Momenteel ben ik een wereldreis aan het plannen. Daarbij wil ik ook door S.A. reizen. Wie heeft er tips over dingen die je absoluut gedaan / gezien moet hebben? Kan iemand mij meer vertellen over rondreizen met de BAZ BUS? Wat is de beste reisperiode voor S.A.?
Wat je zeker niet moet missen is Hluhluwe Umfolozi en de prachtige omgeving van dit park. De kust van KwaZulu Natal is wat mij betreft ook een must see.
.Robbeneiland waar Mandela vast zat.
.Sun City, het Las Vegas van ZA. Zelf zou ik daar niet zo gauw naar toe gaan, maar nu ik hier woon wil ik het graag een keer zien.
Ben het er mee eens dat je het beste in de April t/m september periode kunt gaan. Hangt er wel erg vanaf hoeveel tijd je in ZA will doorbrengen. Nog een paar plekken die nog niet voorgesteld zijn:
Kimberley - the big hole
Blue train
Kalahari Gemsbok park
Ado elephant park
In een land de grote van ZA kom je nooit aan alles toe, dus success in de selectie. als je hier maar even bent zou ik naar kaapstad gaan.
Als je naar Suncity wil gaan, kun je meteen naar Pilanesberg NP. Dit is ook een park met de big five en veel zuid-afrikaners zeggen dat het mooier is dan kruger qua landschap (mooie heuvels etc).
Ik ben 't ook helemaal eens met hluhluwe-imfolozi. Dit is het oudste reservaat van afrika en is bekend geworden door het witte neushoorn project.
Als je van avontuur houdt: de bloukrans bridge. Volgens mij de hoogste bungeejump.
Drakensbergen zijn ook prachtig.
Verder is er een klein reservaat 40 km ten zuiden van jo’burg, Suikerbosrand Nature Reserve. Dit reservaat heeft geen gevaarlijke dieren (grootste is kudu en eland), maar hebben ze wel heel veel herbivoren. Je kunt hier leuk hiken (een x wat anders dan altijd vanuit een auto beesten kijken). Ze hebben overal overnight huts, zodat je een meerdaagse hiketocht kan gaan doen.
Ik vind het Tsitsikamma NP ook één van de hoogtepunten, dus als je daar in de buurt bent (tuinroute, Knysna, Bloukransbridge): niet overslaan! Wij stonden met onze tent 1 meter van zee, en ze hebben ook mooie huisjes aan zee. Mooie wandelroutes ook. Zoals bij alle Nationale Parken is reserveren wel aan te raden (met de tent hoeft dit meestal niet trouwens).