Hoi medereizigers,
Komende donderdag en vrijdag zal ik voor Wereldwijzer Gent ‘onveilig’ gaan maken. Deze persreis zal in het teken staan van licht.
Allereerst zal ik een aperitiefboottocht maken door verlicht Gent en 's avonds het Gent Light Festival aandoen met een winter BBQ. Die dag daarop beleef ik een heuse ‘Concrete Canvas Tour’; ik zal me per fiets langs de street art en graffiti van Gent begeven. Daarna breng ik een bezoek aan de tentoonstelling ‘Lightopia’.
Lichtfestival: 29 januari t/m 1 februari 2015, Gent
Tijdens het Lichtfestival vormen de Gentse nachten het decor voor ingenieuze installaties van internationale lichtkunstenaars, spectaculaire performances en evenementen met licht. De derde editie van het Gentse lichtfestival leert je de historische plekken en monumenten in Gent op een andere, verrassende manier kennen. Het parcours van de nieuwe editie is flink uitgebreid. Via het Lichtfestival app kun je het volledige programma bekijken inclusief een handige plattegrond en informatie. Website: www.lichtfestivalgent.be
Lightopia, Design Museum Gent, 15 november 2014 t/m 15 maart 2015
Lightopia is dé tentoonstelling van het jaar in het Design museum Gent. De tentoonstelling is gewijd aan de ontwikkeling van elektrisch licht in de afgelopen eeuw. ‘Lightopia is de eerste tentoonstelling die het ontwerp van licht niet alleen in deelaspecten – zoals lichtkunst of lichtdesign – aanpakt, maar die verschillende facetten van het lichtdesign samenbrengt en met actuele discussies verbindt,’ Jolanthe Kugler, curator. Website: www.designmuseumgent.be
Wie is al eens in Gent geweest en heeft nog tips voor me? Of is er iets specifieks uit Gent waar je over zou willen lezen? Of zie ik je daar tijdens het Light Festival? Mijn Gentse avontuur is deze zaterdag en volgende week donderdag terug te lezen in het forum Nieuws & Artikelen.