Een meeleef ervaring op een project is namelijk heel moeilijk te vatten in 1 mooi verhaal. Wij bemiddelen jongeren voor minimaal 3 maanden. Als je zo lang op een project bent heb je altijd te maken met veel ups en downs. Je moet wennen aan een nieuwe plek en andere gewoontes. In het begin zijn veel dingen nieuw en spannend maar na een poosje begint het te wennen en voel je je echt thuis op een project.

Een mooi voorbeeld van een ervaring met ups en downs vind ik het verhaal van Jan Jetse. Hij had in de eerste maand erg last van heimwee, voelde zich niet thuis op het project en vond het lastig zijn draai te vinden. Na twee weken kwam een straatjongen van het project naar hem toe en zei: “ik zie dat je het soms moeilijk hebt, maar je moet gewoon met ons meespelen dan vergeet je thuis vanzelf”. Ik vind dit een mooie ervaring omdat je vaak ziet dat wij als vrijwilligers gericht zijn op het brengen van hulp. In deze ervaring zie ik het niet per se gaat om hulp bieden maar om uitwisseling. In dit geval ziet een straatkind, met waarschijnlijk een moeilijke thuissituatie , iemand die wat hulp kan gebruiken en geeft vanuit zijn ervaring advies aan een vrijwilliger.

Meer horen van Jan Jetse of andere vrijwilligers? Check de verhalen ons YouTube kanaal www.youtube.com/user/samenstraatkinderen

**10. Wat wil je zelf nog kwijt? **

Vrijwilligerswerk doen in het buitenland is voor veel mensen een bijzondere ervaring die je meeneemt in de rest van je leven. Bij evaluatie bijeenkomsten vertellen oud-vrijwilligers vaak dat ze het jammer vinden dat ze maar zo kort (bijvoorbeeld 4 maanden) geweest zijn. Het kost tijd om te wennen, het is jammer dat als je je net helemaal thuis voelt op een project, je alweer bijna weg moet. Namens die vrijwilligers wil ik adviseren: kijk of je misschien een maandje langer kan gaan.

Of je nu voor SAMEN kiest of voor een andere organisatie, bereid je goed voor. Probeer de taal te leren (zeker in Latijns-Amerika), kijk eens film of lees een boek over het gebied waar je heen gaat. Bedenk ook dat vrijwilligerswerk doen iets anders is dan backpacken en reizen. Het is niet altijd tof, gaaf en geweldig (zoals sommige organisaties wel eens doen overkomen). Het is een bijzondere levenservaring waar je enorm veel van kan leren.

http://media.wereldwijzer.nl/zand/zandsamen.png

Links bij dit interview

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“Ik9yjkQrnOs” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>