Ik ben Joke Wams

Hallo iedereen, mijn naam is Joke Wams,
Ik ben geen doorgewinterde reizigster. Tot 2012 had ik nog nooit gevlogen. Maar in dat jaar heb ik mijn partner leren kennen, en zijn we samen een week naar Leeds (Groot Brittannié geweest), ik wilde al heel lang een keer naar Engeland. Dat was mijn droom. En mijn partner zei toen, dan gaan we daar heen. Samen met mijn partner heb ik genoten van een weekje Leeds.Wat een prachtige ervaring was dat. Ik voelde me er als een vis in het water.

Souveniers kopen wij niet, we absorberen de cultuur en de taal, de mensen en de sfeer. Mijn partner is visueel gehandicapt, hij ziet maar ongeveer 5 of 6 procent met 1 oog, het andere oog is blind. Maar hij is de hele wereld al over geweest. In zijn eentje ging hij op reis. Hij bezocht voornamelijk Esperanto congressen en deed dan altijd heel veel cultuur en kennis op van de bevolking. Een Esperanto congres is altijd voor 1 week. En dat is wel voldoende.

In 2013 zijn we naar IJsland geweest voor weer een Esperanto congres. Oh wat was dat geweldig! Je kunt het je niet voorstellen, dat er zoveel mensen zijn die allemaal Esperanto spreken, dus uit welk land ze ook komen, je kunt gewoon met ze babbelen in het Esperanto. Ik kon in dat jaar nog niet veel Esperanto, maar ik kon wel al heel veel verstaan en begrijpen van wat ik hoorde.

Vorig jaar zijn we in Lille geweest voor het 100ste Esperanto congres. Heerlijk was dat. Wij zijn toen met de trein daar heen gereisd.

En voor diegenen die niet weten wat het Esperanto is: Het is een zogenaamde Plantaal. Bedacht door Dr. Zamenhof in de 19e eeuw. Het was zijn visie dat het een wereldtaal zou moeten worden. Dat is het ook geworden, maar dan op kleine schaal. Er zijn wereldwijd naar schatting 7 miljoen Esperantisten. Maar er kunnen er altijd meer bij, want Esperanto is heel gemakkelijk te leren.

Ĝis revido, tot ziens.

Hoi Jike, welkom op Wereldwijzer! Misschien is ons Taalreizen forumiets voor je?